Rut Bram Skrevet 28. juni 2006 #1 Skrevet 28. juni 2006 Jenta vår er såvidt over 3 år. Hjemme leker hun ofte med to nabojenter, de er 4 og 5 år gamle. De leker som regel fint sammen, selv om jenta mi ikke henger med på absolutt alt de større foretar seg. Problemet er at den ene av de to eldre jentene er veldig "styrende", dvs det er hele tiden hun som skal bestemme hva de skal leke og hvordan, og hvis en av de to andre kommer med forslag så griper denne ene jenta alltid inn og sier nei, vi skal gjøre det sånn... Jeg har prøvd å si fra noen ganger at hun må la de andre få bestemme litt også, og er særlig redd for at min jente som er minst skal lære seg til å bli "overkjørt" av andre... Et par ganger har også denne ene jenta gått når hun ikke får viljen sin, den andre jenta følger etter og min jente sitter igjen og er fortvilet fordi de ikke vil leke med henne.... Noen som har noen erfaringer eller råd å komme med - er usikker på hvor mye jeg skal blande meg i leken deres, vil jo ikke ødelegge heller! Hva ville dere gjort?
Gjest Skrevet 5. juli 2006 #2 Skrevet 5. juli 2006 Det heter jo seg at man skal la de små styre løpet mest mulig selv, men av og til må man jo få lov til å gripe inn. Hva om du foreslår at de skal bytte på å bestemme? Jente 1 nå, jente 2 da og jente 3 til sist. Kjenner du foreldrene noe særlig godt? Du kan jo spørre de hvor mye det er akseptert at du griper inn overfor deres jente.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #3 Skrevet 21. februar 2008 Ikke morsomt å se på for oss foreldre, men det er jo helt naturlig fra barnas side. Den eldste vil ha et naturlig behov for å bestemme mest, og det samme kommer nok til å skje den dagen din jente finner seg en lekekompis som er yngre enn seg selv. Eldstegutten min er også tre, og han lar seg styre av gutter/jenter som er eldre enn seg selv. Like fullt er det han som blir midtpunkt/dominerer leken når han leker med andre treåringer. Så jeg ville ikke blandet meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå