Gå til innhold

Barnevakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann blir nødt for å være bortreist en uke i sommer, mens jeg jobber, b.hage og SFO er stengt. Jeg har ordnet barnevakt på dagtid, en venninne av meg som er hjemme i fødselspermisjon skal passe 1 åringen vår fra 0730 til 1615. Så er det de eldste 2 stebarna. De går i første og andre, er for små til å være alene hjemme. Mor deres kan ikke (går vel på at hun ikke vil). Eldre tenåringssøsken hos mor kan, men får ikke lov av far, de er for uansvarlige. Barnas morforeldre kan, men får ikke lov hos far, de er for gamle. Nå foreslår han at mine foreldre skal komme hit og passe alle tre ungene. Jeg synes det er et dårlig forslag, mine foreldre er ikke kjent i strøket/byen her og har lite å stille opp med når 7 åringen plutselig ikke kommer tilbake fra sykkeltur osv. Det er flere sterkt trafikerte veier i nærheten. Dessuten synes jeg det er riktigere at barnas egne besteforeldre eller søsken stiller opp, evt at farmor kansellerer sin ferie... ikke at stebesteforeldrene skal kansellere sine planer.

Jeg har ikke anledning til å ta fri selv.

Kommentarer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...glemte å si at vi har barna 60-70% i ferien..

Skrevet

er jo litt av en kabal:-)

Hadde nok satset på mormor og morfar:-) Her hadde det gått greit om mine foreldre hadde kommet, men stesønnen min er en rolig kar da...

Vil dine foreldre påta seg oppgaven da?

Skrevet

Ser ikke noe problem i at dine foreldre kansellerer sine planer om de ønsker å hjelpe sin svigersønn og være sammen med hans og deres barn.

Du trenger sikkert ikke beskytte dem mot å bli spurt, de er vel unge nok til å kunne si nei om de ikke ønsker å passe skole-barna.

Er du bitte lite grann sjalu på vegne av ditt barn over at dine foreldre oppfører seg som besteforeldre for hele din familie? Har du tatt opp med dem at du ønsker at de skal være besteforeldre kunn for DITT barn og ikke for de som bare er stebarn, og dessuten har egne besteforeldr på mor-siden?

Skrevet

HI:

Foreldrene mine bor på andre kanten av landet, har møtt stebarna bare to ganger. De er begge i full jobb + er engasjert i mye frivillighetsarbeid på fritiden. I tillegg til at de har mange barn og en haug med barnebarn. Jeg hadde ønsket at de skulle ta det med ro i ferien. Tror det blir slitsomt å skulle ha ansvar for to viltre og aktive skolebarn, når de ikke er kjent i nærmiljøet her. Barnas mor jobber deltid og har mange venninner + flere søsken her i byen, samt to tenåringer som er hjemme i den aktuelle perioden. Hun kunne fått til å arrangere noe. Foreldrene hennes er pensjonister med all verdens tid. De bor i samme bydel som oss.Min manns mor har kun seg selv å tenke på. Hun bor 2 timer herfra og skal til syden den uka, men hun reiser til syden flere ganger i året....

Jeg synes rett og slett det er urimelig at ingen av disse nære slektningene skal kunne stille opp. Det handler ikke om at jeg er sjalu eller noe kvasi-psykologisk som anonym over spekulerer i. Jeg ønsker bare å ta hensyn til mine foreldre som jeg synes har nok å henge i som det er. Derfor har jeg ordnet annen barnevakt for minstebarnet.

Skrevet

Når man ikke kjenner hele historien, så dikter man jo litt kanskje;-)

Sånn som det ser ut, så ville jeg bedt mannen din finne en løsning, siden han ikke vil at ungene skal være hos mors foreldre. (om jeg huska rett). Det er han som må reise vekk, det er hans unger, og han kan ikke kreve at dine foreldre skal reise halve Norge rundt for å ta seg av hans barn. Så her er dte bare å be HAN om å finne en annen løsning (og evt be dine foreldre si nei, det går ikke!!).

Lykke til!!!

Skrevet

Dersom faren mener morforeldrene er for gamle så bør han nå selv prøve å skaffe pass til de en eller annen plass. Det blir litt for lettvindt å legge ansvaret over på deg, i verste fall får han kanselere den uken han selv skal være bortreist.

Hilsen ei som selv er alenemor.

Skrevet

HI her:

ser ut som det ordner seg, han tar med seg de to eldste på reisen - de er hos en slektning mens han jobber. Det blir kronglete, komplisert og dyrt, men...

Tror han egentlig ikke vil at barna skal være hos morens slekt, han har alltid et eller annet påskudd for at det ikke passer, de er for gamle/for unge, for uansvarlige, for rare, de røyker, de står ikke opp om morgenen osv. osv. Begynner å bli litt nysjerrig på hva dette bunner i. Jeg har møtt både storesøsknene deres og en onkel+tante, og de virket da greie og normale. Men jeg bør vel kanskje ikke grave og spørre så mye om dette, når det er tydelig at han ikke ønsker kontakt med dem..

Skrevet

"Foreldrene hennes er pensjonister med all verdens tid. De bor i samme bydel som oss.Min manns mor har kun seg selv å tenke på. Hun bor 2 timer herfra og skal til syden den uka, men hun reiser til syden flere ganger i året...."

Er det bare meg som synes det er helt hårreisende å mene at besteforeldre skal kansellere sine ferier fordi deres voksne barn påtar seg reiser i det tidsrommet de har ansvar for sine egne barn?

Ansvaret ligger selvfølgelig på din mann som er far til disse to, og det er selvfølgelig han som må finne alternativer når han ikke godkjenner noen av de mulighetene han har.

Skrevet

Synes også det er utidig å be besteforeldre kansellere egne planer for å hjelpe til med barnepass i ferien. Å spørre stebesteforeldre: - det er ihvertfall utrolig frekt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...