Gå til innhold

Hvordan hadde dere reagert om barnevakta hadde gjort dette?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg syns ikke det var så ille, det var nok uansett bare et engangstilfelle, siden du sier at moren hennes kun er på besøk en gang i mnd. Da fikk jo babyen treffe farmoren sin også!

Du sier at dere tenker at babyen ikke var 100% trygg og hadde det bra, men det er jo ikke akkurat farlig å være litt lenger oppe, babyen sovnet jo fint uten grining eller noe, så da hadde hun vel det bra.

Skjønner egentlig at dere er irritert for at instruksene deres ikke ble fulgt, men det er sikkert bare et engangstilfelle, så jeg hadde ikke giddet å hisse meg opp over det. Skjer det derimot lignende ting flere ganger syns jeg dere kan reagere. MEn det er nå bare min mening.

Gjest mor75

Jeg synes som mange andre her at det ikke r noe stort problem om rutinene går litt i vasken en gang. Når det gjelder det at barnevakten ikke følgte avtalen så synes jeg det kommer an på hvem som er barnevakt. Er det for eks. nabojenta, ja da forventer jeg at hun prøver å gjøre det slik vi har avtalt. Men også her må man ha rom for at alt ikke går etter planen. Man må huske på at barn kan oppføre seg annerledes mot andre enn foreldrene, og da er det ikke sikkert man klarer å gjennomføre alt som planlagt. Når det er en tante eller bestemor som passer synes jeg man må stole på at de kan vurdere situasjonen selv. De må selvsagt vite om deres vante rutiner, men jeg regner med at de er såpass oppegående at de kan ta egne avgjørelser. hvis jeg overlater barna til foreldrene mine, så gjør de slik det passer dem. Da mener jeg at de får vite hvordan vi pleier å ha det, og så tar de det ut fra situasjonen der og da. Nå er mine foreldre nettopp passert 50 og har selv hatt 5 barn. Svigerforeldrene mine er det annerledes med. De har hatt 1 barn, svigermor er pleietrengende, begge er i 70 årene, og svigerfar har ikke greie på barn. Så han kan eventuelt sitte barnevakt dersom vi har lagt barna først.

Jeg hadde reagert, ja. Jeg hadde nok vegret meg for å bruke vedkommende som barnevakt flere ganger, spesielt dersom denne personen er en sånn type man ikke kan ta ting opp med uten at de tar seg nær av det.

Jeg har selv hatt en barnevakt som jeg egentlig ikke har hatt lyst til å ha, nettopp på grunn av de tingene HI nevner. Følger ikke det som er avtalt, med resultat at babyen ikke kommer seg i seng slik den skal OG at babyen i tillegg er urolig resten av natten.

Slik jeg oppfatter det så hadde denne babyen trivdes godt med barnevakten om de hadde vært hjemme. Jeg hadde hatt større forståelse for at de tok seg en tur til familie hvis det hadde vært slik at babyen var grinete - i håp om at et lite besøk og nye fjes skulle gjøre kvelden litt mer spennende for babyen og gi avlastning til barnevakten. Men når det er slik at barnevakten så gjerne vil vise frem babyen så synes jeg det blir feil. Man må kunne si ja til å være barnevakt uten å måtte ha hele slekten som støtteapparat.

Jeg har selv fått spørsmål fra min egen mor om ikke hun kunne få ta gutten min med i besøk eller bursdagsselskap på egen hånd, og jeg har svart kategorisk nei til dette hver gang. Hvis ikke jeg skal dit skal heller ikke han dit. Grunnen til dette er at jeg vet at han er mye tryggere når jeg er tilstede, og han gir lettere uttrykk for hvordan han har det - f.eks. om han blir sulten eller om han er sliten av alt styret og trenger en liten pause fra alle menneskene som gjerne vil underholde ham. Jeg er opptatt av å gi ham space når han trenger det, men jeg opplever at de fleste andre reagerer med å intensivere aktivitetsnivået når han blir lei og vil vri seg unna.

Så jeg føler meg absolutt ikke for streng fordi jeg krever litt av barnevakten. Hvis en barnevakt nekter å passe fordi hun eller han ikke får gjøre det hun eller han vil, nei da får man finne andre personer.

I tillegg så blir jo disse babyene våre veldig raskt til små barn. Da vil både barn og barnevakt forstå hverandre bedre. Inntil da bør man respektere at det beste for babyen er å så langt det lar seg gjøre følge foreldrenes instruksjoner.

Annonse

Jeg ble selv irritert da pappaen ikke fulgte rutinene da han hadde jenta mi på overnatting. For da var det jeg som måtte slite med misfornøyd baby dagen etterpå. Men fikk til svar at når han hadde henne så var det han som bestemte. Etterhvert så måtte jeg jo bare godta det.

Men skjønner at dere reagerer for detter jo en barnepike å syns det var litt rart at hun ikke fulgte rutinen første gang hun passet babyen.

Hadde vært noe annent om hun passet henne over en periode å kanskje ble litt slappere med rutiner vis babyen ikke viste tegn til å være trøtt en kveld, eller at hun hadde tatt en tlf å spurt om det var greit for dere at hun tok med babyen ut.

Jeg hadde ikke kjefta på henne for hun er jo tanta til babyen å handlet nok i god tro, men heller tatt det opp med henne at babyen må legge seg kl da og da å spiste da og da fordi det er den vant med.

Herregud så snurpete!!! Unnskyld meg....må du følge rutiner til punkt og prikke? Hvis noen passer min baby så er det klart at de får tolke rutiner litt som de vil, spesielt når de ikke får betalt for det. Ansetter du en proff barnevakt kanskje, men kunne aldri falle meg inn å stresse sånn rundt at tanten til babyen min koste seg med henne....

Babyen fikk mat, hun fikk søvn, sovnet i senga si med en gang. Nei makan til utakknemlig mas har jeg ikke hørt på lenge...!!

Hmm...Nå handler vel ikke dette om man er takknemlig eller ikke, men om man kan stole på det man ble enig om. Spesielt med tanke på at babyen er såpass liten, hadde vært litt annerledes om det var en 2-åring.

Tante eller ikke, det er ikke greit at hun gjør som hun vil på denne måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...