Gå til innhold

hva har jeg krav på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

blir alene med mine to barn.

bor i oslo som det sky høyt å kjøpe i. er i perm nå men skal i jobb i februar.

har en årslønn på ca 300000. har ikke penger til å kjøpe leilighet.

hva har jeg krav på av støtte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har rett på

redusert overgagsstønad. (denne reduseres når man tjener over 30 000 på 12 mnd)

en ekstra barnetrygd

bidrag

kontantstøtte om barnet/a ikke er i offentlig barnehage

støtte til barnepass (64% av de utgiftene du har til pass) (tror dette er behovsprøvd.

For å få os, ekstra bt og støtte til barnepass må du være eneforsørger. Altså ikke delt omsorg 50/50.

Ønsker du å kjøpe bolig kan du kontakte husbanken/kommunen, mulig du tjener for godt til å få husbanklån/kommunalt lån,...

Kan også søke om bostøtte hos kommunen/husbanken, men igjen er det mulig at inntekten din er for høy.

Skrevet

Stønad til barnetilsyn får en når en har inntekt under 6G. 1G er pr. 1. mai 2006 62 892 kr.

"Fribeløpet" før overgangsstønaden blir redusert er 0,5 G over en periode på 12 måneder. Dvs. du kan godt tjene hele beløpet i løpet av en måned og ikke noe de neste 11 månedene. For hver krone tjent over fribeløpet trekkes 40 øre av OS.

300 000 er ikke for høy inntekt til å få startlån når en er tre i husholdningen og alene. Men bostøtte får en ikke.

Skrevet

Ein får sjølvsagt ikkje overgangsstønad når ein har 300 000 i årsinntekt. Dette er jo ein stønad til dei som ikkje har arbeidsinntekt å leva av.

Men du får ekstra barnetrygd, skatteklasse to og ev. bidrag.

Skrevet

Du tar feil Kjetil. Med en inntekt på 300 000 kroner pr. år har en krav på en redusert overgangsstønad på ca 745 kroner pr måned.

Skrevet

Du har rett. Den øvre inntektsgrensa for overgangsstønad er no 311 000.

Ganske fantastisk eigentleg. Mange unge par med barn har mykje mindre enn 300 000 å leva av. Og dei får ingenting...

Skrevet

Er man to har man mulighet for to inntekter, det har man ikke når man er alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...