Gå til innhold

stipend...værsåsnill å svar


PrincessElisabeth

Anbefalte innlegg

jeg har nå hatt endel samtaler med rådgiver på skolen og hun har pratet med lånekassen, men jeg spør her også i tilfellet noen vet noe mer...

rådgiveren på skolen sa at jeg skulle takke nei til alt jeg kom inn på til neste år fordi det var ikke noen vits for meg å starte når jeg ikke fikk fullføre mer enn en måned...hun sa også at de 6 månedene jeg måtte ha vært i utdanning var dette året, pga at det var i samme år.

så det jeg skulle gjøre var å sende brevv inn til inntakskontoret i fylkeskommunen og søke om permisjon i ett år slik jeg ikke mister skoleplass, og deretter takke nei til alt jeg kom inn på.Så når barnet er født skal jeg søke på vanelig stipend+fylle ut skjemaet for fødselsstipend og sende inn fødselsattest.

Er dette rett? vet ikke om jeg har skrevet tydelig nok eller hva jeg har, men jeg har i det minste prøvd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

æ e ikke sikker på kolles reglan e der, men æ har søkt på skoleplass å studielån t høsten. Regne m å gå ut i permisjon etter ei måna æ å. Da regne æ m at alt lån fra æ går ut i permisjon bli gjort om t stipend, sånn har d vært for all mine venna iværtfall. men du kan undersøk på lanekassen.no for å vær sikker... der rådgiveran på skolan e itj bestandi helt t å stol på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ringte lånekassen, og til alle dem i min situasjon så må dere gjøre følgende:

jeg skrev inn brev til kontoret for inntak ved fylkeskommunen, der jeg søkte om ett år permisjon pga ventet termin 27.10.06

når jeg har fått brev tilbake fra disse, skal dette brevet kopieres og legges ved søknaden for fødselsstipendet, sammen med det skal det følge med fødselsattest og en blankett som er for vanelig stipend.

Alle i min situasjon må også huske at de har rett på barnetrygd, det fant jeg først ut idag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har rett på barnetrygd! ;) Du mener kanskje engangsstønad? ;) Eller er det en egen barnetryd som man kan få i fra lånekassen? Hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æ snakka m lpnekassen idag, å så my styr e d nuh egentlig ikke for å få fødselsstipend. Du må send m nå dokumentasjon om babyen bl.a fødselsattesten t babyen å nånn småting t. Men hvis du søke om studielån nuh, så føre du opp at du vente unge iløpet av studieåret, så får du t sendt ein brosjyre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja vet det at det egentlig ikke vil være så mye stress, men tingen er jeg skal ikke videre på skole, jeg skal ut i lære, og jeg har ikke skoleplass til neste år, det er ingen som vil ha inn ei som ikke kan fullføre prøvetiden.

Jeg har ringt å prata med lånekassen og fylkes kommunen.

Jeg har sendt søknad til fylkeskommunen om at jeg ønsker ett år permisjon og at jeg har termin 27.10.06(dere som skal gjøre det på samme måte:HUSK å skrive at dere vil ha en dokumentasjon på at dere er rettselever dvs ikke har brukt deres 5 år som dere har rett på).Denne dokumentasjonen man mottar av fylkeskommunen skal legges ved for at man skal ha rett på dette stipendet så lenge man ikke har skoleplass det året barnet blir født.deretter skal jeg fylle ut ett vanlig søknadsskjema til lånekassen samt ett eget ett som man finner på internett som er retta mot fødselsstipendsøkere. Alt dette sendes inn når barnet er født for fødselsattesten må være ett vedlegg også.

 

Så ikke helt hvem som skrev det men jo jeg visste ikke at man hadde rett på barnetrygd når man fikk stipend;) så jeg ble glad når jeg hørte det ihvertfall.

 

Engangsstønad skal jeg også snart søke på selv om jeg ikke vet hvordan jeg skal gå frem med det heller, så jeg blir bare glad hvis noen vet det og kan svare ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...