Anonym bruker Skrevet 27. juni 2006 #1 Skrevet 27. juni 2006 Veslemor på litt over 5 mnd har fått eksem på kroppen og i ansiktet. Jeg spurte legen hva jeg kunne gjøre, og han anbefalte hydrokortisonsalve som kjøpes reseptfritt på apoteket!!! Jeg har selv kronisk atopisk eksem, og har brukt hydrokortisonsalve mesteparten av livet mitt, og den har gjort huden min veldigtynn. Jeg vil ikke utsette vesla for det så tidlig! MEN, det virker ikke som det plager henne noe særlig. Hun klør ikke eller noe sånt. Og på HS sa de at jeg kunne prøve å smøre på litt Locobase. Så jeg kjøpte kremen, og det har hjulpet litt, men det forsvinner liksom ikke.. Kanskje jeg må ty til hydrokortisonet likevel...?? Eller kanskje det hjelper hvis jeg kjøper Locobase salven i stedet...?? Noen som har erfaringer og råd å komme med??
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2006 #2 Skrevet 27. juni 2006 Du kan jo ta en titt på siden www.eksemskolen.no Siden du har eksem selv har du jo en god del erfaring selv. De beste er å forebygge eksemet med fuktighetskrem, oljebad (holde huden fuktig). Eller må man se på detaljer i hverdagen, skifte klær hver dag (kun bomull mot huden) Sengeklær av bomull, skifte pysj hver kveld, ha det kjølig på soverommet. Noen ganger må man ty til kortison dessverre. Prøv å lær mest mulig om rett bruk av kortison så slipper nok jenten din bivirkninger. Jeg synes også du skal bestille time hos fastlegen din, han/henne kan henvise deg videre til hudlege.
Gjest poda Skrevet 27. juni 2006 #3 Skrevet 27. juni 2006 Jeg har selv også atopisk eksem - hatt det siden jeg var et par år. For noen måneder siden var familien på besøk hos noen som røyket, og datteren min (da rundt 6 mndr) fikk da masse eksem på kroppen, både bak knær, på ankler, magen, ryggen etc. Fra egen erfaring smurte jeg da med tynt lag hydrokortison morgen og kveld (kun på utslettet) to tre dager, og så kun kvelden noen dager. I tillegg smurte jeg henne med A-krem et par ganger daglig. Denne fås på apoteket. Kremen er veldig fin - virker bra på meg også. Etter dette har hun heldigvis blitt bra, og har ikke fått eksem siden (vi har unngått all røyk etter dette). Jeg bruker aldri såpe når hun bader/dusjer, men kun barneolje uten parfyme. Smører henne også med A-krem etter bad/dusj. Du kan jo gjøre et forsøk - tror ikke man behøver å være så redd for hydrokortison, bare den brukes med måte. Hvis det ikke hjelper, så ville jeg bedt om henvisning til hudlege.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2006 #6 Skrevet 28. juni 2006 Vil anbefale honøopat ang melkeallergi og eksem. Prøv tyroler natursalve kjøpt på helsekostbutikker. Ellers smør også ofte med feit krem som Locobase. Bad sjelden, og da kun oljebad. Vask tøyet med blenda sensitive, og dropp skyllemiddel. Unngå ull mot huden. Unngå at barnet svetter. Unngå husdyr. Se også internettsiden: www. naaf.no Og også her under "eksem og allergi". Der står mye god info, bla gjerne langt bakover på det som står der og få mange tips!! Vår datter ble kvitt eksemen da vi droppet melk. Gir nå kun prosobee kjøpt på apotek, ta vare på kvitteringer og få det dekket av tk dersom det viser seg å være melkeallergi. Det kan få blå respept på dette, etter anbefaling av lege, Masse lykke til!!
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 28. juni 2006 #7 Skrevet 28. juni 2006 Hei Vår lille ble plaget med barneeksem da han var i underkant av 3 mnd. Ble anbefalt av andre (som har hatt barn m eksem) å bruke HELOSAN (antiseptisk hudsalve som fås kjøpt på apotek). Begynte å smøre inn hele kroppen hans morgen og kveld etter stellet, og etter en uke så var eksemen mer eller mindre borte. Den dag i dag smører vi bleieområde, alle hudfolder (hals, armhuler, bak knærne) morgen og kveld for å forebygge. I tillegg blir eksemen værre dersom babyen har det for varmt. Vi begynte å ha det litt kjøligere på soverommet, samt ikke å kle på altfor mye klær på dagen, og det funker også bedre. Lykke til! =0)
Muffinsmamma Skrevet 28. juni 2006 #8 Skrevet 28. juni 2006 Kiropraktor ja! Eksem kommer gjerne av at tarmen ikke skiller ut avfallsstoffene den skal. en kiropraktor kan rette på dette. prøv, jeg lover deg resultat. har atopisk eksem selv.. vet hva jeg snakker om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå