Gå til innhold

Pottetrening...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som blir tre år i august. Hadde tenkt å begynne med pottetrening for en stund siden, men han er veldig motvillig. Nekter å gå uten bleie og blir sint når vi tar fram potta. Og tisse på do skal han iallefall ikke...

Er det noen som har erfaring og gode tips til hvordan vi kan begynne med pottetrening??? Alle gode råd mottas med stor takk, for alderen tilsier at han skal være gammel nok til å kunne begynne å gå på do eller potte..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Ja det skal ikke være lett å slutte med bleie nei...

Å begynne å slutte med bleien nå er et ypperlig tidspunkt siden det er sommer.

Jeg ville prøvd å bruke mye badebasseng/gå på stranden nå i sommer dersom været tilsier det selvfølgelig. De fleste barn liker å bade, og da kan prøve å venne seg til å gå uten bleie.

Men det som er viktig for barnet, tror jeg må være at han vil dette selv, og da må man bruke slike "småtriks" som kan ihvertfall lokke ham ut av bleien.

Det som også er en kjennsgjerning er at barn blir påvirket av hverandre. Dersom du har noen venner e.l. med barn som har sluttet med bleie, kan du føre dem sammen. Det gjorde jeg med min datter, og vips to dager senere var bleienes tidsepoke over....

Lykke til!!

Skrevet

Jeg er enig med LucyQ. Det er greit at han er i en alder der mange barn har en vis kontroll på urin og avføring, men det betyr ikke at han er moden for det allikevel da alle barn er forskjellige. Men dersom han er moden for bleieslutt, så er det viktig at dette er hans avgjørelsse når han så tydlig markerer at han ikke vil gå på do. Da må dere forsøke å få det til å se ut som om han selv ønsker å slutte med bleier, for hvis han opplever det som et press i fra deres side, så kan han låse seg og bli enda mer bestemt på at han ikke skal gå på do/potte. Så prøv å legge opp til situasjoner der det er behagelig å være uten bleie som ved badesituasjoner, "glem" å sette på han nye bleie med engang dere har skiftet på han, f.eks. om morningen når nattbleien skal av. Lat som om det er noe annet du må ordne slik at du ikke får tatt på ny bleie og nye klær med en gang. Som f.eks. at du har baguetter i ovnen som du må ta ut så de ikke blir svidd, så løper du ut på kjøkkenet. Da vil han sannsynligvis følge etter for å se hva som skjer og kanskje glemmer han da stellesituasjonen en stund, glemmer at han er uten klær og bleie. Etter hvert blir det en vane for han og forhåpentligvis vil han si i fra når han må tisse og be om bleie. Da kan du spørre om han ikke heller vil tisse på do/potte? Vil han heller ha bleie så lar du han få på seg det. Dere har uansett satt igang en prosess i hodet hans der hjernen registrer at det var 2 alternativer, og før eller siden vil den bearbeides til å prøve do/potte i stedenfor bleie.

Skrevet

Hei, min pode blir 3 i slutten av juli. Vi har med noen få ganger ( veldig få) klart å få han til å tisse på do. Jeg har foreslått at han skal få gå uten bleie som storesøster ( snart 5) men han ikke interessert. Reiser til Grand Canaria om 1 uke og da skal vi bruke dagene der nede til å være bleieløs så mye som mulig. Eneste problemet er å få kontroll på avføringen hans. Vil ikke være den som forårsaker at bassenget blir stengt i flere timer for at MIN sønn har bæsjet der.... utfordringer i fleng. Tar med badebleie som han da kan ha på de dagene vi ikke har helt kontroll på avføringen for å si det slik..... Lykke til - kanskje vi har to sønner som er tørre ila sommer/høsten 2006

Skrevet

Jeg tror det lureste er å vente til de er klare for det selv. Man kan foreslå å gå uten bleie eller gå på do, men jeg synes ikke de skal presses til det. De ordner det når de er klare for det.

Har egentlig et godt eksempel med min egen datter og min nevø, som er akkurat like gamle. Min jente gikk endel uten bleie og vi holdt på med pottetrening over en lengre periode. Plutselig sa hun fra at nå ville hun slutte med bleier. Min nevø var overhodet ikke interessert i å prøve på den tida. Men noen måneder etterpå sluttet han med bleier. Da hadde de knapt hatt pottetrening i det hele tatt. Og han har omtrent ikke hatt noen uhell siden.

Så mitt råd er at du ikke trenger å stresse med det - har ikke hørt om noen som ikke har sluttet med bleie ;)

Skrevet

Vet du, når det ikke er SPOR av interesse hos gutten din, er jeg redd det kan bli en LANG treningsperiode før bleia ryker. Og det er ikke sikkert den går før, selv om du pusher på og "trener" på dette, snarere tvert i mot.

Syns du skal vente ei stund til og se om ikke HAN viser intersse for å tisse selv, feks ute på gresset nå i sommer. Barn må være både fysisk og psykisk modne for bleie slutt. Og det høres ut som gutten din ennå syns det blir for skummelt å prøve seg uten bleie =0)

Lykke til.

Skrevet

Hei!

Sønnen vår blir 3 år i november. Vi er godt igang med pottetrening. Har nok vært litt heldige for det går utrolig bra. Men vi begynte allerede i vinter. Da satte vi fram potta og snakket litt hver dag om hva den brukes til. Han var motvillig til å sitte der de første gangene. Men plutselig kom det litt tiss da han satt der og da blei det interessant. Den har stått framme hele tiden. På varme dager i vår gikk han naken på verandaen og potta stod framme. Slik begynte han å bruke den mer aktivt. I 2 uker nå har han kun brukt bleie når han sover. Å gå på do vil han ikke... Heller ikke bæsje på potta... Så noen uhell og litt vasking må man regne med :) Et annet tips er å ha barnet på potte ved siden av seg når man selv går på do. De vil gjerne herme etter de voksne...

Ønsker dere lykke til :o)

Skrevet

Hei, noe godt råd har jeg vel ikke, men det kan kanskje være en trøst å høre at bleieslutt ikke går knirkefritt i alle hjem. Vi begynte så smått å lirke mot bleieslutt i fjor sommer da gutten ble tre år. MEn nei, ikke interessert, kunne gå uten bleie, men ikke engang sitte på hverken do eller potte. Ut over høsten gikk han mer og mer uten bleie, fikk kontroll på både det ene og det andre etter en tid, og har de siste ca 9 mnd gått uten bleie på dagtid, men forlangt den på når han skal tisse eller bæsje. Do og potte har vært helt UT! Frem mot fireårsdagen hans snakket jeg mye om at når han ble fire skulle han gå på do, og det har han nok tenkt mye på. Har vært mye sur og grinete uten at jeg har funnet ut hvorfor. Så noen dager etter han fyllte fire foreslo jeg igjen at han kunne tisse på do, og det var greit! Så nå, noen uker senere både tisser og bæsjer han på do som bare det, og har et mye bedre humør! Hurra! Fortsatt vil han bruke bleie i barnehagen når foreldrene ikke er tilstede, men jeg er sikker på at det kun er snakk om uker så går alt på skinner. Det har vært mye testing, prøving og feiling i året som har gått, og jeg er sikker på at jeg kunne spart meg det meste. De sier fra når de er klare. SElvfølgelig går det an å oppmuntre og foreslå ting, men glem mas, kjefting, og sammenligning med andre unger. Funker dårlig, iallfall på min bestemte lille herremann. Lykke til!

Skrevet

Hei marianev

Gode raad har jeg kanskje ikke, men ville bare foeye til at gutten min var paa samme maaten. Han ble ikke helt ferdig med bleien foer han var nesten fire. Han ville av en eller annen merkelig grunn ikke sitte paa potta for aa baesje... Saa det var mye vasking her en stund av moekkete truser=)

Raader deg til aa vaere forsiktig med aa presse. Dette kommer av seg selv. Naar han begynner og vise litt mere interesse saa sett gjerne potta (vet dette hoeres helt forferdelig ut) foran tv'en kanskje hvor han kan sitte en liten stund. Dette virker kun da dersom han er interessert i barnetv eller noe saant. (Guttungen her er helt vill etter tegnefilmer og sitter sjeldent stille, saa det var der jeg kunne faa ham til aa sitte litt)

Etter at han begynte og forstaa opplegget med potta, saa flyttet jeg den inn paa badet.

Hver gang han var flink og tisset (i begynnelsen saa var det helt ok om han bare satt paa den med bleien paa seg foran tv eller naar han tok den av seg , og da fikk han en premie) Vi proevde alle mulige slags ting, og endte med at han fikk en liten non-stop hver gang han var flink. For noen barn saa virker det med aa gi klistre merker, men soennen min har visst arvet min soet sans, saa en non-stop var alt som skulle til for aa faa dette ordentlig igang... Anbefaler deg aa proeve=)

Skrevet

Gutten min gikk nesten ikke på potte. Han gikk rett på do.

Bruk av kistermerker funker kjempebra:) Vi bruker det til MYE. Han kan jo få ett hver gang han tisser på potta, kliser det på potta da blir den gøy også. Kanskje må du begynne å gi han det når han sitter der og "lufter" tissen. Vi gikk ofte på do sammen, han først og jeg etter el. omvendt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...