kjersti67 Skrevet 1. juli 2006 #1 Skrevet 1. juli 2006 Jeg er mamma, 39 år, til 2 gutter: 6 år og 4,5 mnd. Når jeg fikk min første var forventningene skyhøye. jeg skulle amme og kose meg og alt skulle gå på skinner. DET gjorde det ikke. Gutten var født stor, veldig sulten og bare skrek. Etter uker med mme, pumping, skriking og tårer mistet jeg melka og han var på fulltid mme unge. han skrek da 14 timer i døgnet og vi var innom alt som kunne krype og gå av ekspertise (aku., homøopat, kiroprkator, helsestasjon m.m.) En barnelege ved sykehuset konstaterte melkeintoleranse og satte oss på soyamelk. DA forsvant skrikene men alle ritiner mht søvn var ødelagt. Jeg fikk hjelp av søvnterapeut og når poden var 1.5 år sov han til nomal tid, av seg selv og natta igjennom. det har ikke vært problem siden. Når jeg nå ventet gutt igjen ble jeg redd det samme skulle skje. Og jeg fødte en stor gutt, som ikke fikk nok mm. Vi måtte gå over på mme og poden hadde kolikk. Men denne gangen kolikk og ikke intoleranse. Vi slet oss igjennom 3 mnd, så slapp det. MEN, fordi han var stor og trengte mye mat var vi oppe i altfor store melkemengder i døgnet. Fastlege og helsestasjom rådet grøt og han har fått det fra han var 3 mnd. Først velling så grøt. I tillegg fikk jeg hjelp av samme søvnterapeut, for å forebygge. Resultatet er at nå har jeg en 4,5 mnd fornøyd unge som spiser 3 måltider med mat om dagen i tillegg til flaske morgen og kveld. Han legger seg 1830 og sover til 0630 uten mat, uten smokk, den avvente vi med om natta uten bråk, og er blid og fornøyd hele dagen. dette var løsningen for oss. Bra for dere som ammer og er fornøyd med det, skulle gjerne vært der selv, men det gikk ikke. Da er det bedre å finne løsninger som gjør hverdagen lettere for alle, ikke minst minsten.
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 1. juli 2006 #3 Skrevet 1. juli 2006 Hvorfor skulle dette provosere noen?
*smil* m/ snupp06 & gutt 07 Skrevet 1. juli 2006 #4 Skrevet 1. juli 2006 Skjønte ikke provokasjonen i det.. Du har jo fått det fint til på din måte, er ikke det bra da?
Gjest Skrevet 1. juli 2006 #5 Skrevet 1. juli 2006 ja,det lurer jammen jeg også på:-) Stakkars dere, bra at ting er bedre!! Er sikkert noen vakre barn du har!!!
Magandang anak ko Skrevet 1. juli 2006 #6 Skrevet 1. juli 2006 Ikke provosert jeg heller:o) Flott at dere fant ut av hva som fungerte for dere og at dere har det bra nå. Det som fungerer best for hver enkelt er tross alt det viktigste, ikke hva som er "rett og galt" ifølge normen:o)
Luca Skrevet 1. juli 2006 #7 Skrevet 1. juli 2006 Grunnen til at hun tror det provoserer er jo at uansett hva som skrives, bare det inneholder ordene mm og mme, blir jo en lang krangletråd her inne:-) Så fint at ting fungerer for dere, og bra det var lettere med nr 2. Må si det er litt snålt å tenke på at din på 4,5 mnd spiser 3 måltider og min på 5,5 bare får pupp:-) De blir liksom så store med en gang de begynner å spise mat. Men tenker på mat snart vi også da...
kjersti67 Skrevet 1. juli 2006 Forfatter #8 Skrevet 1. juli 2006 Jeg regner med at det provoserer nettopp pga at "trenden" blant mange er :ikke gi mme, ikke mat før 6 mnd, ikke sove alene, ikke slutte med smokk osv. osv. Utrolig mange fordommer og særlig fra de som ikke "strir"....mange skjønner ikke hvordan det er å ha babyer som ikke oppfører seg slik det står i boka...... Men vi koser oss og bra er det. jeg har prøvd begge deler...tviholdt på det som er "vanlig" og som man "bør" gjøre, og det vi fant ut vi skulle gjøre selv. jeg er strålende fornøyd med det siste! Nå begynner vi sikkert snart med middasglass også, for å variere grøten....sikkert noen som gisper da også!
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2006 #9 Skrevet 1. juli 2006 Ja, hvorfor skal dette provosere??? Bra at dere har funnet hva som funker for dere, og det er jo tydlig at du ikke kunne amme uansett om du ville eller ei, så da er vel ingen grunn til at noen skulle sette spørsmålstegn ved det??? Er så mange som føler de trenger å forklare sine valg hele tiden..
Dano Skrevet 1. juli 2006 #10 Skrevet 1. juli 2006 oi høres nesten ut som oss det der med første barnet. Og er forøvrig heeeeelt enig med deg....;-)
Bare jeg er meg :o) Skrevet 1. juli 2006 #11 Skrevet 1. juli 2006 Blir så glad jeg når jeg leser sånne innlegg:) Det er så fokus på denne ammingen at de som ikke klarer føler seg misslykket. Jeg har selv kastet inn hånkle på vår lille baby...kjempe trist var det for jeg ville jo amme han som jeg gjorde med broren.Jeg har også prøvd alt,men hadde ikke melk denne gangen.Lillegutt sugde feil og ble aldri mett....fy for et slit det var,tårer fra begge. Men noen ganger føler jeg meg nesten dum når jeg tar frem flaska istede for puppen...har bare lyst til å rope ut at jeg klarte ikke!! Nå har vi verdens goeste og snille gutt på 9 uker som sover hele natta:) Og mamma sover også og har overskudd til storebror også.... Var det beste for hele familien her i huset... Flott innlegg:)))
Ella i farta Skrevet 1. juli 2006 #12 Skrevet 1. juli 2006 Hvorfor skulle dette provosere? merkelig innlegg...
-Petrine- Skrevet 1. juli 2006 #13 Skrevet 1. juli 2006 Det høres jo ut som dere har det veldig bra. Kan ikke si jeg ble provosert av innlegget nei.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2006 #14 Skrevet 1. juli 2006 Jeg kan heller ikke skjønne at dette kan provosere noen. Du/dere slet jo med ammingen, og prøvde før dere ga opp..?!!! Jeg vil derimot tro at det kunne ha provosert noen hvis du hadde skrevet at du ikke gadd å amme, fordi du synes mme var like bra og for at det skulle bli lettere å gå ut uten barnet osv. Jeg har inntrykk av at de aller fleste respekterer det når noen har gitt opp ammingen etter å ha forsøkt (men hadde problemer, som brystbetennelse, lite melk, såre brystvorter, baby som våkner minst hver 2 time på natt etc . Vi som ammer (og til og med fullammer til 6mnd) er fullstendig klar over at det ikke ALLTID går-.. Hvis min lille snupp hadde våknet hyppig om natta, grått fordi hun ikke fikk nok mat etc, hadde jeg også begynt med grøt/mme/mat tidligere - selvfølgelig!! Men når ammingen går greit, hun sover fra 20 til 05 og er fornøyd, ser jeg ikke noen grunn til å begynne med annen mat før hun er 6 - slik det anbefales. Men: jeg vet at slik blir det kanskje ikke med neste mann. Og jeg - og de fleste med meg - har forståelse for at av og til MÅ man bare begynne med grøt ved f.eks 4 mnd, eller ty til mme (det måtte jeg selv til å begynne med pga lite melk, men det gikk seg heldigvis til for meg)! Så: fint at dere har funnet en løsning som fungerer, synes det høres flott ut. Unner ingen det marerittet du gikk gjennom med førstemann! Ha en fortsatt fin helg Tildes mamma
Northernlights Skrevet 1. juli 2006 #15 Skrevet 1. juli 2006 Jeg fullammer, og har aldri vært så lite provosert som akkurat nå =) Dette er jo bare en historie om at det ikke gikk så bra for deg å amme som du hadde håpet, og det var jo trist. Føler virkelig med deg. Men provosert er iallefall ikke jeg...
Northernlights Skrevet 1. juli 2006 #16 Skrevet 1. juli 2006 FullammeT skulle det stå. Nå spiser min 8 mnd gml baby grøt og moset frukt hver dag, mens jeg ammer innimellom, eller gir tutkopp med drikke som passer han best.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå