Gå til innhold

allergi plager, gode råd noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

er i uke 26 nå og er skikkelig plager at gress og burot allergi, klær så jeg tror jeg skal bli gal i øynene, nesen renner og er tett og klør den også. blir så vanvittig sliten av det. også nyser jeg jo i ett sett. har prøvd å skylle nesen og øynene med saltvan, men virker i 5 min. og må ikke være så uheldig å komme til noen som akkurat jar klippet gresset eller holder på med detf or da blir det skikkelig ille. noen som har noen gode råd å gi, har ikke lyst til å ta noen medisiner, redd for om det kan påvirke babyen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ring legen din og be om råd, eller stikk innom et apotek. De har ofte god peiling på hva en kan og ikke kan bruke i graviditeten :)

Skrevet

Min jordmor anbefalte noe hun kalte "nesehorn" sist jeg var gravid, men det hjelper jo bare for nesa da. Skal være et slags gummihorn du fyller med vann og skyller nesa med, skal visst fungere, men jeg har ikke prøvd det. Spør på apoteket etter det.

Skrevet

doktoren min sa at d ikke va fali å bruk allergimedisin som nesespray å øyedråper pga at d va lokal behandlende preparater. Så æ bruke Rhinocort nesespray å lomudal øyedråpa som æ får på resept når allergien e som verst. Men rådfør dæ m doktor, d e nok lurt. Lykke t:)

Skrevet

jeg spurte legen min om det var noe jeg kunne ta. så jeg fikk tabletter..

Skrevet

jeg har også allergiplager, gress og pollen av ymse slag, og jeg bruker en allergi medisin som heter pollaramin. det er en av de "Gamle" allergitabelettene, så det er gjort en del forskning på de i forhold til graviditet. konklusjonen er at de ikke har noen innvirkning på barnet i magen. jeg rådførte meg selvsakt med legen, og han sa det samme, polaramin kan man bruke.

bakdelen er at noen blir trette av tablettene, men det er uansett bedre enn å renne bort i allergi.. selv har jeg ingen slik bivirkninger.. *bank i bordet*

hør med legen din, så ordner han sikkert en resept til deg om du trenger det. du får den sikkert på blåresept også siden du reagerer på mer enn en ting.. det gjør jeg, og betaler 12 kroner for 100 tabletter. mye billigere en det man kjøper i 10 pak på apoteket..

Skrevet

anbfaler foresten tabletter fordi jeg selv ikke har noen effekt av nesespray og øyedråper.. og fordi det ikke er farlig såklart..

Skrevet

Rhinocort inneholder jo kortikosteroider, jeg bruker det vanligvis, men ikke nå som jeg er gravid. Fra felleskatalogen om rhinocort: Preparatet skal ikke brukes ved graviditet hvis ikke fordelen for mor oppveier en mulig risiko for foster.

Dere kan sjekke legemidler på http://www.felleskatalogen.no/

Skrevet

Jeg er også plaget, hehe, og saltvannsskylling hjelper i 1 minutt så tja. Gjør det jo, men minimal virkning.

Snakket med legen og hun sa jeg kunne fortsette å ta Flutide - akkurat det samme som Rhinocort. Jeg reagerte litt på det, i og med at det ikke går for å være "trygt", men fikk bare beskjed om det samme som det står i Felleskatalogen, man må veie fordelene opp vmot ulempene, og mest sannsynlig skjer det ikke noe galt. Men det står jeg over.

Hun sa så at Polarmin skulle være greit, gammelt og utprøvd. Har ikke kjøpt det enda, prøver å holde ut - glad for hver dag som går, men jeg er nok ikke like plaget som deg!

Skrevet

Er geniale!

-De virker

-De er helt sikre for babyen

Minus:

-Du blir trøtt av dem..

Men det er kanskje bedre å gå rundt å være trøtt enn å nyse og klø slik..

Skrevet

Samme her - jeg måtte bite i det 'sure eplet' fordi jeg også nødig ville ta noe. Så har holdt meg til øyedråper siste ukene. Men i går og i dag måtte jeg bare ta piller. Har fått polaramin som både fastlege og gynekolog har anbefalt ifm svangerskap. Jordmor advarte også mot å gå og være så dårlig av allergi at en ikke har det noe bra. Ikke sunt det heller da. Ikke blitt trøtt disse to dagene heller så er ikke så plagsomt. Helt utrolig nydelig å fungere igjen etter flere uker på denne måten. Tror det bare er tull å la vær å bruke men vi vil vel alle prøve i det lengste å la vær

• 2 år senere...
Skrevet

Legen min sa til meg også at jeg kunne fortsette å bruke rhinocort nesespray siden jeg var så plaget av allergi. Dette fikk jeg beskjed om i begynnelsen av forrige svangerskap (for knappe to år siden). Gikk ikke til lege på slutten av det svangerskapet bare til jordmor av praktiske årsaker, så jeg tenkte ikke noe mer på det, brukte bare de allergi medesinene vidre.

MEN: Gikk 12 dager over termindato, var på overtidskontroll på sykehuset på 10.dagen. Der spurte de om jeg brukte noen form for medisiner, ramset opp allergi medisinene. Fikk beskjed om å slutte asap med nesesprayen (Rhinocort) da den hadde riehemmende funksjon. De mente altså at fødselen ikke hadde startet pga denne nesesprayen. Sluttet selvfølgelig med en gang, og riene startet litt over et døgn etterpå. Kan selvfølgelig være tilfeldig, mange går jo over datoen med 1.mann men jeg tror det var en sammenheng...

Så selv om legene sier greit til en medisin i begynnelsen av svangerskapet er den kasnkje ikke "grei" i slutten?

Skrevet

Snodig ting av legen å si, at dette er greit å bruke.

Jeg også hadde en "skal ikke brukes ved graviditet hvis ikke fordelen for mor oppveier en mulig risiko for foster", og det betydde forbud med mindre jeg nærmest var døden nær. Da måtte jeg ta medisinene for at jeg ikke skulle bli syk selv om det kan være farlig for barnet.

Nå går jeg uten noen ting, har fått Polaramin av legen men bruker jeg de sovner jeg på jobb...hehe. Så tar de kun når det er skikkelig ille.

Og saltvannsspray hjelper faktisk litt, siden jeg er blitt så tørr i nesen, men har en Otrivin for barn som jeg bruker litt på det værste. Den skal være trygg.

Skrevet

Jeg bruker zyrtec, men kun hvis jeg blir helt gal og holder på å dø av kløe eller noe sånnt.

Det kan være lurt å prøve noen forebyggende tiltak. Ikke ha vinduene på soverommet åpne på dagtid da det virvler mest pollen rundt. Benytt anledningen hvis det er litt regnvær for da er det mindre pollen i lufta. Vask håret om kvelden før du legger deg, så slipper du å få senga full av pollen. Ikke tørk klesvasken ute da pollen suger seg fast til klærna dine og går til angrep på deg når du tar dem på. Hvis du har dyr som er ute så kan det være lurt å passe på at de ikke ligger på dine klær eller i senga ol. for de er også fulle av pollen i pelsen. Nesehorn er nevnt her tidligere og det kan være lurt å skylle nesen med den på kvelden før du legger deg så slipper du unødvendig irritasjon der inne av pollen som du har pustet inn i løpet av dagen.

Du blir nok ikke kvitt plagene, men kanskje det kan hjelpe deg slik at du kan redusere dosen på allergimedisin hvis du bruker noen. Zyrtec er blant de preparatene som foretrekkes ved bruk under graviditet.

Skrevet

Zyrtec er jo en av de de sier man IKKE skal bruke!

Skrevet

Er ikke alle allergitabl. som kan skade!

Leger og de på apoteket (burde iallefall) vet hva du kan ta og ikke ta. Bare spør. Må jo være bedre enn å plages sånn! :o

Skrevet

Det var altså legen min som sa man ikke skulle bruke Zyrtec.

Jeg har alltid brukt dette før, men nå var det full stopp og over på det andre "sovemiddelet".

Skrevet

Jeg bruker polaramin 2 mg, og det har jeg fått hos lege fordi jeg er gravid. Er du usikker, så skal det stå i pakningsvedlegget.

Skrevet

Jeg fikk også Polaramin, det er det som er sovemiddelet mitt ;)

Skrevet

Ah, hehe ;)

Kanskje derfor jeg er ekstra trøtt enkelte dager :P

Har jeg aldri tenkt på.. men må heldigvis ikke bruke hver dag, så lenge jeg er obs på hva jeg spiser og utsetter meg for.. :)

Skrevet

kaboom 06.10.06:

Dusj før du legger deg, for da sover du ikke med eventuelt "støv" fra ting du ikke tåler i håret osv. Og luft ei studn før du legger deg. Må du absolutt ha vinduet åpent (noe man egentli må på denne årstia) så ha myggnetting for, så begrenser det iallefall litt.

Skift klær hvis du har vært i skogen eller nært det du ikke tåler, så slipper du å gå med det i klærne og bli mer irritert.

Skrevet

Har fått høre at dersom man skal bruke antihistaminer under graviditet, altså allergimedisiner, så er preparater som inneholder Cetirizin de som anbefales. Zyrtec har dette som virkestoff så da er jo den en av disse preparatene.

Skrevet

Leser nå i felleskatalogen og der står det ang Polaramin: "Lang klinisk erfaring indikerer ingen risiko for fosterskadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet."

Så den virker mest harmløs og skulle være trygg å bruke. Tror jeg skal be min lege om å få dette i stedet for Zyrtec som jeg nå bruker selv om han sa den ikke var farlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...