Anonym bruker Skrevet 26. juni 2006 #1 Skrevet 26. juni 2006 Har en venninne som begynte på høyskole, ble gravid, og nå syk.. Altså fullfører ikke første året og vil jo ikke komme tilbake på skolen for en stund pga babyen.. Vil hun få (altså ikke måtte tilbakebetale) stipend og lån.. ? Vil hun få noen penger fra noe sted i det hele tatt? Bare nysgjerrig her.. Tror ikke hun har tenkt så mye over det..
MintCondition Skrevet 26. juni 2006 #2 Skrevet 26. juni 2006 Tror du får lån og stipend slettet for den perioden du har vært syk (med legeerklæring selvsagt), og hun vil nok kunne få fødselsstipend når barnet er født.
avent1 Skrevet 26. juni 2006 #3 Skrevet 26. juni 2006 Tror faktisk nettopp jeg hørte noensom sa at lån blir omgjort til stipend i den situasjonen,men er ikke sikker altså. HUn får jo uansett engangs summen på fødselspenger.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2006 #4 Skrevet 26. juni 2006 Du mener den engangssummen på 30 tusen-noen-ting? Men vanligvis om man går på høyskole, og blir gravid og føder midt i semesteret, får du ikke utbetalt noe månedsvis da? Må man ha fullført noe? Ett semester feks? Eller får man bare engangssum dersom man går på skole og ikke har opparbeidet seg fødselspenger? Ingenting fra lånekassa? Tusen takk for svar.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2006 #5 Skrevet 26. juni 2006 Med fødselpenger så må man jo ha jobbet siste 6 av 10 mnd.. hva om man har gått skole siste 6 av 10.. Noen betydning?
MintCondition Skrevet 26. juni 2006 #6 Skrevet 26. juni 2006 Jeg mente fødselsstipend fra Lånekassen, man får stipend for 43 uker (eller vard et 42?), etter at barnet er født. Da får man samme sum som man får ved vanlig lån og stipend, pluss mulighet for forsørgerstipend. Dette er avhengig av om hun bor sammen med pappan til barnet, og hvor mye han tjener/om han er student. For å ha rett til fødselsstipend må du ha vært student i 6 mnd tror jeg det var...(altså, hatt rett til støtte fra Lånekassen i 6 mnd)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå