Gå til innhold

Hvor mye skal jeg blande meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er såvidt over 3 år. Hjemme leker hun ofte med to nabojenter, de er 4 og 5 år gamle. De leker som regel fint sammen, selv om jenta mi ikke henger med på absolutt alt de større foretar seg. Problemet er at den ene av de to eldre jentene er veldig "styrende", dvs det er hele tiden hun som skal bestemme hva de skal leke og hvordan, og hvis en av de to andre kommer med forslag så griper denne ene jenta alltid inn og sier nei, vi skal gjøre det sånn... Jeg har prøvd å si fra noen ganger at hun må la de andre få bestemme litt også, og er særlig redd for at min jente som er minst skal lære seg til å bli "overkjørt" av andre... Et par ganger har også denne ene jenta gått når hun ikke får viljen sin, den andre jenta følger etter og min jente sitter igjen og er fortvilet fordi de ikke vil leke med henne....

Noen som har noen erfaringer eller råd å komme med - er usikker på hvor mye jeg skal blande meg i leken deres, vil jo ikke ødelegge heller! Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det bare disse to hun omgås av andre barn? I så fall bør du vel gjøre noe. Er f.eks endel leker der det er en som bestemmer og da kan de jo bytte på å være sjef: hermeleker og sånn. Men hvis hun går i bhg også eller ellers møter andre barn, så gjør det vel ikke noe om hun lærer seg å fungere forskjellig i ulike grupper. Noen er jo mere ledertyper enn andre. Selv hos oss voksne.

Skrevet

Hvis det bare er disse to hun leker med kan det være et problem, men ellers er det ofte slik at de eldste bestemmer og de ynsgte flyer seg, etterhvert, i andre konstellasjoner vi det være din jente som er størst og bestemmer.

Skrevet

Heisann der...

Det er ikke alltid lett når de eldste barna skal styre. Jeg har en datter på snart 4 som bare vil være sammen med de eldste jentene i bhg. De som arbeider der har informert meg om dette. Selv som førskolelærer mener jeg at barna må jo få være med hvem de vil, men hvis barnet ditt skal bli "sjefet" med hele tiden, vil hun ikke selv bli stimulert til utvikling i leken. Problemet ligger også ved at barn må lære seg prososiale handlinger,dvs å gjøre gode handlinger til fordel for andre. I barnelek kan det fort oppstå hierarki, med ledere, "outsidere" osv. Dersom en hele tiden inntar lederrollen, kan dette føre til at ditt barn vil tro at slik behandler vi barn som er mindre enn oss selv. Jeg tror jeg ville fulgt med i leken, og kanskje få henne også til å leke med barn på sin egen alder. Men selvfølgelig du kan fint la henne leke med disse jentene som er eldre enn henne også.

Det er ikke alltid så lett å vite hvor mye en skal blande seg inn.

Skrevet

Har det på samme måte med datteren min, jeg passer en jente på litt over fire og datteren min er 3,5. Ikke lett å vite hvor mye man skal blande seg inn nei, har slitt med dette lenge.

Hvis hun eldste ikke får viljen sin, kan hun ikke gå hjem, men hun kan sitte og furte og ikke ville leke helt til datteren min gir seg og leker sånn som hun eldste vil. Er så utrolig frustrerende å se på!! Hvis jeg griper inn og sier at nå er det faktisk datteren min sin tur til å ha den leken eller bestemme litt, så hjelper jo ikke det noe for da setter bare hun eldste seg ned og nekter å leke mer. Hun kan sitte sånn og furte LENGE hvis hun ikke får viljen sin og det synes jo ikke datteren min er noe gøy så da gir hun heller etter. Men av og til får datteren min nok. Da blir hun sint eller rett og slett nekter å gi seg og da blir det gjerne krangling eller datteren min gråter fordi venninnen ikke vil leke mer med henne. Da sier jeg til datteren min at det er venninnens valg om hun ikke vil leke mer, og at det er riktig av datteren min å si ifra når det er noe hun ikke vil være med på, at hun ikke skal gjøre ting hun ikke vil.

Tenker at jeg kan ikke beskytte henne mot verden heller, men prøve å hjelpe der jeg kan, si at hun ikke må gi etter bestandig osv, men resten er vel opp til henne, å lære av erfaring.....?

Ville si en positiv ting jeg har sett med dette (vet jo ikke om det har noe med dette å gjøre da....). Datteren min er blitt veldig fleksibel når det gjelder å leke med andre barn, hun kan leke med barn på 7-8 år, eller barn som er yngre enn henne, hun bare innstiller seg etter deres nivå. Det viktgste for henne er å ha det gøy med hvem det nå er. Ser heller ikke at hun gir for mye etter når hun er sammen med andre barn så jeg trøster meg med at hun ikke lar seg overkjøre for å få venner.

Dette var kanskje ikke så mye råd, men håper du fikk noe ut av det. Lykke til uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...