Gå til innhold

Kjøttdeig i middagsmaten til baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bare hatt poteter, gulrøtter, brokkoli og litt leverpostei i middagen. Kan jeg prøve med litt kjøttdeig av svin? Den som er god og mager? Hun er snart 7 mnd..

Andre ting å bruke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs vel på saltinnholdet.Bruk kylling.

Skrevet

Inneholder kun svin. Ikke salt. Har stekt og most nå. Blir noen porsjoner med det og noen porsjoner med makrell + masse grønnsaker da. Tror det blir bra

Skrevet

Du jeg tror egentlig at kjøttdeig skal kokes!!!!

Babyer skal ikke ha stekt mat:)

Skrevet

Kan ikke være så gale med stekt kjøtt vel? Stekte det i olje. Har laget 19 porsjoner nå og hun skal jaggu få smake. Føler at alle bakterier og svineri forsvinner bedre med steking. Får evt. koke neste gang.

Skrevet

Jeg brukte Gilde sin kjøttdeig uten salt og vann- kokte den i stedet for å steke den

Skrevet

Jeg mente det ikke som kritikk,vet bare at all kjøtt til babyer skal kokes:)

Skrevet

Kjøttdeig MÅ stekes også kokes etterpå! det er for å få bort alle bakterier! Hvis du tenker etter spiser faktisk kjøttdeig som både er stekt og kokt... IKKE gi kun stekt kjøttdeig til små babyer!

Skrevet

I all verden? Mener du det? Jeg stekte den veldig godt og finmoste den. Skal love deg at alle bakterier er borte. Stekte den godt i olje! Jeg kaster ikke 19 porsjoner uten dokumentasjon på at all kjøttdeig må kokes og stekes... Kan du være så snill å fortelle meg hvor du har lest/hørt dette?

HI

Skrevet

Hugsar det var mykje snakk om dette under e-coli-skandalen. Ernærings- og hygieneekspertar sa på TV at kjøtdeigen må kokast om ein vil vere heilt sikker på at alle bakteriar er ute. Kjøtet er jo kverna, så der kan vere bakteriar langt inne i deigen. Noko meir dokumentasjon enn dette kan eg ikkje skaffe sånn på ståande for (men vil tru du finn på mattilsynet sine heimesider). Men eg tilstår: eg hadde brukt middagane du har laga til - og så kokt kjøtdeigen neste gong.

Skrevet

Min mor og hun har utdannelsen innen spebarn/småbarn... Jeg skal se om jeg kan finne mer info...

Skrevet

Man må koke stekt kjøttdeig for å forsikre seg om at alle farlige bakterier er borte... En liten babymage tåler ikke like mye som en voksen mage... Så var jeg deg ville jeg kastet den maten du har laget... Har du vært uheldig og fått dårlig kjøttdeig kan du risikere at hun/han får mageinfeksjon... Har nettop pratet med mamma... Og som jeg skrev i stad: jeg tviler på at du spiser kun stekt og ikke kokt kjøttdeig... :-) Jeg klarte ikke å finne noe på internett... Men gjør som du føler er best! jeg kommer kun med anbefalinger og råd! Lykke til! .-)

Skrevet

men hvor lenge vil dere både steke og koke kjøttdeigen? når er magen sterk nok til å tåle kjøttdeig som bare er stekt? jeg har gitt kjøttdeig til veslemor på snart 1 år og det har gått bra. nå er det jo veldig begrenset hvor mye kjøttdeig hun får i seg, spiser mest grønnsaker og ris/pasta ..

Skrevet

Slik jeg ser det inneholder kjøttdeigen vi kjøper i butikken (ikke hos slakteren) så mye vann at den blir kokt i stekepannen. hvis du kjenner at dette er helt ok for henne å spise, så gir du henne maten du har laget. Det er jo ikke middag som kun inneholder kjøttdeig, du har jo som du sier gr, saker etc oppi. Også er du jo oppmerksom på dette med ecoli bakterien, så du har maten i panna ekstra lenge. Jeg hadde tatt det med ro å servert henne god hjemmelaget middag.

Bon apetitt til dere begge;)

Skrevet

Takk for svar og opplysninger!

Jeg stekte kjøttdeigen godt, og det var i små biter. Den ble garantert gjennomstekt. Den blir også fryst og skal tro mange bakterier blir drept da også.

Jeg kaster ikke denne maten jeg har laget. Hun nærmer seg 7 mnd og tåler det helt sikkert.

Jeg har heller ikke dårlig samvittighet med å gi henne denne maten for jeg tror helt ærlig at den er 100% sunn og uten bakterier. Tror ikke mange hadde kastet all den gode maten, helt ærlig.

Neste gang skal jeg koke og steke..

HI

Skrevet

Nå syns jeg man ikke skal være hysterisk her! Alle de basseluskene vi er så redde for er jo døde mange ganger når kjøttet blir gjennomstekt. Temperaturen er jo mye høyere ved steking enn koking!

Gi maten til barnet ditt du, og gjerne gjør det samme neste gang!

Bon appetit!

Skrevet

eh.. min baby spiser pizza med kun stekt kjøttdeig.. hun har fått det fra hun var 5 mnd gammel, og hun lever enda..

Skrevet

Men mammaen til 2 søte små... Kjøttdeigen blir vel stekt på panna før den legges på pizza og inn i ovnen... den blir vel kankje til og med kokt litt i tomatsaus...? Hos oss blir alltid kjøttdeig kokt eller ordentlig varmebehandlet på en eller annen måte...

Men gjør som dere vil... Jeg velger å høre på de med erfaring, men kom ikke her å kall meg overhysterisk av den grunn! Jeg ønsker ikke at verken jeg, sambo eller lillegutt skal bli syke av bakterier som har overlevd steking på panne... Kjøttdeig inneholder faktisk mange og seige bakterier...

Skrevet

joda, tenkte på det selv etter at jeg hadde skrevet innlegget,den blir jo faktisk både stekt, kokt og stekt igjen.

Skrevet

Ikke sant! :-) så tenker man etter blir kjøttdeigt veeeeldig skjeldent spist kun stekt... Enten blir den stekt og kokt, eller stekt-kokt-stekt ellerer stekt og stekt... Jeg spiser aldri kjøttdeig rett fra stekepanna, og da vil jeg heller ikke at gutten min skal det... Sånn er jeg... :-)

Skrevet

Til Pike 24 & ♥Nikko♥,

Hva mener du med at vi selv ikke ville spist kjøttdeig som ikke er kokt og stekt? Jeg har da aldri kokt kjøttdeig til meg selv.. Jeg kan ha spagetti og kjøttdeig til middag uten å lage tomatsaus til, og da bare stekt kjøttdeigen som da blir servert med ketchup til etterpå... Skjønner at du mener babyer trenger kokt i tillegg men mener du ærlig talt at voksne mennesker trenger kokt kjøttdeig i tillegg?? Jeg jobber i helsevesenet og har aldri hørt mer tull enn det!

Skrevet

Nei vel... Som jeg skrev er det MITT valg, for jeg vet hvilke bakterier som florerer i kjøttdeig... Jeg sier da ikke at ALLE må gjøre som meg! kommer med mine meninger og råd, også får folk gjøre som de selv føler for! Jeg gir sønnen min av vår middag... Derfor er jeg påpasselig med å ikke gi han mat som kan inneholde farlige bakterier... Liker å være føre var... Men for all del! kos deg med spaghetti og kjøttdeig du! .-)

Synes nå dette var litt lite å hisse seg sånn opp over, men... hehe... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...