Gå til innhold

Pappa perm for selvstendignæringsdrivende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har de noe rettigheter i det hele tatt?

Ali Baba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

er i samme situasjon, selvstendig næringsdrivende musiker, og i mitt bransjeblad musikkultur stod det nylig en artikkel om emnet. jeg kan sjekke om de kan sende den til meg elektronisk, så kan jeg videresende den til deg.

jeg kan også finne bladet og gi deg et kort resymé.

jeg er på min kones nick, så inntil jeg evt lager min egen konto heter jeg anonym...

Skrevet

Oki, nå er jeg regisrert:

Man kan alltids ta pappaperm, men spørsmålet er vel å hva man får i fødselspermisjon.

Det går an for selvstendig næringsdrivende å tegne en forsikring som gjør at de får 100% av inntekten sin i fødselspenger, men denne må tegnes minst 10 mnd før ungen kommer (ikke før termin, for hvis ungen kommer før termin, har du tapt). Om en ikke tegner denne forsikringen har en bare rett til 65% av inntekten. Trygdekontoret ditt kan svare mer detaljert.

Selv er jeg musiker, og jeg og min kone fant kjapt ut da vi planla å bli gravide at det var økonomisk dumt for meg å ta ut noe særlig pappaperm. (Min kone jobber i det såkalte priv. næringsliv og tjener betraktelig bedre enn meg.) Litt dumt, men jeg jobber på rare tidspunkt og kommer nok til å få ganske masse tid med ungen uansett... Det er også dumt for meg som musiker ennå i etableringsfasen å måtte si nei til alle oppdrag, da ringer de ikke meg neste gang.

Håper dette var interessant.

Skrevet

Takk Takk!!!

Mvh,

Ali Baba

• 3 uker senere...
Skrevet

Dette med at vi som er selvstendig næringsdrivende ikke skal ha de samme rettighetene er faktisk bortenfor all sunn fornuft. Jeg har prøvd å sende en rekke mail til Barne og Familiedepartementet, men de gidder faktisk ikke svare. Dette syntes jeg er svært grovt og useriøst.

Jeg kommer til å gå videre med dette og da gjerne utover Norges landegrenser for å se om dette faktisk er en praksis som kan aksepteres.

Det er jo ganske spesiellt at vi i Norge får klager og kritikk for at vi ikke har nok grundere...for deretter å oppdage at man i mange sammenhenger blir nærmest umyndiggjort.

ellers gleder jeg meg stort til å bli pappa for første gang 24 september (eller rundt der omkring) :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...