Anonym bruker Skrevet 27. juni 2006 #1 Skrevet 27. juni 2006 Jeg synes jenta mi spiser så lite, spesielt den siste mnd. Blir litt bekymret. Hun er forresten 13 mnd. Hun vil nesten aldri ha frokost, så nå har jeg begynt å legge frokosttiden til litt senere, ca. kl. 9-10-tida, og da spiser hun ca. en kvart brødskive. Til middag spiser hun noenganger en halvt middagsglass, og noenganger bare et par teskjeer. Jeg lager også middag til henne, men det ser ikke ut til å være noe mere populært. Til kvelds spiser hun kanskje en ti-tolv teskjeer med grøt, noenganger vil hun ikke ha. Men hun er veldig glad i frukt og hun liker youghurt. Hun drikker ca. 2 dl melk når hun legger seg, ca 2 dl ved 24 tiden (denne har hun i det siste begynt å kutte ut) og ca 2 dl før formiddagsluren. Drikker hun for mye melk ? Kanskje dette er mettende ? Jeg kjenner jeg stresser ganske mye med matingen hennes om dagene. Sist jeg veidde henne, for ca. 3 uker siden lå hun akkurat på gjennomsnittet i henhold til kurven sin, men moren min mente da jeg traff henne i går, at tulla hadde tatt av seg litt. Huff, blir bekymret. Hva mener dere, og hvor mye spiser deres ettåringer i løpet av et døgn ? Må også legge til at hun har blitt mye mere aktiv i det siste, og da skulle en jo også tru at hun ville spise mere. Men det ser ut til å være omvendt. På forhånd takk for svar.
Ebba2 Skrevet 27. juni 2006 #2 Skrevet 27. juni 2006 Hei! Jeg synes du skal stole på kurven fra helsestasjonen. Den forteller deg jo at hun får i seg det kroppen trenger. Min lillemor kan også være småspist (til tider). Hjelper da å bytte ut ting hun har gått litt lei av. Nå er det fiskekaker som er "in"... Som du selv sier er det mye mat i melk også, disse små magene blir fort fulle. kanskje viktig at denne melken er fet? (Helmelk) Ellers synes jeg du er flink! Og hun spiser jo litt da! Lykke til...
Frogner79 Skrevet 28. juni 2006 #3 Skrevet 28. juni 2006 Jeg tror det er mange av oss som sliter med småspiste barn i perioder. Det er visst vanlig at de faller noe på kurven i denne alderen. Det er mye som skjer i de små kroppene nå:-) Jeg prøver å lirke i ham så mye som mulig! Og det vil gå over!
Forskeren Skrevet 28. juni 2006 #4 Skrevet 28. juni 2006 For å berolige deg litt ang. vekt så tok jenta mi av seg ca. 500 g fra 12 mnd til 15 mnd (var mye syk, spiste lite, men også mer aktiv når hun var frisk). Hun veide da 8600 g, som ikke er mye for en på 12 eller 15 mnd. Men hun har lagt på seg igjen nå. Så lenge hun virker i god form tror jeg de kan ha perioder uten så mye mat. Og økt aktivitet gjør gjerne at de tar av seg litt eller ikke legger på seg så mye. Lykke til videre!
Gjest poda Skrevet 29. juni 2006 #5 Skrevet 29. juni 2006 Jenta vår på 16 mndr har også alltid spist veldig lite i forhold til andre barn jeg kjenner. Var veldig bekymret lenge, for hun gikk opp veldig lite i vekt fra hun var 7 til 14 mndr (under 1 kg på 7 mndr), enda hun ikke hadde begynt å gå (krabbet fort da..). Kurven hennes flatet veldig ut, dvs. gikk fra over snitt til endel under. Veide rundt 9,3 kg da. (Nå er nok vekten rundt 10 kg.) Tok henne derfor med til fastlege og fikk henvisning til barnelege. Har tatt masse blodprøver både for allergi og andre ting, men det ble ikke funnet noe unormalt. Blodprosent og jern var også helt ok. Har funnet ut selv at hun spiser litt bedre hvis jeg ikke stresser for mye - lar henne sitte og dille med maten sin selv, selv om det blir litt søl. Hun får også alltid litt agurk eller paprika eller noe annet "grønt" til brødskivene - da øker lysten til å spise ihvertfall hos henne. Hun spiser også nå middag sammen med mamma og pappa (får samme mat som oss), og hun har blitt veldig flink å bruke skje. Etter at vi innførte dette rundt 14 mndr alder, er hun blitt veldig glad i middag. Nå for tiden spiser hun lite igjen (en halv brødskive + litt frukt per måltid) - men det skyldes nok at hun holder på å få jeksler. Hun får forøvrig kun ca. 2 dl melk (H-melk) morgen og kveld, ellers går det i utvannet eplejuice på dagen, for hun vil absolutt ikke drikke vann. Du får følge med litt og se hvordan det går. Tror det er store variasjoner i hvor mye hvert barn spiser. Hvis hun virker å ha en grei almentilstand og er stort sett blid og utvikler seg greit, så er det nok ikke noe å være redd for. Hvis vektkurven dropper, så bør du nok undersøke videre for sikkerhets skyld.
Gjest poda Skrevet 29. juni 2006 #6 Skrevet 29. juni 2006 Glemte å si at det kan være lurt å ha ganske faste måltider også. Vi har 4 måltider + evt. litt kvelds, dvs. frokost kl. 06.30, formiddags kl. 10.00, lunsj kl. 13.30 og middag kl. 17.00. Får evt. litt brød til melken før legging (hvis middagen ikke smakte) kl. 19.00.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 29. juni 2006 #7 Skrevet 29. juni 2006 Kjent problem! Jenta mi på 14,5mnd er også inne i en "spisenekt"-periode (igjen). Grøt går stort sett fint ned (i alel fall med litt avledning; bok, barnetv, "fingle-leker") og det får hun til lunsj (11) og kvelds (18). Frokost får hun mellom 07 og 0730 og da kan hun spise alt fra tre bit (på en dårlig dag, som det har vært mange av i det siste) til en skive (alt uten skorpe). Får gjerne et par eplebåter eller litt yoghurt m/fruktmos i (naturell) rundt 13-14 og så får hun middag med oss rundt 16-17. Da kan hun spise alt fra et par teskjeer (dårlig dag) til et helt middagsglass eller tilsvarende i "vanlig" mat. Får melk, og drikker vel i snitt ca 1dl til hvert av grøtmåltidene. Resten av dagen får hun vann, og av og til utvannet juice eller pære/epledrikk fra Nestle. Helsesøster sier hun ligger på kurven sin (12mndskontrollen da hun var 13mnd viste 78,5cm og 9,4kg, nå vet jeg ikke hva hun veier lenger, men har strukket seg til 80,5cm), noe jeg syns var litt rart, for gubben var med henne på en uordinær veie/måle på helsestasjonen ca på ettårsdagen hennes og da veide hun 9650g, noe som jo er høyere enn hva hun veide en mnd senere... jaja, de hadde visst ikke skrevet den inn i tabellen... Har funnet ut (tidligere) at jeg ikke må stresse med det, og absolutt ikke la meg lure til å gi henne stadige mellommåltid "i håp om å få i henne noe mer" (feks mer frukt, kjeks, grønnsaker). Bedre at hun vet når måltidene er, og at hun lærer seg å spise da og ikke litt hele tida. Erfaringen tilsier at hun tar seg oppp igjen på spisinga og at jeg bare gjør vondt verre med å "tvinge" i henne mat. Men det er ikke alltid like lett når det står på! Jenta mi både går og løper og er på beina 99% av våkentida, så aktivitetsnivået her i gården er det heller ikke noe å si på...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå