Gå til innhold

Uvanlige navn,


MaddeHar3Gull

Anbefalte innlegg

Syntes selv at litt uvanlige navn er litt tøft, hva synes dere?

 

 

Har selv en jente som heter Mera Cristii (bruker bare fornavnet)..

Og ja har fått høre at det høres ut som et hundenavn og sånt ;)

 

Men Mera passet så bra til personligheten hennes :)

 

 

Heter Madeleine Cristii selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig glad i uvanlige navn!!!! Syns det er dørgende kjedelig at alle heter det samme, og har selv et altfor vanlig navn (var veldig poppis på 70 og 80-tallet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at uvanlige navn er greit, men jeg mener en bør bruke vanlige navn som ikke er ti-på-topp istedet for å finne opp rare navn selv.

 

Tenk på at det er et menneske som skal hete det dere finner på. Som skal presentere seg med det navnet hele livet. Og som evt. må forklare det rare navnet sitt hver gang - tipper vedkommende ikke synes det er så stas etter som årene går. Det samme med spesielle stavemåter som må sies fra om hver gang en oppgir navnet sitt - eller blir navnet feilstavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Vipsen!

Liker uvanlige navn, men da skal det være ekte navn, ikke et som bare er funnet opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaa.. mange tror jeg bare har ''funnet'' opp navnet.

Greit jenta mi må nok forklare i nærmeste framtid hvorfor Mera Cristii og ikke Maria kristine lissom.

 

Ville ha et navn som representerte både mor og far, siden jeg heter Madeleine og far Erlend.

Jeg er født fransk så ville ha noe derfra og.

 

ville bare høre hva andre syntes om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor stave Cristii saa komplisert, istedenfor Kristy eller noe saant??? Ser kanskje kult ut (?), men hoeres ut som en forkortelse for et mye vanligere (engelsk) navn.

Mera er ok, avhengig av dialekt, men stor sannsynlighet at det innbyr til mobbing paa barneskolen: Mera, merra (dialekt), mer av.....

 

Begynner aa bli litt lei oppdiktet navn, jeg, men det er jo bare min smak. Ikke saa originalt lenger naar "alle" skal ha orginale oppdiktet navn. Sier bare min mening, jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken Mera eller Cristii er franske fornavn så vidt jeg vet? Kanskje det er fra en spesiell provins?

Originale og morsomme jentenavn med fransk opprinnelse kan være:

- Merveille (nytt siden rundt 2000)

- Fleur (mindre originalt i Frankrike men morsomt synes jeg)

 

Jeg synes i prinsippet at det er greit å gi spesielle navn til barna dersom det har opphav i noe annet enn det å ville skille seg ut. Du nevner kulturell tilhøring, og det synes jeg er en god grunn.

 

Her i Frankrike har jeg to ganger støtt på mennesker som har kalt jenta si for Solveig. Det uttales [sållveygh] her nede, ikke spesielt klingende, spør du meg. Og begge gangene hadde de ingen tilknytning til Skandinavia - aldri vært her engang - men pappaen likte vikinger eller noe i den duren. Det blir latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÆSJ for noen stygge navn!!!!!!

går det ann å kalle ungen sin for det eller???

 

mera cristi !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. takk for det, lurte bare på hva dere synes og ser at visse andre her inne liker å være ufyselige!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unique88, du må ikke ta deg nær av slike surmagede og anonyme svar. Det dreier seg helt klart om en ukultivert og frekk person.

Til anonym rett over her:

Det er mulig å gi din mening (vi har forstått at du ikke likte navnet) uten å uttrykke deg som en jentunge i trassalderen! Du burde heller se over norsken din: an skrives med én n, ikke to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg med engelsk bakgrunn blir uttalen for lik Merry Christmas... Det var i hvert fall den asosiasjonen jeg fikk - sorry...

 

Har selv et veldig uvanlig navn - i hvert fall her i Norge, så har alltid måttet forklare bakgrunnen osv. Det har ført til at jeg selv ikke vil gi mine egne barn navn som er vanskelige å uttale. Førstemann heter Isak, og hva nestemann skal hete er ikke bestemt ennå. Det kan godt være uvanlig, men fortsatt må det kunne skrives og uttales ganske likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...