Anonym bruker Skrevet 2. juli 2006 #1 Skrevet 2. juli 2006 Hvorfor er det slik at legene er så sur og sint på en når en skal ta abort... det er jo ikke noen hyggelig opplevelse, og da gjør det jo ikke saken noe bedre når det sitter en der og er sint på deg. Første gang jeg ble gravid måtte jeg ta abort. Hadde ikke visst at jeg var gravid, så jeg gikk på en diett som ikke var bra, drakk alkohol, tok p-piller, røyket... osv osv... og så var jeg bare 17 år... To år senere, da jeg var 19 ble jeg gravid, og valgte å beholde barnet!=) Vi var kjempeglad!!=) Har verdens fineste barn!!!! Etter at barnet var blitt ca 9 mnd ble det slutt mellom meg og pappan, jeg hadde det veldig vondt, men kom meg etter hvert. 1 mnd etter han hadde flyttet ut, oppdaget jeg at jeg var gravid. Gikk også denne gangen på p-pille. Valgte å ta abort, hadde ikke klart å bli mamma til en til alene på den tiden. Slet mye etter samlivsbruddet... Men det jeg skulle fram til: den første gangen jeg gjorde det fikk jeg en kvinnelig gynekolog som var høygravid!! Hu var så frekk mot meg at jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre. Gråt mens hun satt og kjefta på meg. Og når jeg sa at jeg ikke visste hvordan jeg var blitt gravid siden jeg brukte p-pillen, lo hun av meg! Og så sa hun at da hadde jeg nok ikke brukt dem riktig nei... Den andre gangen kom jeg til en lege som var litt bedre. Han var litt småsint, men han kjeftet ikke på meg. Men hvorfor er de slik?? Føler de at vi kaster bort tiden deres?? Skjønner de ikke at vi har det vondt???
Gjest Skrevet 2. juli 2006 #2 Skrevet 2. juli 2006 Dette har de faktisk ikke lov til! Jeg er også i mot abort, men en sjelden gang er omstendighetene rundt ikke særlig bra, og da bør noen ta abort. I norge er det jo fullt lovlig, og da har ikke helsepersonell (spesielt offentlig) lov til å kjefte osv. De skal gi råd og støtte deg i det valget du tar. Du bør snarest ta dette opp med ledelsen ved sykehuset/legesenteret som de det gjelder hører til. Følelsene etter en abort er tøff nok i seg selv, uten at noen har noen rett til å gjøre det enda værre. Dessuten, uansett om en lege er sterk motstander av abort, så skal de forholde seg profesjonelle! Ta saken videre!
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2006 #3 Skrevet 3. juli 2006 Det er litt sent nå... er jo 6 år siden den første gangen. Den andre gangen var det ikke på samme måte, men jeg følte meg ikke vel da heller. Liker ikke abort selv jeg, men jeg angrer ikke på at jeg gjorde det de to gangene. Det hadde ikke vært fornuftig av meg å fullføre de svangerskapene. Er det ikke noen andre her som har tatt abort? Som kan fortelle hvordan de opplevde det. Tenker masse på dette... føler ikke at det var riktig.
Gjest Skrevet 3. juli 2006 #4 Skrevet 3. juli 2006 Det finnes ingen unnskyldning for å opptre så uprofesjonelt. Takler man ikke abortsøkere, så må man ordne seg slik at man ikke er ansvarlig for å ta imot dem, alle pasienter har krav på å bli behandlet på en ordentlig måte. Ellers er det vel ikke så vanskelig å forstå at det er en lite hyggelig del av jobben å utføre aborter? Husk at de har utdannet seg for å sikre trygge svangerskap med friske mødre og sunne barn, og vet alt om utviklingen til fostrene som ikke er ønsket. De fleste blir gravide fordi de ikke har brukt prevensjon, og det er nok ikke noe "koselig" å gå på jobb hver dag for å ta bort spirer. Mange blant helsepersonell opplever det som en følelsesmessig belastning, eller et samvittighetsspørsmål å delta i aborter. Selv om de fleste ønsker at nødløsningen skal være lovlig, kan jeg skjønne at de reagerer når såpass mange ender på klinikken fordi de ikke har tatt prevensjonsansvaret alvorlig, når de selv må være direkte involvert i å gjøre inngrepet. Trolig har du ikke blitt trodd når du sa at du gikk på pillen, men det er uansett uakseptabelt å være slem mot pasienten, og frekt å behandle folk som om de lyver. Å bli gravid to ganger på p-piller er kanskje ikke en tilfeldighet. Medisiner virker ikke helt likt på alle, kanskje du trenger høyere doser eller en annen type prevensjon?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå