Gå til innhold

fargeblind eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at treåringer bommer på farger? Vår jente treffer stort sett, men så er det også mange ganger hun blander mellom fargene. Det virker som hun rett og slett gjetter litt av og til. Gul blir blå. Grønn blir rød. Osv.

Vi har bare en i familien som jeg vet om som er fargeblind og det er min søsters sønn. Han er totalt fargeblind - og det ble ikke oppdaget før han ble voksen. Skikkelig rart - han kan f.eks ikke finne igjen en grå bil på en parkeringsplass. Alt ser likt ut for ham, sier han, bortsett fra svart og hvitt.

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok det er ganske så vanlig at 3-åringer bommer på fargene... Det gjorde iallefall min til å begynne med, og det er først nå han er blitt helt sikkerpå hva de ulike fargene heter. (Han blir 4 i nov). Til å begynne med så tenkte jeg på at han kunne være fargeblind, men det gikk seg til....

Faktisk så mange som 8-10 % av alle guttene er fargeblinde, og det er jo ganske mange... De fleste som er fargeblinde, har problemer med kun å skille mellom grønt og rødt.....

De fleste som er fargeblinde, lærer seg en metode der de klarer å skille mellom farnege, så for de fleste er dette problemfritt.... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...