Gå til innhold

Flere som samsover? (Over 2 år) Gjør vi noe dumt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på litt over 2 år som ikke har lyst til å sove i sin egen seng. Hun vil sove i vår.

Det gjør egentlig ikke oss noe, vi vil heller at hun skal sove godt (hun sover hele natten da) og føle seg trygg i vår seng enn at vi skal kave med tvang, gring og avbrutt søvn hvis hun må ligge i sin egen.

Har noen tips eller råd? Eller bare meninger?

Er jo redd for at vi skaper dårlige vaner, selv om jeg tror at dette er en "kosefase" som vil gå over.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaper? Dere har nok allerede skapt en dårlig vane. En kosefase? Skal den vare til hun begynner på skolen da heller?

Skrevet

Hadde ikke tenkt det, nei.

Flere?

Skrevet

Hvis dere og hun har det godt med dette, så ser jeg ingen grunn til å tvinge henne til noe annet... Det går seg sikkert til, og hvis ikke så ta problemet hvis og når det dukker opp. Når hun blir eldre så kan man snakke mer om hvor hun skal sove, og gjøre det attraktivt å sove på eget rom. Jeg tenker at dere får et trygt barn av å gjøre dette, som også kanskje vil ha et så godt forhold til å legge seg at det løser sg av seg selv. Hun kommer ikke til å bli der til hun flytter ut. Stol på dere selv, gjør det som fungerer for dere og ikke hør så mye på hva man bør eller ikke bør. Tenk på alle de som må krangle og legge barn som gråter og hyler... Det er vel mye bedre å gjøre det på en koselig måte som alle kan leve med. Jeg la alltid datteren min ved å amme henne i søvn og fikk beskjed om at da kom hun aldri til å lære å sovne selv, og kom alltid til å måtte sovne på puppen osv. Nå legger jeg henne våken, ligger ved siden av henne til hun sovner, og hun lukker øynene og vil sove, og sovner uten at jeg gjør noe. Hun har aldri grått seg i søvn.

Det er liksom en greie at de skal klare seg selv og være alene så tidlig. Hvorfor det?? De er ikke små så lenge... Hver familie må gjøre det som passer for dem!!! Det finnes ikke noe fasit svar på det! Jeg vet barn og voksne som ikke sover godt med hverandre i senga, da fungerer det jo ikke for dem og man må gjøre noe annet... Men som sagt, hvis det fungerer, og ikke er skadelig for barnet, så er det det som blir riktig!

:)

Skrevet

Naja... ??? Naja, hva da??

Skrevet

Hurra sier bare jeg! Jeg har aldri skjønt dette med "dårlige vaner" som folk prater om...Ubegrenset med kos, nærhet og trygghet kan da ikke være en dårlig vane!

Tiden går så fort og jeg tror det er viktig med trygghet og nærhet for barna våre! Også er det jo så koselig å legge seg og våkne ved siden av hverandre! Vi samsover med vår sønn på 7 mnd og har tenkt å gjøre det så lenge han måtte ønske. Han kommer sikkert en gang i tiden til å få tilbud om egen seng, men det skal han helt få være med på å styre selv. Så gjør det som føles rett for dere! jenta deres kommer fort nok til å ønske å sove for seg selv.

Skrevet

Jeg signerer FruYirdaki!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Helt enig!!!!!!!!!!!!!!! Godt at flere sier det!!!!! Kjenner mange som sliter livet av seg for å ikke lage dårlige vaner.... Hva er poenget med det. Det hender faktisk at ting bare ordner seg av seg selv. Ingen barn kan få for mye mennesklig kontakt og nærhet!! det skaper trygge barn, som man får igjen for senere (hvis det er poenget da...)

Skrevet

eh jaaaaa !

do something. bestem deg for en dato for prosjekt egen seng og gjennomfør det. kan ta tid men slutt går det i gjennom.

dattra mi har alltid ligget i egen seng- og deilig er det.-

lykke til

Skrevet

så koselig da1 kan tenke meg jenat de har det superbra jeg. så mye n ærhet og kos. så lenge det funker, så skjønner jeg ikke hvorfor du skal kutte det ut.

ingen dårlig vane iallfall.

kos deg med samsovinga du!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...