Gå til innhold

Hvordan hadde dere reagert om barnevakta hadde gjort dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tanta til babyen vår på 6 mnd passa henne for første gang i går (2.gangen vi har barnevakt forøvrig). Hun tok over henne i 13-tiden i går, og trillet bort til svigermora si et stykke unna. De hadde besøk langveis fra og huset var fullt av folk. Greit nok..De tok med flaske, og sørget for at hun fikk sove i vogna når hun ble trøtt. Skulle komme tilbake til huset vårt og legge henne til kvelden.

Jeg hadde skrevet opp rutinene hennes på et ark her hjemme..Dvs at hun får grøt rundt kl.18, melk rundt 19 inne på rommet sitt, og så legges i senga. Og alt var greit...Helt til kvelden kom, og vi ringte for å høre hvordan det gikk, for da hadde hun slettes ikke gjort som vi ble enige om!

Hun hadde dratt til svigermoren sin som hun sa..Vært der til i 17-tiden, dratt hjem til oss og henta grøten og bodyen hun skulle sove i.

Så hadde hun dratt tilbake dit, gitt grøt og tatt kveldstell der. Men ikke nok med det!..Hun hadde dratt på besøk enda en plass etterpå..!! For mora hennes igjen (altså mammaen til sambo) var på besøk i byen (noe hun er ca 1 gang i mnd), og bodde hos slekt ca 1km unna der igjen.

Hun dro dit og var der med dem, og en våken baby da vi rindt kl.19.45 for å høre hvordan det gikk.

Sa de var på vei til å dra hjem til oss da, men likevel..!!

Hun sovna i vogna på trilleturen hjemover til oss (ca 15 min derifra), fikk melkflaske da de var framme. Så sovna hun visst i senga si ganske fort.

Hva er dette da?? Går jo ikke an å stole på henne!!

Hun er jo en dame på 33 år.. rimelig oppvakt og en skulle tro hun hadde litt fornuft i behold!

Hun sa det gikk så bra, ingen skriking og hun hadde vært så snill..Joda, det stemte sikkert, for hun er en rolig og avslappet baby.

Men hun er ikke akkurat vant til å være borte fra mamma og pappa, og en sånn raid nekter jeg å tro var noe godt for henne, også så sent på kvelden i tillegg..

Nei, det er mer enn nok å ha barnevakt i det hele tatt, om ikke rutiner og kjente omgivelser skal forstyrres også.

Sambo er helt enig med meg, og han fikk ansvaret med å si fra til søsteren sin, men han fikk det ikke til. Føler vi må være takknemlig for at de stilte opp..Og det er jeg da selvsagt, men det er ganske repsektløst å gjøre det på den måten.

Han fikk bare vist at han ble sjokkert da det ble så sent, men greide ikke være sint på henne.

I dag var vi og besøkte mammen hans, og hun sa lillemor hadde vært litt sutrete og kom frem med surleppa da hun kom i fanget hennes i går kveld. Men det hadde da ikke noe å si om det ble gjort sånn, når det bare var snakk om en gang sånn litt utenom vanlige rutiner..

Tanta var da bare stolt og ville vise fram nurket.

Jeg sa at jeg ikke syntes noe om at det ble gjort sånn, men fikk meg ikke til å si noe mer i og med at det er sambo's familie. Han bør si fra!

Han vet det selv også da, men vet ikke hvordan han skal legge det fram på rett måte. Søsteren hans tok vel litt lett på det bare, og mente ikke noe vondt...

Han frykter vel også at hun blir sur, for det blir hun litt for lett.

Hadde dere reagert her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet akkurat hva du snakker om!!!! Men her er det svigers som er problemet. De har ikke fått passet gullet mitt etter at hun nektet fullstendig å ta flakse etter å ha vært på overnattingsbesøk hos dem. Vi skal i bryllup om en mnd og kan ikke ta henne med. jeg er LIVREDD for å la henne bli igjen hos dem fordi de gir blanke i rutinene våre......!

Skrevet

Hadde nok blitt skikkelig irritert.Men vet ikke om jeg hadde brydd meg om å sagt noe,bare latt vært å brukt henne som barnevakt senere

Skrevet

Eg hadde nok blitt ganske irritert ja, viss ikkje barnevakta fulgte dei reglane som var avgjort på førehand. Ho hadde ikkje fått passe min baby igjen før eg var sikker på at ho kom til å gjere det som var avtalt.

Eg hadde definitivt sagt ifrå, uansett om det gjaldt mannen sin familie aldri så mykje. Det er foreldra som bestemmer over babyen, barnevakta har berre å innrette seg etter det!

Skrevet

jeg hadde nok ikke reagert på dette...vi har også faste rutiner, men innimellom tar vi også et lite "raid" om kvelden, og jenta kommer senere i seng:-)

men siden du reagerer på det burde det selvsagt tas opp med tanta slik at det blir gjort annerledes neste gang....

Skrevet

Det er jo sant som de sier, at ungen tar ikke skade av å farte litt rundt og at det blir brudd med rutinene for en gangs skyld...

MEN! At en barnevakt , som har fått klare instrukser fra meg og hvordan det skal være,hadde gjort dette,ville jeg ikke godtatt!

Skrevet

Skjønner dere vil ha faste rutiner, men ser ikke helt grunnen til å "hisse" seg opp. Har selv 3 barn, og jeg kanskje en litt "rutine freak"..:-) Men, er nå bare slik at av og til så brytes rutinene. Er jo ikke akkurat krise. Verre for mor og far, enn for barnet:-)

Skrevet

Glemte å si fra om at hun ikke sovna i sin egen seng før klokka va 20.45!

Kommer til å si fra til henne selv ja, om ikke sambo gjør det.

HI

Skrevet

At rutiner ikke blir overholdt hver eneste kveld skader jo ikke. Søsteren gjorde det vel litt annerledes enn dere var blitt enige om fordi hun koste seg med niesen sin i selskap med flere av vesla sine familiemedlemmer, også vurderte hun det sikkert slik at vesla koste seg også.

Tror nok ikke jeg hadde sagt noe på dette. Vesla hadde det jo sikkert helt fint og det er jo det viktigste, at hun kom frem litt med sutreleppa sent på kvelden der var nok sikkert bare fordi at hun var trøtt og da hadde de jo trillet hjem så hun hadde fått sovet. Det er sikkert lettere å få barnevakt igjen sener også dersom dere ikke er så "streng" på at alle rutinene deres må følges til punkt å prikke... At leggetiden ble en liten time senere enn vanlig er jo absolutt ikke det værste som kan skje...

Skrevet

Ja, nå er det ikke det at rutinene ble forstyrra som er det verste her da!

Det er som Wenchepia sier, at barnevakta gjør som hun vil, og ikke gjør som vi ble enige om!!

Synes det var nok med den forandringen i seg selv, at vi foreldrene var borte, og ikke resten av det hun forbinder med trygge ting ble tatt bort fra henne også!!

Jeg blir irritert ja, selv om det såklart ikke er verdens undergang!

HI

Skrevet

Eg er einig med dei av dåke som seier at det ikkje skadar om rutinene blir litt "på skeive" ein gong innimellom, sånt skjer hos oss og. Problemet er når det er barnevakta som trosser dei reglane og avtalane som var laga med foreldra til babyen. Eg meiner det er ein stor forskjell.

Ikkje for babyen nødvendigvis, men for foreldra som er dei som må vite at dei kan stole på barnevakta.

Skrevet

Dette ville ikke jeg godtatt nei. Barnevakten har ingenting med å gjøre om på rutinene dere har til babyen. . selv om det er for en dag. Det er dere som er foreldrene, og dere bestemmer. Ville absolutt sagt ifra, og dersom sambo ikke hadde gjort det, ville jeg gjort det selv.

Skrevet

Hvis barnepika hadde vært en utenfor familien hadde jeg reagert, takket for hjelpa og aldri spurt igjen.

Men så lenge det er i familien, besøker bestemor etc etc så synes jeg faktisk det er litt greit. Ja, rutinene ble ikke slik dere gjør det, men tror neppe babyen tok skade av det.

Tror heller barn/babyer har godt av å bli brutt opp fra sine rutiner av og til bare for å lære seg å takle det også. Men det er bare min personlige mening. Vi selv har ganske strikte rutiner, spes på kveldsstellet. Men hvis det skjer noe en kveld, så putter vi henne i vogna og triller henne med - sover like godt der. Og om det blir en time senere i seng enn planlagt? Gjør ikke noe det.

Skrevet

Hun sovna først i sin egen seng kl.20.45, to timer etter det vi ble enige om.

VI reagerer på at hun tok seg slike friheter.

Hadde hun bare blitt lagt en times tid senere, så hadde det vært ok, men det er helheten her det snakkes om. Nekter å tro det var bra for babyen å bli dradd hit og dit etter sengetid og bare være hos ukjente folk.

Hun er jo så lita, og glemmer hvis det går noen uker mellom hun møter dem.

Jeg oppfatter dette som et tillitsbrudd, uansett hvor "godt ment" det var.

HI

Skrevet

Jeg er ikke så opphengt i rutiner, som det kommer fram hos dere her. Det er som sagt helheten vi ragerer på..Og babyen sov ikke i egenseng før nærmere 21 på kvelden.

HI

Skrevet

Din svigerinne har over hodet ingen som helst rett til å gjøre noe sånt. Rutiner er rutiner uansett hvor stolt tante hun nå enn er. Babyen bør ha 1.pri når hun er barnevakt.

Vet at det er mange som sier at om rutinene blir brutt en gang så gjør det ikke noe. VEL, noen barn enser det ikke, mens andre barn igjen kommer totalt ut av det og reagerer og mor og far får problemer i opp til flere dager etterpå.

Jeg hadde nok ikke blitt helt blid på dette her selv. Om ikke min mann hadde sagt i fra, så hadde jeg gjort det selv. Det hadde i hvertfall vært uaktuellt å ha denne personen som barnevakt igjen. Man må jo kunne stole på at den personen gjør det som er det beste for barnet, og ikke for seg selv. Det handler også om respekt for det foreldrenes rutiner. Ingen andre kan komme inn og endre på ting fordi dem har andre meninger. Det får man heller gjøre med sine egne barn.

For mitt barn er rutiner viktige og skal overholdes. Rett og slett fordi han kan bli "ugrei" og ha med og gjøre. Når vi har hatt barnevakt ( en gang) så har barnevakten (veninne) bedt om å få rutinene skrivd opp. I tillegg var hun på eget initiativ tilstedet en kveld (noen dager før) for å se hvordan vi gjorde ting. Det satte min mann og jeg stor pris på og jeg følte meg trygg på at det gikk bra den natten minsten skulle sove hos henne.

Skrevet

Hadde det vært meg så hadde jeg ikke reagert i det hele tatt, tror ikke jeg hadde tenkt over det en gang. Så lenge babyen er sammen med familien vår så kan de gjøre hva de vil så lenge han har det godt! Stoler 100% på vår nærmeste famile og de har passet gutten vår flere ganger i sommer noen timer nå og da. Han er 3.5 mnd og stortrives sammen med de. Det viktigste bør vel være at babyen er trygg og har det bra, ikke at mammas rutiner blir holdt til punkt og prikke!

Skrevet

Det er jo akkurat det som betyr noe for oss også!! Nemlig at babyen er 100% trygg og har det bra! Det er jo nettopp det vi ikke tror den hadde med dette opplegget. Er ikke bokstavlig talt rutinene vi er opptatt av, men h e l h e t e n.

Babyen er ikke godt kjent med familien heller, for de bor så langt unna. En baby glemmer jp så fort, at det kunne likegodt vært totalt fremmede folk.

HI

Skrevet

for å være ærlig så hadde jeg ikke reagert på det . tror faktisk ikke æ hadd tenkt over det .. viktigste er at de har kosa seg,baby fått stell,mat og kos.

jeg har selv hatt barnevakt , de har spurt når han legger seg for kvelden , da sier jeg ca 7 , ok . men da de kommer med han dagen etter eller vi henter han . har han gjerne vært oppe til 8-9 om kvelden. ser ikke helt problemet jeg da ...

de vill jo gjerne vise frem tantebarne sitt og dulle litt ....

Skrevet

mamma skal passe tulla når jeg reiser bort.. en hel dag.. sambo er hjemme de øvrige dagene når jeg er borte 3dg...

men jeg kommer til å gi mamma innstrukser på hvordan jeg vil at hun skal gjøre ting.. men velger hun andre løsninger så er det også greit...

så lenge babyen har det greit så..

Skrevet

Er det egentlig noe å irritere seg over når det gikk bra?

Skrevet

Såklart, når vi som foreldre føler at kvelden i går ikke var bra for datteren vår! Og vi ikke kan stole på at barnevakta gjør som vi ble enige om, så Ja.

Men om du ikke synes det var noen big deal, så er det helt greit det:)

Mulig vi reagerer unormalt, kan så være...

Vi likte det ihvertfall ikke, og kommer til å ha litt betenkninger ang å bruke henne som barnevakt flere ganger.

Ville bare høre deres meninger.

P.S. Hun våknet og ble urolig senere på natten også, og ville ikke sove. Så vi måtte bare avbryte kvelden, og dra hjem. Kan jo være en reaksjon på strabasene før hun ble lagt, for hun sover som regel bra om nettene.

HI

Skrevet

jeg hadde ikke reagert på sånt her heller! når man kanskje er litt "streng" tror jeg det er få som orker passe barnet ditt seinere... Jeg var nok sånn med første jente, men har blitt helt forandret nå med andre snupp. Syns ikke det gjør noe om man er ute å farter litt, er vel koselig det vel?

Slapp litt mer av, og ikke vær så firkantet. Man kan ikke henge seg opp i alt og forlange at de som er barnevakt gjør alt på samme måte som deg og mannen din! Du kommer til å slite deg selv ut hvis du fortsetter sånn... Men jeg mener jo self ikke at de som passer gjør som de vil altså, men syns ikke dette var så alvorlig akkurat!

Skrevet

Til vanlig ville jeg nok tenk som deg og blitt sur, men så tenker jeg at ting skjer ikke alltid som jeg vil når mini er sammen med kun faren en gang, for han gjør ting på sin måte. Vi har hatt lillegutt borte noen netter og da skriver jeg en lapp om hva han spiser til hvilke tider, samt hvortid han pleier å legge seg. Jeg kan ikke være der han er og følge med at rutinene blir følgt slavisk, så det jeg vil frem til er at det gjør vel ikke så mye om ting sklir ut av og til, så jeg ville ikke tatt så veldig på vei om gutten fartet litt rundt en dag og la seg litt senere. Det var jo familien og tanten.

Og om jenta di suttret litt så gjør vel ikke det så mye så lenge hun ble tatt vare på. Det er jo ingen grunn til og ikke stole på tanten igjen, hun er jo en voksen dame, og dere kan jo si til henne neste gang at dere ikke ønsker at hun skal rangle rundt som sist gang.

Skrevet

Bare fint at de er ute og farter litt ja:) Men ikke langt etter sengetid.

Jeg forlanger at vi kan stole på at det blir gjort slik som vi er blitt enige om ja. Hvis det er for mye å forlange, så kan vi likegodt la være å ha barnevakt på henne:)

Synes ikke det er småting/bagateller at de først kommer hjem med henne to timer etter hun burde sovet trygt og godt i sengen sin.

Dette er vårt 2.barn, og vi er på ingen måte hysteriske. Tollererer en god del faktisk, men dette var å gå over streken.

Uansett, så tror jeg vi legger dette fra oss nå.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...