Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen.

Ny her jeg! Nettopp separert, og har omsorg for datteren min på 3,5 år.

Jeg og pappaen har delt foreldreansvar, men jeg har full omsorg. Det som forvirrer meg er dette med delt foreldreansvar. Hva vil det egentlig si? Må jeg bo samme sted som han for resten av livet? Hva hvis det blir aktuellt for meg og jenta mi å flytte til en annen plass i landet? Kan han nekte meg dette?

Og så har jeg hørt snakk om en ny lov som sier noe om at vi ikke kan dette...er ganske forvirret..tok noen uker før jeg fikk med meg at det var forskjell på foreldreansvar og omsorg....mye å sette seg inn i. Noen gode tips?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette med delt foreldreansvar fikk jeg først vite om når vi dro til familievernkontoret. Hvis dere ikke har delt foreldreansvar kan dine foreldre kreve barnet dersom du dør bl.a. Høres brutalt ut men..... Faren kan altså ikke kreve å få omsorgsretten for barnet hvis dere ikke har delt foreldreansvar. Fikk helt hakeslepp når jeg hørte dette jeg. Men med delt foreldreansvar får han altså barnet.

Han kan ikke nekte dere å flytte fra det stedet han bor. Men reiseutgiftene må vel deles. Kan ikke helt reglene der. Har aldri behøvd å sette meg inn i det.

Jeg hadde samtale med trygdekontoret og familivernkontoret for å få vite alt. Syntes det var så utrolig mye å sette seg inn i. Føles helt umulig med en gang man begynner med dette.

Ønsker deg lykke til videre da : )

Skrevet

Tror du i praksis kan flytte hvor du vil, innenlands...Tror ikke han kan nekte deg å flytte. Er ikke sikker på reglene her, har hørt litt forskjellig, men jeg mener dette er riktig.

Det er ingen regler som hindrer far fra å flytte (snakker dessverre av egen erfaring) tvers over landet tross delt foreldreansvar...Så da skulle det vel heller ikke være regler som hindrer mor...

Vi har delt foreldreansvar, men far vil ikke/er ikke(!) interessert i å ha samvær...

• 2 måneder senere...
Skrevet

Dette kommer kanskje litt sent, men slik er det, kort oversikt;

Felles foreldreansvar: Begge skal være med å bestemme vedr. barnets personlige forhold, valg av type skole/barnehage (f.eks steiner), om medisinsk (også psykologisk) behandling, utstedelse av pass, satykke til adopsjon, navnevalg, innmelding i trossamfunn, samtykke til medisinske inngrep, flytting utenlands.

Altså, du kan godt flytte innenlands, men da spolerer du jo også muligheten for en evt. samværsavtale, og det er jo begges plikt å sørge for at samværsavtalen kan holdes..

foreldreomsorg: den barnets bor hos bestemmer OM barnet skal gå i barnehage, flytting innenlands, som sagt, og større avgjørelser om dagliglivet.

Den som er sammen med barnet (samvær f.eks) bestemmer vedr. leggetider, tilsyn og stell, følge opp skole, mat og påkledning, leggetider, venner etc.

Håper dette var oppklarende!

• 2 uker senere...
Skrevet

Ser det er en stund siden dette ble skrevet.

MEN:

HVA MENES MED SAMTYKKE TIL ADOPSJON???

• 1 måned senere...
Skrevet

At mor ikke kan adoptere bort barnet uten at far også vil det.

F.eks at barnet får en stefar som vil adoptere

Skrevet

En liten rettelse der - Far kan forsøke å få omsorgsrett og vil med stor sannsynlighet få det DERSOM han har en viktig rolle i barna liv. Men det går ikke automatisk.

Så for å være helt knuslete, så må han faktisk gå for krav.Dersom Besteforeldre eller f.eks tante på mors side er nærere tilknyttet barna kan like gjerne de få retten. Alt utfra hva som er best for barna.

Skrevet

Hva nå bare mor har foreldreansvar alene? Kan hun virkelig la en eventuelt ny mann adoptere barnet da?

Skrevet

Nei, hun må ha faren til barnet sit samtykke uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...