2mine, 2 dine å vår på vei:-) Skrevet 25. juni 2006 #1 Skrevet 25. juni 2006 VI har en gutt som blir 4 år i oktober. Han sluttet med bleie i januar 05, så har altså vært bleiefri i nesten 1,5 år. Når vi sluttet gikk det helt fint, hadde et par uhell på dagtid en ukestid, men ingenting på natten. Problemet er at han den siste måneden har begynt å tisse på seg.Noen ganger er det klissbløtt andre ganger bare noen dråper i trusen. Dette gjelder både dagtid og natt. Kan det vært noe betennelse eller noe? Eller kan dette skje etter så lang tid? Han er tydelig lei seg for det de fleste gangene. Han har vært så stolt hele tiden og lurt på hvorfor nabogutten som er 3 dager yngre bruker bleie. Han må jo d være bebi? Synes det er fælt å si at han må begynne med bleie igjen (er redd han skal like det, hehe) Men er det noen som har erfaringer / råd mottas de med takk :-)
EvaL Skrevet 26. juni 2006 #2 Skrevet 26. juni 2006 Det er normalt med tilbakefall, men ikke så lenge som 1,5 år etterpå. Det kan jo være greit å sjekk ut om det er en betennelse eller ikke, lever en urinprøve, så får dere i hvert fall avdekket om dette er problemet eller ikke. Ofte er det slik at mange barn etter en stund begynner å teste sine egne grenser for hvor lenge hun/han klarer å holde seg når barnet må tisse, eller man gidder ikke avslutte leken når man må på do og holder seg. Og til slutt holder det seg så lenge at det går galt. Da kan de være greit å innføre faste dorutiner en periode og se om det hjelper, at man påminner barnet om viktigheten av å gå på do regelmessig. At ungen er lei seg når det tisser på seg, kan også være fordi hun/han vet at mamma og pappa forventer at barnet skal vise at det er lei seg for uhellene. Det behøver faktisk ikke være slik, det kan være at det ikke bryr seg i det hele tatt og tenker at så lenge jeg bare kan skifte truse også er alt i orden igjen, ja så er det faktisk greit å tisse på seg litt innimellom. Tror kanskje det ikke er så dumt med bleie en periode dersom faste dotider ikke hjelper, da skjønner han jo at tissingen får konsekvenser for han. Tror neppe det er noen far for at han kommer til å like det og ville begynne med bleier igjen på heltid. Det blir i så fall kun for en kort periode. Syns dere skal ta opp med han dette angående nabogutten som ikke er tørr enda og som går i bleier fortsatt, det blir helt feil om han går rundt og ser på nabo gutten som en baby. Bare fordi han fortsatt bruker bleier. Da bør dere som foreldre få han på andre tanker.
2mine, 2 dine å vår på vei:-) Skrevet 26. juni 2006 Forfatter #3 Skrevet 26. juni 2006 Tror ikke han tester noen grenser, men vi får nå se da. Angående å få han på andre tanker om nabogutten synes vi han har et riktig syn på han. Det er ikke greit at 4 år gamle barn bruker bleie, synes vi da..... Tusen takk for meninger og råd:-)
EvaL Skrevet 26. juni 2006 #4 Skrevet 26. juni 2006 Akkurat ja, så det foreldrenes meninger han har arvet. Så bare fordi dere sønn er modnet nok til å ha sluttet med bleier, ja så bør altså alle andre barn på hans alder ha kommet like langt i utviklingen. Og har de ikke det, ja så er det greit å betegne det barnet som en baby fortsatt? Hva om det er andre områder som barnet ditt plutselig ligger etter andre barn på i utvikling? Det er slike holdninger som fører til mobbing.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2006 #5 Skrevet 26. juni 2006 "Angående å få han på andre tanker om nabogutten synes vi han har et riktig syn på han. Det er ikke greit at 4 år gamle barn bruker bleie, synes vi da....." Fyyy faaen for en holdning!!! Vet du hva, det er nesten ( gjør ikke det for guttens skyld) så jeg håper at dette med tisseproblemene til gutten deres vedvarer, slik at han tisser i buksa foran andre barn på hans alder som er tørre. Så kan alle få se hvilken baby han er som tisser på seg. Kanskje de kommer til å erte han litt for det også..... Det hadde i hvertfall dere som foreldre hatt godt av!
Rut Bram Skrevet 26. juni 2006 #6 Skrevet 26. juni 2006 Vår jente på 3 har vært bleiefri i litt over et halvt år. Det hender fortsatt at hun avogtil har små uhell - jeg ser ikke på dette som noe problem. Da går vi bare og vasker henne og skifter klær. Det skjer ikke så ofte, og vi snakker alltid om hvorfor det skjedde og at hun må prøve å huske å si fra neste gang. Det skjer gjerne hvis hun er veldig opptatt med noe annet og "glemmer" at hun må på do, hun er blitt flinkere til å holde seg, men noen ganger venter hun akkurat litt for lenge. Vi passer fremdeles på å minne henne på å gå på do hvis vi vet at det er lenge siden, og hun må alltid prøve litt før vi skal gå ut eller før leggetid, f.eks. Jeg ville ikke tatt på ham bleie igjen - snakk heller med ham og ta ham jevnlig med på do en periode så bedrer det seg sikkert.
mgramm Skrevet 26. juni 2006 #7 Skrevet 26. juni 2006 Synd at dere har sånn holdning til unger som ikke mestrer ting like godt som deres sønn. Verre er det at dere overfører det til barnet deres, og med det sier at det er greit å mobbe de som ikke er like flinke, eller har kommet like langt på samme områder som deres sønn. Hva vet dere om grunnen til at en 4 åring fortsatt bruker bleie? Alle barn utvikler seg forskjellig, og har ulike ting de mestrer bedre/dårligere enn andre. Det er vel ingen grunn til å oppmuntre til "mobbing" ? Jeg håper dere ser hva dere gjør. Foreldre med sånne holdninger er med på å skape mobbere, noen ingen er tjent med.
KristianL Skrevet 26. juni 2006 #8 Skrevet 26. juni 2006 Oi for noen sympatiske og forståelsesfulle foreldre Bjørnar har..... slike vil man jo gjerne ha i nabolaget sitt, og spesielt som foreldre til eget barns lekekamerater *not*
2mine, 2 dine å vår på vei:-) Skrevet 26. juni 2006 Forfatter #9 Skrevet 26. juni 2006 Ehhhhh....hehe....jeg tror jeg gjorde meg LITT misforstått i farten tidligere idag der ja....Det var slett ikke meningen å feie alle under en kam. Selvfølgelig har noen problemer med å slutte å det er helt forståelig, da er det selvfølgelig greit å bruke bleie. Dessuten skal det sies at han ALDRI har sagt "baby" til nabogutten. Det har aldri vært snakt om bleier mellom de to, så noe mobbing er det ialllefall ikke - og det er slett ikke greit!!!! Angående at vårt barn ligger foran og hvordan vi føler det om han ligger etter, ja så gjør han faktisk det på noen områder. Men alle kan ikke være flinke til alt, og det er jo viktig å fokusere på det positive. Ser jo nå hvorfor det er så mye "krangling" her på nett, når det er så lett å gjøre seg misforstått. SORRY DAMER :-( Håper jeg har uttrykt meg klarere denne gang...!?
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2006 #10 Skrevet 9. juli 2006 Du mener altså at de som foreldre skal straffes ved at sønnen skal bli erta... Håper ikke du har barn!!! Jeg vet at det er mange som bruker bleie lenge. Men jeg synes at når de er 4 år gammel burde de kunne slutte. Det er sløvhet fra foreldrene sin side, spør du meg..
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2006 #11 Skrevet 10. juli 2006 Jeg mener foreldrene burde ha blitt straffet for sine holdninger, men jeg skrev "nesten" fordi jeg jo ikke unner gutten å bli mobbet. Det spiller veldig liten rolle hva du "syntes" at et 4 år gammelt barn burde klare, og ikke klare. Det spiller også liten rolle hva du mener om sløvhe foreldre dersom det viser seg at barnet IKKE er modent for bleieslutt. Det er nemlig noen barn som ligger langt etter i utvikling kroppsligsett, og fortsatt ikke har forutsetninger for å kunne holde seg tørre i 4 års alder og derfor må gå med bleier enda. Kan ikke fatte at det skal være så jævelig vanskelig å forstå at ikke alle barn er like.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2006 #12 Skrevet 12. juli 2006 Du er nå litt morsom, da.. Alle barn er ikke like, nei. Men hva foreldrene gjør eller ikke gjør spiller også en stor rolle. Mange foreldre syns det er greit med den bleia, for da slipper de å drive å styre så fælt med å få dem på do. De gidder jo ikke å bruke så mye tid og krefter på barna sine, vet du..
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2006 #13 Skrevet 13. juli 2006 Den som er morsom her er deg, som tror at alle andre foreldre er noen latsabber og dårligere foreldre enn deg bare fordi at de tilfeldigvis ikke har klart å få barnet sitt bleiefritt like tidlig som du har med dine barn. At disse foreldrene kanskje har forsøkt en masse ting for å få de til å slutte med bleier, ja kanskje til og med akkurat det samme som du har gjor med dine barn uten å lykkes, har du vel nepp offret en tanke? Det er nemlig slik at et barn kan være tidlig ute med det meste, krabber tidlig, går tidlig, snakker tidlig osv. men så er det sent i utviklingen på akkurat dette ene området som har med modenhet og kontroll på kroppsfunksjonene i forbindelse med urin og avføring. Og da, stakkars foreldrene, blir de uglesett og stemplet som latsabber av slike verdensmestre som deg, som faktisk er så dum at du tror at foreldre går rundt å foretrekker å ha store barn i bleier *rister oppgitt på hodet* "De gidder jo ikke å bruke så mye tid på barna sine, vet du..." Herremin for en holdning, nei de setter på ungene sine bleier og så stuer de de bort på et rom til neste gang det er tid for mating eller bleieskift, så de slipper å se ungene. Herregud, du er ikke så dum at du tror at foreldre som har 3-4 åringer med bleier på seg bruker mindre tid på barna sine enn du og jeg gjør?
KristianL Skrevet 13. juli 2006 #14 Skrevet 13. juli 2006 Helt enig. Merkelig at bleieslutt mer enn noe annet skal avgjøre om man er gode eller dårlige foreldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå