Anonym bruker Skrevet 29. juni 2006 #1 Skrevet 29. juni 2006 Mor har omsorgen og far har samvær annenhverhelg. jeg er stemor og er gravid. Biomor er ganske så vrang, Og om barnet skulle komme når stebarna er her på ferie feks så kommer mne foreldre og passer men regner med at når far ringer biomor om å omme å hente barna så sier hun bare " det er ikke mitt problem" Saken er at det er tvillinger og da kan jo fødsel starte for tidlig og det blir fort komplikasjoner, og hvis biomor da er vrang(noe jeg regner med at hun vil være) og nekte og hente barna sine kan far gjøre noe da? tru med å anmmelde hene fordi det er jo hun som har omsorgen. jeg er nå livredd for å sitt på sykehuset alene med 2 for tidlig fødte barn fordi pappan må være hjemme med de to andre....og da klikker det hvis biomor er så bich.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2006 #2 Skrevet 29. juni 2006 Sånn er det å ha eldre barn. Kan dere ikke snakke med slektninger eller naboer som kan være i beredskap om noe skulle skje? Å anmelde biomor for noe sånt tror jeg har lite for seg:-(
Clue Skrevet 29. juni 2006 #3 Skrevet 29. juni 2006 Situasjonen ville jo vært sånn at din mann måtte passe barna hvis det var deres fellesbarn. Hvis dere har vært steile tidligere, hvis f.eks mor ville bytte helg, og dere har nektet, ken du ikke vente noen goodwill fra hennes side nå. Barna er fars ansvar når han har samvær, og det er han som må finne en løsning på dette. Far kommer ikke langt med å anmelde henne fordi hun ikke henter barna når han har samvær. Du hører vel selv hvor urimelig dette er? Det eneste det kan medføre, er at mor blir enda mer "vrang". Forøvrig synes jeg det høres ut til at du selv ikke er verdens enkleste å forholde seg til. Du forventer tydeligvis at alt skal dreie seg om deg.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2006 #4 Skrevet 29. juni 2006 barna til mannen har ingen slektninger i nærheten, eneste er mine foreldre, men det er det at det ene barnet er det ikke noe problemer med men eldstemann er så sær så det nytter ikke ha barnepike som han ikke kjenner godt nok....litt vanskelig å forklare men.... jeg sitter søren meg ikke på sykehuse alene med to små kansje for tidlig fødte.....da kommmer biomor aldr til å få sette sine ben på min eiendom igjen. Hun er tydligvis litt sjalu så hun gjør slike ting på faenskap.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2006 #5 Skrevet 29. juni 2006 LES! Hadde eldste barnet hans vært "normal" så kunne mine forldre vært barnepike men det nytter ikke for han har en diagnose som gjør det vanskelig. Det virker som du Clue kun er biomor og ikke stemor? Sett deg selv i min situasjon, hadde biomor vært på feria eller andre "gyldige" årsaker men hun gjør slike ting på faen. Vi har vært greie med henne mange ganger da hun har spurt om ekstra dager eller hva det måtte være, bytte av helg men når vi spør tilbake så er det blankt nei.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2006 #6 Skrevet 29. juni 2006 Reagerer på at dere er "grei" når dere har ungene mer enn det oppsatte! Det er vel ikke mer enn rett og rimelig at far har barn når mor ikke kan ha de. Synes synd i sånne unger som er "til bry" når samværet ikke er avtalt. Barn bør kunne trakke inn og ut av begge foreldre sine hus når det måtte passe de. Å være på besøk hos sin egen far må være vondt. Ikke sikkert det er tilfellet her. Måten du skriver på gjør at jeg også får et inntrykk av at du ikke er enklest i verden, mulig at jeg tar feil :-) At biomor er vanskelig er selvfølgelig fælt, men dette må faren ordne opp i!
Clue Skrevet 29. juni 2006 #7 Skrevet 29. juni 2006 Nei, det er sant, jeg har ikke satt meg i samme situasjon som deg. Men spørsmålet mitt er: Hva hadde du gjort hvis dette var dine egne barn? Da MÅTTE du jo ha sittet på sykehuset mens mannen din tok seg av de eldste. Det er jo normalt i de fleste familier. Men jeg skjønner deg også. Hvis dere har vært greie flere ganger, og byttet når mor har ønsket det, så burde hun kunne gjøre det i denne situasjonen.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2006 #8 Skrevet 29. juni 2006 Å herregud.... Det er jo ikke sikkert noe av dette her skjer. Går alt bra og de fødes nærme termin er det ikke noe problem.... Men jeg mener hvis babyene skulle komme 2 mnd før termin da blir det omplikasjoner og en vet jo at de tilogmed kan dø og det er da jeg mener far bør være på sykehus hvis det kræsjer med samvær. Hællemin mener du/dere at en helg med samvær er så mye viktigere enn hvis vi får to for tidlig fødte barn og noe kan skje??? Og hvis vi spør biomor om hun kan hente barna for vi må på sykehuset(KUN hvis det skjer for tidlig) så mener dere at det er greit at hun ikke gidder å hente dem? Og når barnepike ikke funker???? Tror nok stebarna ovelever en helg uten samvær vel? Fordi far må reise på sykehuset fordi to nye barn kansje ikke har det bra? Det er i slikt tilfelle jeg mener.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2006 #9 Skrevet 29. juni 2006 Orker ikke diskutere det her mer. Det kommer sikkert ikke til å skje alikevel men det var kun hvis det var akutt, at det stod om de små sine liv jeg da synes at pappan burde være der. men det er tydeligvis viktigere med en samværshelg.
Clue Skrevet 29. juni 2006 #10 Skrevet 29. juni 2006 Hvis det var akutt, så er det absolutt på sin plass at mor kan ta barna, tror ikke det er noen som er uenig i det. Vi forsto det nok litt annerledes, sånn at du mente at NÅR du skulle føde, så måtte mor hente barna, hvis ikke skulle dere anmelde henne. Og DET henger ikke på greip.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2006 #11 Skrevet 29. juni 2006 nei det var ikke sånn jeg mente, hvis det blir noe ekstra og komplikasjoner og sånne ting jeg tenkte på....
-Hengebuksvinet- Skrevet 29. juni 2006 #12 Skrevet 29. juni 2006 noe vi gjorde siste helgene vi hadde stesønn før fødsel. Da var mor klar over at vi kanskje måtte sende gutten til henne litt tidligere, men i tilfelle hastverk så hadde vi andre i beredskap (min eldre sønn måtte selvfølgelig også ha pass da, og da kunne stesønn være med han). Kunne jo ikke forlange at hun satt hjemme hele dagene i tilfelle noe skulle hende. Trist å høre at dere alle har et sånn vanskelig samarbeidsmiljø, det kan da umulig være greit for barna. Men tror uansett at å anmelde henne bare vil øke konfliktnivået, og ser vel heller ikke hva du kan oppnå ved å gjøre det. Om dere bare har barna annenhver helg behøver kanskje denne moren avlastningen, det kan være tungt å være alene. Kanskje vil hun også bli mer imøtekommende om dere klarer å være hyggelige og medgjørlige?
Gjest Skrevet 29. juni 2006 #13 Skrevet 29. juni 2006 Til HI: synes du fikk lite hjelpsomme svar her inne:) Jeg gruet meg også for en sånn situasjon før fødsel, at far ikke kunne være tilstede fordi biomor nektet å stille opp. Vi har ikke familie her i byen som kan være barnevakt. Er helt enig med deg i at en barnefødsel er en spesiell begivenhet og at dersom den faller sammen med samværstid bør man kunne forvente litt ekstra av biomor... Hos oss ga biomor klar beskjed om at hun ikke aktet å være behjelpelig som barnevakt for sine egne barn dersom vår lille ble født i fars samværsuke. På tross av dette har hun aldri nølt med å kjøre ungene hit når hun selv skal gjøre småting. Selv ber jeg henne aldri om avlastning når stebarna er her, far f.eks er bortreist og jeg skal gjøre noen ærend. De eneste gangene jeg har bedt henne, er når det virkelig "har stått om livet," dvs to ganger... begge gangene har hun svart nei. Løsningen for meg har vært å planlegge med utgangspunkt i at biomor ikke eksisterer og at stebarna bor her 100% av tiden samt å bygge nettverk med andre foreldre fra skole og fra jobb. Synes selv det hadde vært naturlig om biomor hadde inngått i dette nettverket, men hun har tydelig nok signalisert at hun ikke ønsker å være hjelpsom. Du får lete deg fram til løsninger som passer for deg og din familie. Lykke til med fødsel:)
*Ulrikke* Skrevet 30. juni 2006 #14 Skrevet 30. juni 2006 Sånn for å svare på spørsmålet ditt, så KAN hun helt sikkert nekte å hente barna. At det er dårlig gjort, er det vel ingen som debatterer... Og ja, hvis man får premature, syke barn, så ville man selvfølgelig funnet barnevakt til de andre barna en del, sånn at begge foreldre kunne vært på sykehuset med dem. Da jeg var høygravid, var stebarnas mamma klar over at det kunne hende at barna måtte hjem til henne på kort varsel. Også barnas mormor og mine foreldre var litt mer i "beredskap" den perioden. (Nå startet fødselen en helg vi ikke hadde ungene da, men det var jo bare tilfeldig...) Så JA, selvfølgelig er det ønskelig med barnevakt under fødsel/hvis babyene er syke/premature... Og selvfølgelig ville de fleste vist litt godvilje i sånne situasjoner. Men dessverre kan man ikke forlange godvilje av alle... Det går ikke an å gi et "intensivkurs" ang. ditt stebarn med en diagnose til dine foreldre? Hvis dere rekker det før fødsel?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå