Gjest econia Skrevet 3. juli 2006 #1 Skrevet 3. juli 2006 Vår gutt sover hele dagen, og natta. Han er nå snart 6 måneder, 6 uker prematur, men en god del dysmatur. Han er helt fin når han er våken, men han sover fremdeles veldig mye. Han smiler og pludrer, og kaver på, spreller rundt, så godt han kan, men han kan ikke snu seg enda. Men han sover sikkert 15 timer i døgnet, er han trøtt sutrer han. Jeg føler han er mentalt på nivå etter der han var født, men fysisk ligger han endel etter fo alderen, noen andre som har samme inntrykk om sine dysmature barn? Kjeder de seg letter enn de som har en fysikk til å matche lysten til å bevege seg? Jeg vil bare at han skal bli litt større, og de siste 7 ukene har han bare gått opp 350g, jeg føler det er litt lite. Han har gått fra bare å få masse skryt for å legge fint på seg til at de sier det er fint ha holder vekta. Er det noen som forstår dette med at de dysmature har litt problemer med mat og spising han suger jo, han vrker bare ikke så intressert i mat. Men han har jo hatt glupske perioder også. Er litt stressa siden han sover mye, ikke spiser så mye og ikke legger så bra på seg. Har tulla litt med jernet en liten stund, har begynt påigjen med det, tenkte det var jernmangel som gjorde han slapp, var alltid veldig nøye med det. Ellers så utvikler han seg fint, var på sykehus i dag og fikk bekretet at det hullet han hadde på hjertet har grodd, mange lyspunkt. Skal på HS i morgen, og skal snakke med barnelege på torsdag. Ble litt mye dette i dag, snufs, snufs
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 4. juli 2006 #2 Skrevet 4. juli 2006 hei hei du *trøsteklem* Jeg har ingen erfaring med dysmatur, så skal heller ikke begi meg ut å gi råd om noe jeg ikke kan. Men synes du fortjener en klem. Er så vondt når alt blir stress liksom Men ang. søvn. Jeg ser på småtroll så er det også veldig varierende hva de sover. Jenta mi er nå 7 mnd (5 mnd korrigert) og sover også minst 15 timer i døgnet. Også barn som er terminfødt sover opp rundt 15 timer. Så akkurat der tror jeg ikke du skal stresse. Hvis du føler at han henger etter - snakk med HS eller fysio. Kan være god terapi for egen skyld Ang vekt så skjønner jeg at du blir litt stresset. 350 gr på 7 uker er ikke mye, MEN det går oppover. I en annen tråd her tipset ei om å blande i en skje med olje i maten, ha i ekstra mme-pulver etc for de som slet med vektoppgang. Kanskje en ide? Håper det er litt bedre nå når du har snakket med HS og barnelegen. God klem
LilleGumman Skrevet 4. juli 2006 #3 Skrevet 4. juli 2006 Min yngste ble også født 6 uker før tiden, men har heldigvis vært svært lite preget av det. Har derfor ikke særlig mye erfaring å komme med her, men ville bare trøste litt når det gjelder det med søvn. 15 timers søvn er da ikke spesielt mye for en 6 mnd baby? Mine barn er ordentlige sovedyr. selv min datter på 22 mnd sover i dag 13-14 timer i døgnet og det er ikke sååå lenge siden hun var oppe i 15 timer. Også når det gjelder det med vekt er det jo her store variasjoner. Den samme lille frøkna med det store søvnbehovet har hele veien vokst virkelig i rykk og napp. Har i perioder stått stille for så å gjøre et "byks" på kurven. Skjønner at du bekymrer deg, men håper og tror at alt ok. Lykke til hos legen!
Anonym ;) Skrevet 5. juli 2006 #4 Skrevet 5. juli 2006 Tøtta mi er 8mnd/6mnd korrigert/dysmatur. Søvnbehov varierer fra knøtt til knøtt, og faktisk fra periode til periode på det samme knøttet også Jeg kjenner ikke ungen din, så jeg kan svare deg utifra tøtta mi; Tøtta mi er mentalt nesten likt 8mnd. Hun virka "litt etter" til hun hadde passert 4mnd. Da skjedde "alt" så og si over natta. Hun ble "supervåken i hodet sitt", nysjerrig, "klåfingret" og skulle følge med på alt. Eneste jeg merker på tøtta mi nå, er at hun i løpet av dagen, trenger noen tenkepauser. Noen korte stunder hvor hun kan ligge litt for seg selv og bare roe ned. Da vil hun ikke ha leker, eller sove, bare ligge der å tenke.... Fysisk er hun snart i rute. Men, det skyldes en fantastisk fysioterapaut som har lagt opp et løp hvor vi "trener" opptil 75% av den tida hun er våken. For oss er trening alt fra konkret trening på matta, til stimulering med leker, til hvordan holde henne, til hvordan mate henne, osv osv osv. Til og begynne var hun "stiv" og med stivnet favorittside. Får ikke du fysioterapi til ungen din? Og snur han seg ikke over fra ryggen til magen enda? Tøtta mi snudde seg med litt hjelp fra hun var vel 5mnd. Alene da hun var 6mnd, og tilbake igjen litt før hun var 8mnd. Med tøtta mi er det ikke slik at hun kjeder seg, men hun blir tvertimot illsint over at hun ikke får til å enten snu seg fort nok, eller fordi hun ikke rekker leka si fort nok. Og desto mer irritert hun blir, desto mer kaver, ruller og strekker hun seg. Men, dette igjen skal du få råd/hjelp til hos en fysioterapaut. Matingsproblemer hadde jeg mer enn nok av i starten, før jeg la bort alle råd fra sykehuset, leger og hs, og i stedet begynte å finne på alternativer. Her i huset har tøtta lagt på seg masse ved hjelp av en spesiell matingsposisjon. Eneste som virker her, er å sette henne rett i ryggen som en liten soldat på låret mitt, og kroppen i en spesiell vinkel, da går 125ml melk rett ned. Uten søl, uten vondt i magen, og nesten uten raping... Og ellers så gjelder det bare å variere og å finne på noe nytt fremover når du starter opp med fastere mat. Som f. eks bland bittelitt 4-mnders-juice i grøten. Ha i litt banan i grøten. Bland sammen to forskjellige sorter middagsglassmat. Dra over til Sverige og kjøp glassmaten der. Mer og bedre smak på den. Finere konsistens. Mindre klumper, og her går den rett ned. Hvis du vil han skal legge på seg så bland vann-grøten med mme i stedet, og ha i litt malt. Ha i bittelitt ekstra grøtpulver etter hvert som han tåler klumper. Står 30g pulver på noen pakker. Jeg gir 34g. Gi lunken, nesten kald mme til drikke. Ha stående 4-mnds hipp-juice og gi nå i varmen titt og ofte. Kjøp inn fra Sverige 4-mnd fruktdesserter og gi enten som mellommåltid eller nattmat.
Gjest econia Skrevet 7. juli 2006 #5 Skrevet 7. juli 2006 Takk for trøst :-) Barnelege sier alt er fint og bra og alt er som det skal være. Jeg vet jo han har det fint, og at babyer vokser i rykk og napp og at de sover mye og at de har sutre perioder, det kan jo være så enkelt at det er tenner på gang. Men kanskje fordi det var slik en tøff start så blir en av og til litt ekstra på vakt og blir litt i tvil. Kanskje skjuler det seg noe litt mer alvorlig bak helt uskyldige ting. Heldigvis er de bare beskytter instinktet som spillt psyken et puss denne gangen også :-) Skal forresten begynne med litt malt i melka igjen for det er rene kalorier. Barnelegen sa forøvrig at vi burde gi kun melk til 6 måneder korrigert, sikter nå til diskusjonen lenger nede.
Gjest Skrevet 8. juli 2006 #6 Skrevet 8. juli 2006 Huff, ikke noe særlig å bekymre seg slik med søvn, mat osv. Husker på godt dette. Vil bare trøste deg med at gutten vår sov 12 timer om natta og 2 dupper på 2 timer om dagen fram til han var godt over året. Han var født i uke 34 og itillegg dysmatur. Men han trengte så mye søvn. Idag er han straks 3 år, og like kjapp og rask som andre treåringer. Hvor stor var gutten din da han var født?
Gjest econia Skrevet 9. juli 2006 #7 Skrevet 9. juli 2006 Han var 1570g da han var født, nå blir han 6 mnd om en uke, to, og håper han blir 7 kg til dess. Hvor stor var din da han var født?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå