Anonym bruker Skrevet 26. juni 2006 #1 Skrevet 26. juni 2006 Gutten min på 5 år har i det siste begynt å si nei til allt mulig jeg ber han om. Når vi skal pusse tenner er det nei, ta på sko, kle på seg...osv alt sier han nei til. Hvordan skal jeg få han til å høre på meg? Er det galt av meg å sende ham på rommet sitt i 5 minutter? Jeg har prøvd å snakke med han om det, men det går liksom inn det ene og ut det andre øret... Har prøvd med klistremerker også, men det funket ikke. Hva skal jeg gjøre?
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2006 #2 Skrevet 26. juni 2006 Jeg ville også sendt ham på rommet. Men ikke gitt advarsel først. Han vet jo nå at han må høre etter, og når han ikke gjør det, blir han straffet (rommet). Det må man gjøre HVER ENESTE GANG. Det eneste som funker, men skikkelig vanskelig. Håper du får det til.
Gjest Skrevet 26. juni 2006 #3 Skrevet 26. juni 2006 Har ikke 5 åring og dermed ingen råd sånn sett, men en kommentar. IKKE bruk rommet som straffested! Dette stedet skal være et sted han skal like å være på og et sted han sover, han skal forbinde rommet sitt med noe positivt og ikke noe negativt. Bruk da heller vaskerommet, gangen el som time-out sted. Når 3 åringen vår sier nei til ting vi ber ham om så sier jeg at det er greit nok det (når vi har tid), men han får ikke lov til å gjøre noenting annet før han gjør som han ble bedt om. Kan jo være det funker med en 5 åring også?
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2006 #4 Skrevet 26. juni 2006 Sønnen min har ikke noe problem med rommet sitt, selv om det er "straffested". Kunne aldri sendt ham på gangen eller vaskerommet. Da hadde han nok blitt hysterisk. Når man gir etter og lar barnet bestemme om de vil feks pusse tenner eller ikke, ha på seg jakke eller ikke, så lager man problemer for seg selv. Dette vil da barnet ha makt over og bestemme, også når du ikke har tid. Hva gjør du da? Etter to barn har jeg prøvd mange rare og "rette" metoder, men resultatet har først kommet ved skikkelig klare grenser. Det har kommet ved hjelp av at jeg bestemmer hva som skal skje, men noen ganger får du være med å bestemme. Det høres Nazi ut, men om man har viltre smårollinger, som vokser seg til store bestemte forhandlerbarn, har man mye igjen for å være tydelig som voksen, og ikke la barna dulle og dalle med deg. Men for all del....det funker sikkert for dere.
Gjest Skrevet 27. juni 2006 #5 Skrevet 27. juni 2006 Tror du missforstod litt. Vi lar ham ikke velge å ikke f.eks rydde opp lekene, men han får selv bestemme når han skal gjøre det når vi har tid til det. Om han velger å gjøre det med en gang og bli ferdig eller sitte sur på gulvet i en time og ikke få lov til å gjøre noe annet er opp til ham, lekene skal ryddes, tidspunktet og hvordan han vil disponere tiden sin er opp til han. Slike ting som må gjøres, som tannpuss, klær som må på osv gjennomfører jeg bare dersom han ikke følger opp (nå får han ikke pusse tennene sine selv da, men påkledning ol). Sier f.eks nå skal du ta på deg jakken, vil du gjøre det selv eller skal jeg hjelpe deg? Vil han ikke så tar jeg på ham jakken, enkelt og greit, uansett hvor mye han protesterer. Hvordan du tolket innlegget til at jeg lar ungene dulle og dalle med meg skjønner jeg ikke, jeg er vel en av de strengeste og mest konsekvente mødrene i venninneflokken, men jeg ser an tiden vi har og hvor viktig det er at oppdrag blir gjennomført av ham selv eller når jeg skal overta. Hehe... Han hadde faktisk en grei kommentar til dette selv da vi kjørte ned til barnehagen en dag, da kom det "Jeg bestemmer litt, men mamma? Du bestemmer MYE du!" Måtte le da :-) Er fortsatt ikke enig med deg at det er en god i ide å bruke rommet, om han hadde blitt hysterisk et annet sted, hvorfor det tror du? Fordi da hadde han ikke hatt noe å leke med og faktisk opplevd det som kjedelig og kjipt å være der? Hmmm...
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2006 #6 Skrevet 27. juni 2006 Neida, han hadde ikke blitt hysterisk av kjedsomhet ), han er snart 5, og har veldig god fantasi. Han er mørkeredd, og er redd for å blli forlatt. Vi bruker rommet, for selv om han mister friheten, vil vi at han skal føle seg trygg og kunne leke og ha det bra, selv om han blir straffet. Hadde jeg satt ham på vaskerommet, hadde jeg garantert fått resultater, men jeg ønsker ikke at ungen skal være redd meg, eller deler av huset vårt. Det fungerer svært godt med rommet, og da vet jeg at han har det bra. Han syns det er kjipt å måtte sitte på rommet, men det er selvsagt ikke noe han frykter. Han bare syns det er kjedelig å sitte der. Men så har ikke vi tv, video og dataspill på rommet. Jeg tror du vil merke senere at du nok har latt sønnen din dulle med deg. Når han blir eldre lærer han å manipulere dette med at han får bestemme selv NÅR han skal gjøre ting. Kanskje tar jeg feil, jeg håper det, men det var iallefall slik det var for oss. 4 åringen lærte etterhvert at han faktisk kunne dra ut tida så lenge han bare ville. Derfor har vi stoppet med disse valgene. Håper ikke det samme skjer for deg.
Gjest Skrevet 27. juni 2006 #7 Skrevet 27. juni 2006 Da forstår jeg bedre. Ikke meningen å være belærende altså, er bare at alle advarer mot å bruke rommet som straffested, var derfor jeg nevnte det :-) Godt mulig vi må endre rutine på det når han blir større, han er egentlig ikke den mest vrange ungen og lett å avlede så langt. Tror vi skal få en større kamp med lillebroren når han vokser til. Dette med å la ham selv bestemme når er noe som skjer veldig sjeldent, kanskje 1-2 ganger i månden, føler ikke han har oss om lillefingeren av den grunn, hehe... Så langt har vi fortsatt mest vil ikke kamper på mer konkrete ting hvor vi lar ham velge om han skal gjøre selv eller vi skal gjøre det, svarer han ikke bare gjør vi det. Forstår jo at når han er eldre og bør gjøre ting selv så må vi komme på noe nytt. Var bare ment som et forslag, jeg innser min begrensing her siden mine barn er yngre tross alt :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå