Luca Skrevet 28. juni 2006 #1 Skrevet 28. juni 2006 I siste F&B(er abonnent, så er nok ikke i butikken) er det test av solkremer til barn. Dette er ganske nedslående lesning, så ønsker å videreformidle litt av det som stod der her. Dette er ikke for de som bruker feks Natusan samme hva, men for de som kanske er tvilere og kan ha nytte av denne infoen. Den eneste som er helt fri for problematiske stoffer er Babyline sin, og bla Lavera sin og to til Dr. Hauscha kom ut med litt parfymestoffer (dette er nok planteoljene som brukes, og det var det eneste med de så de er gode alternativ) De 3 til Natusan kom dårligst ut for de inneholder det hormonforstyrrende stoffet 4-MBC som frarådes bruk. Det er nå oppe i EU om dette skal forbys. I artikkelen står det at i forhold til andre pleieprodukter inneholder solkremer ofte flree stoffer som kan være hormonforstyrrende og allergifremkallende. Det sår også at Mattilsynet og kosmetikkindustrien som regel mener at stoff er trygt så lenge det er lovlig, og det etterlyses et mer føre-var-prinsipp. I dag er betenkelige stoffer tillatt helt til det er bevist at de er skadelige(og da er det forsent vel:-) I tillegg kan det gå flere år før dokumentert helsefarlige stoffer forbys(skremmende!) Det er også en langvarig prosess å forby et stoff. Det står også at solkrem er et 20 år gammelt produkt, så man vet ike alt om bivirkninger, det må gå en generasjon til før man kan det(til alle de som sier at barna virker fine, det vet man ikke før de feks er voksne) Så håepr dette kan være til hjelp for de som tviler på hva de skal kjøpe, alt som står i hyllene er ikke ufarlig fordet som det står der. Så unngå Natusan, skjønmner ikke at folk tør å ta sjansen når det finnes flotte alternativer. Ønsker virkelig ikke en ny debatt for og imot Natusan, men syns dette var så viktig at flest mulig får vite det:-)
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 28. juni 2006 #2 Skrevet 28. juni 2006 Ja,leste det istad. Hadde tenkt å skrive ett innlegg om det jeg og,trenger ikke det nå Super fint innlegg for de som ikke leser F&B:)
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2006 #3 Skrevet 28. juni 2006 synes også at det er bra at du sier ifra - og (forhåpentligvis) uten å starte en ny debatt så klarer jeg ikke å skjønne hvorfor folk velger natusan til barna sine..
Gjest Skrevet 28. juni 2006 #4 Skrevet 28. juni 2006 Sto det noe om Cosmica solkrem for barn, fra apoteket? Den med fysisk filter (uten parabener). Jeg pleier å bruke den til mine barn, har fått anbefalt den flere ganger.
Luca Skrevet 28. juni 2006 Forfatter #5 Skrevet 28. juni 2006 Cosmica Sollotion for barn faktor 25 inneholder noen hormonforstyrrende stoffer står det. Det er skremmende faktisk, for flere av kremene som har hormonforstyrrenede stoffer(kan føre til kreft og sterilitet står det) er kremer som selges på apotek...som Cosmica, Seba-Med, Vichy og Eucerin. Eucerin hadde to stk som faktisk inneholdt flest betenkelige stoffer i hele testen(sammen med Nivea og Clarins)
Gjest Skrevet 28. juni 2006 #6 Skrevet 28. juni 2006 hmmm...i år har jeg kjøpt en Cosmica solkrem faktor 12 eller 15, lurer på om det samme gjelder for den?
snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 28. juni 2006 #7 Skrevet 28. juni 2006 Skulle ønske at produsentene, f.eks Babyline, laget produkter med lavere faktor og. TIL MEG! Jeg bruker Dr Hauscka SFP 15 selv, men synes den er veldig sterk på lukt... Lille vennen min bruker Dr Hauscka til baby, og Babyline. Liker best den siste, pga at den ikke lukter, og at Dr Hauscka er gul - smitter på klær (men går av i vask). Det er utrolig mye vi mødre og fedre har i skapet på badet som inneholder konserveringsmidler med hormonhermere, og allergiframkallende stoffer! Isj.
rødt&blått Skrevet 29. juni 2006 #8 Skrevet 29. juni 2006 Ja, jeg ble faktisk overrasket over at den fra cosmica kom såpass dårlig ut siden det var den jeg fikk anbefalt av de på apoteket enda de hadde babyline sin inne!!! Det er ikke mye jeg har brukt den uansett, for snuppa reagerer og blir rød og tørr i huden der jeg smører... Nå skal jeg ut å kjøpe babyline sin solkrem!
*ulvemor* Skrevet 29. juni 2006 #9 Skrevet 29. juni 2006 her går det kun i babyline, bruker alt derfra, bortsett fra sinksalven, hvor jeg syns Weleda sin er bedre.. Flott at du sier fra syns jeg, er jo mange som er i tvil
Halloween-mamma Skrevet 3. juli 2006 #10 Skrevet 3. juli 2006 Dytter denne, jeg, siden det er meldt strålende sol hele uken!
Supermor:) Skrevet 3. juli 2006 #11 Skrevet 3. juli 2006 Er så bra du skriver dette!! Jeg leste det og i F&B, jeg hadde Nivea sin faktor 20, sprayen, og den kom på siste plass!!! Og den har jeg brukt til jenta mi på 3 år og gutten min på 6 mnd. Rett i bosset! At det går ann å lure oss foreldre slik, Nivea var for meg, sammen med Natusan, merker som jeg stolte blindt på siden dette var produkter for barn og godt innarbeidet i markedet. Slutt på det nå, og apotekene har jeg sluttet å lytte til, de er selgere, verken mer eller mindre!! Jeg er i utg pkt skeptisk til tester som blir utført, feks bilstoler for barn. Her kan du få et sete best i test og verst i test, avhengig av hvem som betaler og utfører testen. Men når det gjelder slike tester som dette, så får du det svart på hvitt.
Mamma til tre Skrevet 4. juli 2006 #12 Skrevet 4. juli 2006 Eg kjøpte Cosmica sin tidligare i år, for eg syntest å hugse at eg hadde lest at den var ein best-i-test tidligare ein gong. MEN 3 åringen min blei full a eksem av den! Ho har aldri reagert på noko før... Så no bruker vi Babyline sin.. (Og så har dei eldste med seg ein anna type i barnehagen, hugser kva den heiter..)
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2006 #13 Skrevet 4. juli 2006 her er testresultatene: http://www.gronnhverdag.no/artikkelprint.php?artikkelid=2794
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå