PilleNille Skrevet 28. juni 2006 #1 Skrevet 28. juni 2006 Hei! Nå er dere sikker ganske lei av alle grøt spørsmål, men her kommer et til. Lurer på om datteren min trenger fast føde (hun er bae 3,5 mnd...). I de siste ukene har hun vært ganske sutrete både på dagtid og om kvelden. Nå har dagene blitt en drøm igjen, men kveldene er fortsatt ganske kaotiske... Hun vil ikke ta puppen på kvelden, bare hyler så fort hun legges til. I kveld tenkte jeg jeg skulle prøve med litt mme, slik at hun fikk i seg litt mat i såfall. (Har prøvd både flaske og mme tidligere, og det gikk greit). Men ikke snakk om å spise av flaske heller. Hun våkner også oftere om natten enn tidligere. Tenkte at det kanskje ville være bedre for henne å starte med grøt isteden for mme. Noen som har erfaring med dette???
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2006 #2 Skrevet 28. juni 2006 Nei, anbefaler deg å vente litt til med grøt, hun bør iallfall være over 4 mnd. Men kanskje er dere bare inne i en økeperiode? Forsøk å amme henne flere ganger / hyppigere, særlig på ettermiddagen/kvelden. Hvis du vil gi mme på kvelden; gi først pupp (begge bryst, hvis du ikke allerede gjør det). Når hun så hyler; gi litt mme. Viktig å opprettholde melkeproduksjonen. Vær dessuten klar over at slettes ikke alle babyer sover bedre av grøt (og husk at når du begynner med grøt; gjør det først på dagtid, i tilfelle babyen reagerer!). Kontakt gjerne ammehjelpen for råd (www.ammehjelpen.no) om amming/mm. Lykke til! Tildes mamma
Karin og Johannes Skrevet 28. juni 2006 #3 Skrevet 28. juni 2006 Dytter litt for deg. Er nemlig i samme situasjon selv, bare at min er 4 mnd. Vet det anbefales fullamming frem til 6 mnd, men...
Halloween-mamma Skrevet 28. juni 2006 #4 Skrevet 28. juni 2006 Det kan ikke være tenner da? Gutten min fikk tenner da han var 4 mnd, og i tiden før det var han veeeeeldig grinete. Jeg trodde jeg skulle gå på veggene, og mistenkte ikke i det hele tatt at det kunne være tennene som var årsaken.. I tillegg er det vel rundt 3-månedersalderen at de oppdager mer av verden rundt seg, og det er veldig vanlig med puppenekt eller flaskenekt på denne tiden. Finnes mange gode tips du kan prøve, som for eksempel å mate med en gang hun våkner. Spiser ofte veldig bra når de enda er litt søvnige Når hun våkner oftere om natten, er det i sammenheng med at hun har spist mindre enn vanlig på dagtid? Min var en god stund slik at han spiste mindre på dag men desto mer på natt. Så alt i alt fikk han i seg det han trengte likevel!
Blomman Skrevet 28. juni 2006 #5 Skrevet 28. juni 2006 skriver under her,men vent litt med mme til du ser om det hjelper med økedgn. De trenger ofte å øke når de våkner mye på natta. Les om urolige barn på kvelden på ammehjelpen.no - rull deg nedover på siden
Prinsesse juli08 *FØDEKLAR Skrevet 28. juni 2006 #6 Skrevet 28. juni 2006 Jeg begynte med grøt da gutten min var 3,5 måneder. Det gikk bare fint og det virket som om han ble mer fornøyd også.Vi begynte selvsagt gradvis og helsesøster anbefalte å bruke ca to uker på å komme opp i full porsjon. Det skader jo ikke å prøve en dag og se hvordan det går? Prøv på dagtid første gang ifall hun skulle få vondt i magen, så slippr dere å gå oppe om natten... Du må nesten avgjøre dette selv.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2006 #7 Skrevet 28. juni 2006 Rundt 3 mnd er det gjerne økedøgn. Og kveldene er av og til rotetid for babyen. Hadde desidert ventet med å gi grøt. Dersom hun ikke legger tilstrekkelig på seg så kan du høre med helsestasjonen hva som er anbefalt.
PilleNille Skrevet 28. juni 2006 Forfatter #8 Skrevet 28. juni 2006 har prøvd å øke de siste ukene, og på dagen er det nok melk nå. På kvelden ammer jeg hver time ca. Hadde ikke tenkt å begynne med grøt for å få henne til å sove lenger, men synes synd på den stakkars jenta som hyler hver gang hun får puppen om kvelden. Hun har i tillegg vanskelig for å roe seg på kvelden. Heter jenta di Tilde? Det gjør nemlig mi også ;-)
PilleNille Skrevet 28. juni 2006 Forfatter #9 Skrevet 28. juni 2006 Begynte å tenke på om det kanskje kan være tenner på gang. Hvor lang tid kan det ta før de kommer?
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2006 #10 Skrevet 28. juni 2006 Kan jo være det, men det er normalt for babyer og ha rotetid på kvelden. De vet ikke helt hva de vil og tyr ofte til gråten. Prøv å holde ut så godt du kan. Tilby puppen når du tror hun vil ha, og trøst hvis ikke. Lykke til, det bedrer seg nok snart
Halloween-mamma Skrevet 28. juni 2006 #11 Skrevet 28. juni 2006 Ang. tenner så merket jeg i hvert fall ikke antydning til tenner i munnen hans før de plutselig var der. Så det er ikke umulig at det er det. Du kan jo kjøpe Dentinox og smøre litt på gommene, hvis hun har plagdes med tannsmerter blir hun kanskje litt roligere av Dentinox.. Eller du kan kjøpe bitering med vann i som du kan kjøle ned i kjøleskapet som hun kan tygge på. Min fikk som sagt to tenner da han var 4 mnd.. Men så gikk det laaang tid før de neste kom, han har nettopp fått sin første fortann - er straks 8 måneder gammel. I perioden i mellom her har jeg maaaaaange ganger trodd at en tann var rett rundt hjørnet, fordi han har slevd uendelige mengder og tygget i stykker alt han har kommer over (ok, litt overdrevet akkurat den der.. ) - men poenget mitt er i hvert fall at det kan gå fort eller veldig sakte
PilleNille Skrevet 28. juni 2006 Forfatter #12 Skrevet 28. juni 2006 Håper nesten at det er tenner som er i anmarsj, for jeg ønsker jo å fullamme så lenge som mulig Noen som vet hvor lang tid i forveien de kan være grinete. Hender det at de mister apetitten litt?
Blomman Skrevet 28. juni 2006 #13 Skrevet 28. juni 2006 faktisk kan det plage dem i flere uker (mnd) det med tenner - skikkelig trøst fra meg ikke sant???? Dette går bra skjønner du- du er så flink så
PilleNille Skrevet 28. juni 2006 Forfatter #14 Skrevet 28. juni 2006 ja, ikke så mye trøst i det nei... ;-) Men jeg tenkte jeg skulle prøve litt med dentinox i morgen. det er bedre å vite hva det er som plager den lille. Jeg vil jo hjelpe den lille tulla mi. Håper virkelig jeg kan amme en liten stund til før jeg begynner med grøt. Men forsetter det slik i mange uker til vet jeg neimen ikke jeg nei. Hun har det jo ikke bra på kveldene hun heller. Takker alle for fine og oppmuntrende svar.
Halloween-mamma Skrevet 28. juni 2006 #15 Skrevet 28. juni 2006 Ja, det stemmer! Glemte nesten det, men det var det som fikk meg til å tenke på tenner i hovedinnlegget ditt! (At hun ikke ville ha hverken pupp eller flaske) Slik jeg har opplevd det (veeeeldig kort erfaring med 8 mnd baby) så er det vondt for dem å spise når tennene er temmelig nær overflaten. Har nettopp erfart dette med gutten min nå når han fikk den siste tannen sin. I noen dager har han kastet seg over puppen for så å slippe igjen nesten med gang. Siden han får fast føde nå blir det likevel ikke like tydelig - han blir jo mett på annen mat da. Men han drikker veldig fint når han er søvnig da. Så da blir det gjerne til at han legger seg uten "ordentlig" amming, for så å våkne igjen etter en halvtime, og da drikker han ordentlig for så å sovne igjen. Hvis babyen din nå våkner oftere på natten og spiser ordentlig da så ville jeg ikke bekymret meg for at hun ikke får i seg nok i hvert fall. Da tar hun sannsynligvis igjen det tapte på nattestid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå