Anonym bruker Skrevet 26. juni 2006 #1 Skrevet 26. juni 2006 Leste i et annet innlegg at du klødde over det hele etter problemer med ammestarten. Jeg hadde også litt problemer med ammingen i starten selv om det ble bra fart i melken etter ca 10 dager. Jeg klødde over hele kroppen, som en gal!!! Det begynte på magen og spredde seg videre til lårene og tilslutt hadde det vært over stort sett hele kroppen - varte i ca 2 mnd og var helt jævlig! Det klødde, og når jeg begynte å klø på det så kom det frem "hvite blemmer" og når jeg var feridg å klø så var de helt røde. Det var værst om kvelden og natta. Jeg kom ikke til hudlegen før det var over... er jo så himla lang ventetid!!! Han sa det var "kronisk elveblest"... var vel det eneste han kom på. Jeg ammer fremdeles (jenta er nå 9 mnd) men utslettet er heldigvis borte! Også til poenget.... Var det samme type kløe du hadde? Kan det hende at jeg hadde noe slags allergisk reaksjon mot ammingen jeg også? Kommer jeg da til å måtte ha samme klø-helvete neste gang jeg skal begynne med amming?
tvilling73, 05/07 Skrevet 26. juni 2006 #2 Skrevet 26. juni 2006 Vi hadde en tøff start på sykehuset, og måtte være der i 8 dager, noe som føltes som en evighet. Nå ser jeg jo at det ikke var lenge, men var innom nyfødt for hun hadde gulsot, var der og hun tok lite til seg, og det var kun snakk om amming døgnet rundt - de ringte og vekket meg på natta slik at jeg kunne komme å amme henne de 10 ml jeg fikk ut, for så å pumpe. Så fikk vi komme hjem på perm og alt gikk strålende, hadde kjempemye melk, men hun hylte som besatt på alle måltidene ( d viste seg lenge etter at hun har en arm som har vært i ubalanse og som hun sikkert ikke klarte ligge på), og det var ett stress; tvillingstilling, brystskjold, klarte ikke legge henne til selv, mannen min skulle i nordsjøen og uken før han reiste så fikk jeg denne kløen. Legen min mente det var allergisk reaksjon, og at jeg burde tenke på hva jeg hadde spist. Leste også om elveblest og tørte nesten ikke spise noenting mens det stod på, tror det gikk 3 mnd før jeg tørte spise egg. Men jeg fikk kløen 3 uker etter fødsel. Fant ut at det kunne være psykisk stress, fikk poleramin som slo ut oss begge med trøtthet og surmuling for hennes del, men etter 4 kurer à 12 dager forsvant gradvis kløen. Men jeg måtte ikke klø på det. Det va heilt grusomt!! En må klø selv for å vite det! Begynte vel på magen ja, spredte seg til utsiden av skinkene, innsida av knærne, lårene, litt på ryggen, beina.. og mest om natta under dyna, vet ikke hvor mange ganger jeg tok en kald dusj på natta, og spylte med ekstra kaldt på de plassene jeg klødde, la meg på en annen seng under ett tynnt laken - midt på vinteren, men der var det varmere i rommet og jeg kunne ligge uten den dyndyna... Jeg var også rød med noe hvitt.. tror jeg hadde strekkmerker som kom fram stortsett hver plass jeg klødde.... prøvde aldri hudlegen... Jeg måtte til å begynne med tenke bevisst på ikke å stresse, slappe av i alle situasjoner... jeg tenkte og snakka forferdelig masse om kløingen (stakkars mannen min) Har også lurt på om jeg skal klø neste gang, til å begynne med lå jeg på tå hev på natten og lurte på når kløen ska komme tilbake, det tenkter jeg vel delvis på når jeg legger meg nå også. Har sluttet å amme og tar en tabl med cetrizin hver dag nå, så da kjenner jeg ikke noe.. men tør nesten ikke "klø igjen" hvis det klør noen plass på kroppen... Men jeg var allergisk mot pollen og midd før jeg fødte, det forsvant etter fødsel og istede har jeg fått den nye allergien - jeg som jobber best under press - det er helt utrolig!! Håper denne også skal forsvinne ved neste gravidtitet hihi... hun er 6 mnd nå og jeg har vel vært kløfri i noen uker... Du er flink å amme nå å vet å få det til, meg måtte gi meg etter 7 uker, men vet mye mer så håper og tror at vi slepper det neste gang begge to...
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2006 #3 Skrevet 27. juni 2006 Høres ut som det er samme greiene vi har hatt. Skrev innlegg her når det sto på, men da var det ingen andre som hadde det samme... greit å vite at jeg ikke er alene her i verden (o: Jenta mi hadde også gulsott i begynnelsen, og vi var 6 dager på sykehuset med amming og pumping natt og dag. Kløen min begynte også en tid etter at jeg var kommet hjem. Jeg også er allergisk mot pollen og husmidd. (Allergien har ikke forsvunnet hos meg da....) Psykisk stress i begynnelsen var det her også, hadde fått en slags hevelse i bekkenet etter fødselen så jeg kunne ikke gå på en uke, snu meg i sengen på en mnd, og kom meg ikke ut av leiligheten alene før det var gått 6-7 uker. Mange likhetstrekk.... kanskje det var kombinasjonen av alle disse tingene som gjorde utslaget hos oss? Neste gang så blir det nok mindre stress og ikke så mye kav med ammingen... så vi får tro at da slipper vi unna.... Fikk først en salve som ikke hjalp i det hele tatt, og fikk deretter poleramin jeg også, men tok bare 1 tablett, ble jo helt utslått av den! Fikk beskjed fra hudlegen at det var ikke noe å gjøre annet enn å vente til det gikk over - det værste han hadde hørt var at det hadde vart i 1,5 år! Hjelpes tenkte jeg... men heldigvis gikk det over etter ca 2-3 mnd - da hadde det vært på runde rundt stort sett hele kroppen. Har ikke kjent noe til det siden det ga seg, men er jo redd jeg skal få samme reaksjonen hvis vi er så heldig å få en liten til om et par år. Krysser fingrene for oss begge og håper vi slipper å oppleve det igjen!!! (Men... det var greit å få vite at jeg ikke var den eneste.... )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå