Anonym bruker Skrevet 30. juni 2006 #1 Skrevet 30. juni 2006 åhhh jeg blir gal, hun vil aldri spsie mer enn 100 ml og jeg må derfor gi henne mat hele tiden. På tide å begynne med fastere føde da??? plis svar, jeg dæver snart
Gjest Skrevet 30. juni 2006 #2 Skrevet 30. juni 2006 Er det mme du gir? Eller pumper du me og gir på flaske? Jeg gir kun mme og her er lillemor også relativt småspist. Spiser som regler mellom 80 og 130 ml, alt ettersom hvor lenge det er siden forrige måltid. Vet ikke helt om du skal over på fastere føde jeg, har du spurt ved helsestasjonen? Da jeg snakket med HS på 3 mnd-kontrollen sa hun at også melk, enten det er me eller mme blir anbefalt som eneste matkilde frem til 6 mnd-alder. Men skal spørre henne neste gang om man bør begynne med fast føde tidligere når de ikke øker mengden mme de får i seg over tid. Her har vi gitt omtrentlig samme døgnmengde siden hun var 7 uker, nå er hun 3,5 mnd. Men hun legger fint på seg, er ikke det. Hun spiser kanskje en eller to flasker i døgnet som er på 120-150 ml. Ellers er det som jeg nevnte først. ...Litt slitsomt, men sånn er det bare har jeg kommet frem til.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2006 #3 Skrevet 30. juni 2006 Jeg girr mme.( får 100 ml mm, men det det er det enseste jeg får ut nå..) Hvor mye spiser din ila et døgn da? Min jente legger også på seg, men har vokst mye i lengden og er litt tynn nå. Jeg må helst gi mat hele tiden, å det er slitsomt når man gir flaske syns jeg.... Første måltid kl 0600 spiser hun 170.200 ml, men det er ikke snakk om mer enn 100 ml etter det.
Crazywoman Skrevet 30. juni 2006 #4 Skrevet 30. juni 2006 tA DET MED RO. mIN ER AKKURAT 6 MND. lEGGER GREIT PÅ SEG OG SPISER IKKE MER ENN DIN:) LITEN MAGEPUS:)
Gjest Skrevet 30. juni 2006 #5 Skrevet 30. juni 2006 Mellom kl 06-07.30: Frokost: 150 ml kl 10: 70-90 ml kl 14: 60 ml kl 17: 120 ml kl 20.30: 100 ml kl 22: 60-80 ml Kanskje enda et måltid litt sånn innimellom (tilsammen) og ellers en god del vann. Er jo ikke mer enn ca 600 ml om dagen dette..
Mauritius:) Skrevet 30. juni 2006 #6 Skrevet 30. juni 2006 Lille jenta mi også har begynt å spise mindre, hun spiser mellom 120-160, ikke mer, det var en periode hvor hun spiste mindre enn 100 ml og da begynte jeg med smaksprøve. Nå får hun litt grøt etter hvert måltid, bare 2-3 teskjer. Ikke tvinger mat i henne, la henne spiser så mye hun vil. Lille jenta er også 4 måneder.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2006 #7 Skrevet 30. juni 2006 men kjære deg, det er jo ikke rart hun ikke drikker mer mme hvis du gir henne VANN!!! Vann gir du til babyer som spiser fast føde... Du må inne i en rutine... skal holde å gi henne mat hver 4 time nå.. ellers så sliter du deg ut.. dette med flaske er slitsomt.. med tanke på vasking og sterilisering. min gutt spiste lite og ofte før han og helt til helsesøster sa jeg skulle gjøre han ekstra sulten.. prøve å la det gå 3,5 til 4 timer mellom måltidene og da drikker de skjønner du opptil 250ml... ok i førsten var han veldig sint.. men det gikk over på 2 døgn. fikk også beskjed om å ikke gi vann!! da forstyrrer du appetitten.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2006 #8 Skrevet 30. juni 2006 HI her, jeg gir ikke vann til mi jente. Men hun spiser ikke mer enn 600 ml i døgnet. Hun får mat kl 06.30,10.00.13.00,16.00 og 19.00. jeg gir henne også et måltid kl 24 når hun sover for å få i henne de siste 100 ml. Men hun vil ikke ha mer enn ca 100 ml til hvert måltid hun...og det går jo mest 3-4 timer imellom hver gang. De siste dagene nå har jeg vært så fortvila at jerg har tilbydt henne mat oftere enn det, men det har heller ikke hjulpet. Står på mme pakka at hun skal ha 800ml i døgnet, og jeg strever med å få i henne 600.....
Gjest Skrevet 30. juni 2006 #9 Skrevet 30. juni 2006 Sånn var gutten min også. Frem til han var 5 mnd spiste han bare 120 ml til hvert måltid. Men etter vi begynte med fast føde, så begynte han å drikke mer mme de gangene han drakk det. Siden han var 8 mnd har han drukket 260 ml mme som første måltid på dagen.
DenherJenta Skrevet 30. juni 2006 #10 Skrevet 30. juni 2006 6 måltid i døgnet er helt normalt... har å en på straks 4 mnd... hun har 5-6 måltid i døgnet på MME. hun spiser ca 150 ml til hvert måltid, noen ganger mer og andre ganger mindre.. jeg syns ikke man skal gå over til fast føde "fordi det er slitsomt å gi flaske" De som ammer ammer ofte enda flere ganger i døgnet..... (ja maten må lages å flaskene kokes med tar ikke alverdenstid heller) hør med helestasjonen, å få en kontroll veiing hvis du er bekymret for vekta...
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2006 #11 Skrevet 30. juni 2006 Nå tror jeg du misforstår meg litt, jeg synes ikke det er slitsomt å gi mat 6 ganger per dag, jeg synes det er slitsomt at hun nesten ikke spiser til de måltidene!!!! Da går jeg jo rundt og er bekymret hele tiden! Hun spiser aldri mer enn 600 ml, noen dager bare 500 ml, og mme er det eneste hun får. Det er derfor jeg lurer på om jeg bør gi fast føde i tillegg, ikke fordi jeg ikke gidder å mate henne med mme, hun vil jo ikke ha!!! Du har tydeligvis ikke hatt noen problemer med at din baby ikke vil spise mat, så da er det vel lett å komme med sånne svar da....
DenherJenta Skrevet 30. juni 2006 #12 Skrevet 30. juni 2006 Jeg må helst gi mat hele tiden, å det er slitsomt når man gir flaske syns jeg.... skreiv du.. derfor jeg tolket det slik... sorry hvis du mente noe annet.. men skriv ned hvor mye hun spiser til hvert måltid, å ring helsesøster å kontroll vei henne... det gjort jeg til 3mnd kontrollen fordi jeg trodde hun spiste for lite i forhold til det som sto på pakken... men jenta veide det hun skulle så nå bekymrer jeg meg ikke selv om det står at hun skal spise mere enn det hun gjør...
Lindis :-) Skrevet 30. juni 2006 #13 Skrevet 30. juni 2006 Min spiser dette: 06-07 : 180 ml 10-11 : 145 ml 15-16: 145 ml 18-19: 145 ml 21: 100 ml 22-23: 100-140 ml Hvis hun blir sulten innemellom lager jeg 100 ml så spiser hun det hun orker.. :-) (som regel ikke mer enn 60 ml) Hun er helt normal på vekstkurven.. :-) Er snart 3 mnd..
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2006 #14 Skrevet 30. juni 2006 Ok. Nei det var ikke det jeg mente, jeg kunne maten flere enn 6 ganger, men det vil ikke damen ha noe av;) Helsestasjonen jeg går på er veldig lite behjelpelige, jeg hadde problemer med amming, men fikk som svar at f"får du det ikke til så gi mme, men barnet bør få mm...." Jeg har ringt og fortalt at jeg er bekymret for spisingen hennes nå, men de sa bare at da fikk jeg vekke henne på natten å gi mat. Jeg gir mat en gang kl 24, da sovespiser hun 100ml, greit det, men det nytter ikke å gjøre det flere ganger på natten for da våkner hun å gråter lenge. Hun legger seg kl 19.00- Mente ikke være krass mot deg, jeg er bare veldig stressa for tiden og føler ingen på HS bryr seg og jenta ser tynn ut....=( Jeg skal ikke på kontroll før 5 mnd nå, spurte om jeg burde kontrollveie men det var unødvenig nå i ferien sa hun..... Prøver å veie henne med meg på badevekta, men det blir såå unøyaktig!
DenherJenta Skrevet 30. juni 2006 #15 Skrevet 30. juni 2006 det synes jeg hørtes ut som en veldig dårlig helsestasjon... syns du igjen skal ta kontakt å si at du er bekymret og derfor vil du ha en kontrollveien.. omså vær krass å si du skal ha! ta og å noter ned noen dager nøyaktig hva du får i henne... å hvorfor skal det liksom være unødvendig i ferien? er vel ikke ditt problem hvis de har lite folk i ferien, er meningen at de skal være der for foreldrene også da... er greit å få veid henne så kan du iallefall berolige deg selv hvis vekta er grei... hva veide jenta di ved 3mnd å hvor lang er hun? min var 5500 og 60 cm.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2006 #16 Skrevet 30. juni 2006 Var på 3 mnd kontroll når hun var 3 mnd og 1 uke, da veide hun 5790 og var 61 cm lang. Den helsesøtra jeg går til er helt på styr, hører aldri etter hva jeg sier... Har prøvd og bytte, men alle har fullt osv..i Oslo vet du!
DenherJenta Skrevet 30. juni 2006 #17 Skrevet 30. juni 2006 ja e vel ikke så enkelt i stor by.. men vekta ved 3mnd kontrollen var jo grei da iallefall.. ser at jenta mi og spiser lite enkelte dager, men jevnt over så tror jeg det er greit.. ser ikke for tynn ut iallefall... men få nu veid henne, sånn at du kan ha en fortsatt fin sommer iallefall
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2006 #18 Skrevet 30. juni 2006 Ja, får gjøre det=) Takk for at du tok deg tid til å svare=)
Mamsefjomsa Skrevet 30. juni 2006 #19 Skrevet 30. juni 2006 Kjære deg, vet akkurat hvordan du har det.Da gullet mitt var 3 mnd veide han 4970g og var 59cm lang. Han spiste også 500 - 600ml mme i døgnet, det var et slit!Han er nå snart 10 mnd og har laget sin egen kurve under alle de andre, legger sakte men sikkert på seg men vil aldri bli noen storspiser.Jeg synes det er forferdelig slitsomt siden en bekymrer seg på om han får i seg nok.Har en helt fantastisk helsesøster som har latt meg kontrollveie så ofte jeg vil og sier at det ikke er unormalt at noen unger spiser "så lite".Så lenge babyen er glad, fornøyd, aktiv og legger på seg er det ingen grunn til bekymring.Gullklumpen min veier nå 7320g og 69 cm lang, helt perfekt og kjempeaktiv. Prøv å få veid babyen din, mest for din egen del og prøv å senk skuldrene, de målene som står på mme pakka passer ikke for alle barn!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå