Anonym bruker Skrevet 30. juni 2006 #1 Skrevet 30. juni 2006 Nokon som har erfaring med å avvenne berre eit måltid om gongen. Eg er heilt utslitt så trur ikkje eg orker mange netter utan søvn i det heile. Har tenkt på å byrje å avvenne det første måltidet og så amme til vanleg tid til neste måltid. Er dette vanskeleg å gjennomføre?
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 30. juni 2006 #2 Skrevet 30. juni 2006 tror kanskje det er lettest å avvenne helt på en gang, vil tro babyen blir forvirret når den av og til får, og av og til ikke får når den våkner om natta. Selv avvennte vi helt om natta for 3 uker siden. Det gikke helt greit, hun våkner enda av og til om natta, men det er bare å gi henne smukken el vannflaska.
Akkuratja Skrevet 30. juni 2006 #3 Skrevet 30. juni 2006 Hvor mange netter brukte dere på nattavenning, mammaen til 2 søte små, og hvordan gikk der frem, far eller mor som gjorde det? Hva gjorde dere når baby gråt. Skal nemlig i gang med dette neste helg. :/ Da er tullemor over 6 mnd, og spiser (les koser) i alle fall hver andre time gjennom natta. Hun er oppe i tre fulle måltider på dagen nå, så er nok egentlig ikke sulten. Men så tar hun verken sutt eller flaske, så ser for meg d blir verre å roe henne...
Gjest Skrevet 30. juni 2006 #4 Skrevet 30. juni 2006 ..sikkert et dumt spørsmål, men når og hvorfor nattavvenner man?? kjenner jeg gruer meg. Orker ikke at småtten gråter! Må man gjøre dette? Blir nattamming en uvane de ikke gir seg med, eller må de ammes oftere når de blir større? Sover de ikke natten gjennom når de begynner på grøt til kveldsmat? og en ting til - hva regner dere som natt?
mammatilelias Skrevet 30. juni 2006 #5 Skrevet 30. juni 2006 Jeg er også utslitt av å våkne 4-5 ganger om natten.Min er snart 8mnd.og skal ha pupp ofte.Orker ikke høre han gråte og jeg gruer meg.Håper det vil gå av seg selv,men det er jo ikke sikkert
Akkuratja Skrevet 30. juni 2006 #6 Skrevet 30. juni 2006 Litt ulike meninger om dette. Men dette er noe du må avgjøre selv. Hvordan føles det å nattamme for deg, og sovner babyen lett etterpå feks. Her er d som sagt slik at d er myyyye amming på natten, noe som ikke er bra hverken for mamma, pappa eller baby. For tennene er d ugunstig med så mange måltider om natta, -ett mm måltid er ikke skadelig for tennene. Noen babyer trapper automatisk ned på nattmåltidene selv, noen ikke, og noen blir bare "verre". Det er og i de tilfeller med hyppig oppvåkning til babyens beste å kutte ut måltider, (dersom man vet at babyen spiser godt på dagen ellers, slik at den egentlig ikke har behov for nattmat.) Også babyer trenger god sammenhengende søvn, og søvnmønsteret fra 6 mnd og utover kan være grunnlaget for videre søvn. Jeg trur selv at dersom min tulle våknet en gang om natta, og tydelig spiste, altså ikke bare tullet med puppen hadde jeg nok ikke tatt nattavvenningen enda, men skal ikke si dette for sikkert da. Men her er d sånn at siden hun våkner så ofte velger vi å gjøre d. Og her hjalp det ikke med grøt, ennå ikke nå når vi er oppe i tre fulle måltider hjelper d på søvnen. Det sies at når d får to-tre gode måltider for dag trenger de ikke nattmat lenger og man kan avvenne. Jeg regner det som natt frem til seks om morgenen. Her sover tulla nå til åtte, halv ni, men regner med tidligere morgener dersom hun begynner å sove mer sammenhengende, og kommer til å gi første mm måltid alt etter når hun våkner fra 6 og utover, i alle fall i første omgang.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 30. juni 2006 #7 Skrevet 30. juni 2006 Det gikk ei uke før hun sov hele natta i strekk. Pappaen tok seg av nattavvenninga,og ga henne kun vannflaske og smukk. Men hun sov kun 2 netter hele natta, så begynte hun å våkne igjen. Er ca 2,5 uker siden vi begynte. Kan kanskje bli værre om hun ikke tar sutt og flaske, men det går nok, er hun tørst drikker hun vann fra flaske. har hun kosebamse eller noe annet hun liker å kose med som kan hjelpe å roe henne? lillemor har en bamse som hun må ha hver natt.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2006 #8 Skrevet 30. juni 2006 Samme her. Gutten vår er fylt 8 måneder og jeg føler vi lenge har utsatt å sette nattavvenning på dagsordenen Jeg leste i ei bok fra biblioteket i dag at hvis ikke barna avvenner seg selv før de er 9-10 måneder - ja, da MÅ man hjelpe til. I boka anbefalte de forresten ikke "skrikekur", men pappa'n (eller annen nær omsorgsperson utenom mor) må til pers og kan kose og trøste så mye han/hun orker i rolige former. Anbefalingen var også at mor sover et annet sted (gjerne annen etasje eller lenger unna!) slik at hun i det hele tatt har en sjanse til å få sovet noen timer siden hun må ha ork til å avlaste far dagen etter. Jeg kjenner nå at jeg både gruer og gleder meg jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå