Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi har en 4-åring i huset som har medisinskrekk.

Stikkpiller går bra, men all medisin som skal taes oralt har vi store problemer med.

Han er ikke mye syk, men synes all medisin smaker godt.

Akkurat nå har han problemer med mandlene og må ta en mikstur som vi overhodet ikke får ned.

Vi har prøvd å blande det med mat, sprøyte, skje, vi har prøvd lokking, tvang, frivillighet, overbevise.

Er det noen som har gode råd for hva vi kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oops, bekalger skrivefeil.

Han synes selvfølgelig at all medisin smake vondt.

NIKI

Skrevet

Vi har fått pencilinkurer i tablettform i stedet for mikstur til barna våre. Knuser tabletten og blander den i en skje med syltetøy/sjokoladepålegg/yoghurt/sanasol (la barnet gjerne velge selv). Da kjennes ikke smaken så godt.

Dette fungerer for våre barn, og hun eldste er skikkelig skeptisk til miksturer.

Kanskje verdt et forsøk?

Skrevet

Hadde akkurat det samme problemet som deg når datteren min skulle ta medisiner. Hun nektet å ta dem. Etter å ha prøvd en del forskjellige matvarer fant jeg ut at det som gikk best var å blande det i smeltet sjokolade ( alle prinsipper om ikke å gi henne godterier forsvant, medisinene var viktigst!) eller vaniljesaus. Da forsvant den vonde smaken, og medisinene gikk ned. Dersom hun ikke ville ha, hentet jeg flasken med medisin og sa at da måtte hun ta rett fra flasken. Litt stygt, kanskje, men det funka.

Og jeg trodde hun skulle mase etter sjokolade etter at kuren var ferdig ( 10 dager), men det gikk helt bra.

Skrevet

Dette gjorde vi med (snart) 3-åringen:

Vi kjøpte inn klistremerker og lagde et ruteark med likt antall ruter som antall doser hun skulle ha. Etter hver dose fikk hun en sjokoladebit + at hun satte et nytt klistremerke i en rute. Sa at når alle rutene var fulle skulle hun få en pakke. Var veldig flinke til å rose henne når hun tok dosen, mens hvis mye kom ut sa vi at "oj, nå spruta mamma feil, så nå må vi gjøre det en gang til så medisinen kommer INNI munnen." Vi laget alltid klar dosen FØR vi hentet henne.

De første dagene prøvde hun å stikke av. Fant henne bl.a innerst i klesskapet en gang. De siste to (av ti) dagene gapte hun til og med opp! Hadde lurt på forhånd på om hun var gammel nok til metoden med klistremerker, og det funket som ei kule!

Pakken var ikke så stor, men hun ble veldig glad. (Høne og hane til bondegården hennes.) Gjett om hun var stolt! Klistremerke"kalenderen" henger fortsatt på kjøleskapet 1 mnd etter og hun er fornøyd borte og klapper på den og sier "ikke mosin i dag!"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...