Gå til innhold

Mulig å studere og være alenemor samtidig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et år igjen av bacheloren min. Har termin i slutten av oktober, men har egentlig lyst til å bli ferdig med bacheloren også da...

Faren bor i utlandet, så han kan jeg ikke få noe hjelp av, og foreldrene mine bor 4-5 timer unna, så er vel ikke mye hjelp å få der i det daglige heller. Mamma og pappa mener jeg må utsette studiene. Noen som har noen meninger om det? Er det mulig å klare å gå på skole og ha et spedbarn på samme tid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet mitt var 6uker da sommerferien var over, og da var det bare å sette seg på skolebenken igjen=)

Nå er hun 3 år, og jeg går fremdeles skole. Er ferdig om et år.

Synes det var godt å ha noe å gjøre da hun var lita jeg. Når barnet sover om kvelden, er det godt å ha noe å syssle med... Aleneforeldrelivet kan være ganske kjedelig på kveldene...=)

Skrevet

Har du andre rundt deg som kan avlaste deg?

Eg begynnte på studiane mine når jenta var to mnd. Det var veldig tøft. Eg var so sliten (hadde mist masse blod under fødselen) og eg var so i underskudd på søvn fordi jenta hadde kolikk. Det første halve vakna ho annankvar time døgnet rundt.

sambo jobba turnus so han var mykje borte. Hadde heldigvis familie bare ein time unna. Dei kom til meg og hjalp meg mykje slik at eg fekk gå på skulen.

Eg holdt på å gje opp mange gonger. Ein del tårer har det også gått med. Praksisen i haust måtte eg gje opp. Men den har eg tatt opp igjen no. Det blir lesing på meg i sommer (til eksamen i august). Men eg har klart skuleåret med bare to mnd utsettelse.

Eg veit at eg ikkje kjem til å gjere dette igjen. Eg hadde tatt permisjon eit år.

Men som sagt, slik hadde eg det. Du kan få verdens snillaste baby om bare søv og søv. Du kan prøve deg å fortsette. Går det ikkje, so går det ikkje. Du kan alltids ta igjen skuleåret.

lykke til!

Skrevet

Jenta mi hadde kollikk fra hun var ca 8 uker til hun var rundt 4 mnd, og da var det tungt ja. Men heldigvis hadde jeg mamma som hjalp meg i den tiden. Bortsett fra den perioden synes jeg det har gått utrolig bra.

Det er selvfølgelig individuelt... prøv, og så ser du hvordan det går. - "Det er ingen skam å snu"=)

Skrevet

Hei! Svarer likevel jeg, selv om jeg ikke er alenemor. Jeg fikk barn i februar 05, og valgte å ta permisjon fra studiene til januar 06. For meg var det det riktige valget, jeg koste meg masse med barnet mitt, og var bare mamma en stund. Selv om jeg ikke hadde et spesielt krevende barn mht soving, amming osv var det en stor overgang å bli mamma, og jeg er glad for at jeg hadde en periode der jeg bare konsentrerte meg om det. Da slapp jeg også å ha dårlig samvittigheten enten overfor barnet eller studiene også.

Hva man velger er vel opp til en selv. Kanskje du kan melde deg opp til eksamner, og så trekke deg? Snakk med skolen/universitetet og hør hvilke muligheter du har. Kanskje kan du ta fag på deltid et år mens du går hjemme?

Det er nok sikkert mulig å klare baby og studier på samme tid. Men det viktige er at du gjør det som føles riktig for deg, og det er absolutt ikke et nederlag å ta et års pause. Det er jo derfor man får fødselsstipend. Lykke til, håper du finner en løsning som passer for deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...