Tibra Skrevet 25. juni 2006 #1 Skrevet 25. juni 2006 Hei! Vi har en skjønn liten gutt på 4 uker, men småtten er ganske så misfornøyd om kveldene hvis han ikke får ligge ved puppen konstant. Kan gjerne sitte å amme nærmest kontinuerlig fra åtte om kvelden til i to-halv tretida på natta, før han tilslutt sovner. Føles jo etterhvert som om puppene blir helt tomme på slutten, han småsovner innimellom for så å våkne etter 5 min og febrilsk lete etter puppen... Vet at han spiser seg opp på fet ettermelk, men burde jeg gi ham litt mme i tillegg? (har ikke fått til å pumpe meg ennå, så kan ikke ta av melkeoverskuddet på morgenen og spare til senere..). Noen med erfaring?? Vet jo at morsmelk kommer som et resultat av tilbud og etterspørsel..så er litt redd for å ødelegge produksjon ved å gi mme, men hadde vært deilig med en liten pause innimellom på kveldene og en følelse av at minsten blir mett... Noen med gode råd?
libro2 Skrevet 25. juni 2006 #2 Skrevet 25. juni 2006 det er jo bare å prøve å gi en gang å se hva som skjer. kan jo være bare kosen han er ute etter, det kan oxo være at det bare blir med den ene gangen at produksjonen tar seg opp. men gi pupp først så erstatning..
-Petrine- Skrevet 25. juni 2006 #3 Skrevet 25. juni 2006 Huff ja, den tiden er litt slitsom Du har helt rett i at det er tilbud og etterspørsel som regulerer melkemengden. Gir du mme vil det mest sannsynlig føre til at du ikke øker melkemengden på kvelden. Var jeg deg ville jeg prøvd å holde ut en stund til. Dette er jo helt opp til deg, men siden du spør om råd, så svarer jeg Har du forresten prøvd å lure inn en smukk (om dere bruker det) når han har sluppet puppen? Det gjorde jeg i blandt når jeg syntes det ble litt vel lange økter.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2006 #4 Skrevet 25. juni 2006 Hei jeg ville ha gitt han pupp først og så prøvd å dytte inn en smokk..kan være at han har sugebehov... du må kanskje prøve litt før han godtar smokken, noen er veldig kresne på hvilke smokker de vil ha også, min tulle vil bare ha de "stygge" smokkene man får kjøpt i 3 pack på cubus... Prøv et par kvelder sånn, blir det ikke bedre ville jeg absolutt ha gitt mme, men hvis du vil øke melkeproduksjonen, burde du nok pumpe deg ja... hva mener du med at du ikke får til? vil du øke på kvelden så pump med korte mellom rom.... spiser han f.eks 19 og 22 så pump f.eks 20.30... Lykke til
Gjest Skrevet 25. juni 2006 #5 Skrevet 25. juni 2006 Hej! Jag har en liten jenta på 5 veckor, skulle tro det var henne du skrev om! Har det på samma måte som du och tror brösten ska sväljas pga allt sugande på kvällen. Skrev ett inlägg tidigar och undrade om nå´n med barn på den åldern har "rutiner" vid läggning på kvällen, men lite respons på den frågan. Jag ammar som en gal och hon är nöjd vid 23 tiden, börjar vid 19-20. Har 2 barn från förr och de har varit på samma sätt säger samboer, jag minns inte riktigt. Tanken på mme har inte slagit mig men du strävar ju i 7-8 timmar med amningen. Kanske du skulle ta dig tiden och pumpa dig lite på dagen för och stimulera produktionen lite xtra. Går han förresten upp i vikt som han ska? Det gör min jenta. Vi har inte smokk till henne så jag tänker att hon tar lite xtra kos med puppen och stillar sugbehovet istället för smokk sugandet. Kan du ge gutten mme en kväll och se om det ger dig mer ro och han sover gott en längre stund? Ibland tänker jag att jag kanske är för snabbt framme med puppen så "fort" hon piper, men vi har funnit en variant och kör den till vi kommer på nå´t annat. Har han varit så sen han föddes eller är det ngr dagars beteende? Då kan det ju va att han vill öka din melkeproduktion. Hoppas det ordnar sig för er!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2006 #6 Skrevet 25. juni 2006 dette høres jo nesten ut som økedager for meg da.. men det kommer jo litt an på hvor lenge dette har holdt på.. jeg synes du skal prøve noen dager til før du gir mme, men det viktigste er så klart at den lille blir mett og ikke minst at du er trygg og uthvilt ,så om det går over stokk og stein så kan du prøve mme. jeg holdt på å gi opp selv et par ganger fordi jeg var sikker på at den lille ikke var mett , men ei venninne ba meg om å holde ut litt til og det gjorde jeg og det var faktisk "bare" økedager .. masse lykke til
Tibra Skrevet 25. juni 2006 Forfatter #7 Skrevet 25. juni 2006 Hei! Takk for fine svar allesammen Har prøvd med smokk, men han er ikke spesielt beigeistret for den, kanskje bør jeg prøve flere typer (har prøvd 2 forskjellige). Grunnen til at jeg ikke pumper, er at jeg ikke har fått til teknikken ennå... har en avent håndpumpe og sliter med å få ut noe som helst. Vil vil men får det ikke til...Om kvelden er det forsåvidt ikke noe opphold i ammingen, så kan heller ikke prøve å pumpe innimellom, småtten suger og suger (så skulle jo egentlig tro at det skulle få opp produksjonen). Har holdt på sånn i 2 uker, så det er vel for lenge til å være økedager? Ble bekymret for at han fikk for lite mat, så veide han på helsestasjonen, og da hadde han lagt på seg 400g på 14 dager, så det høres jo greit ut.. Får nok bare prøve å holde ut litt til...
Ranveig R Skrevet 25. juni 2006 #8 Skrevet 25. juni 2006 Det er slitsomt, men det går over. Så lenge babyen legg på seg som han skal er det ikkje nødvendig å gje han mme. Dersom han ikkje legg på seg nok derimot, bør du diskutere andre alternativ med helsesøster. Du kan eventuelt prøve å pumpe ut litt morsmelk om morgonen (dei fleste har mest melk om morgonen) og gje han det om kvelden for å sjå om han blir meir fornøgd. Ved å pumpe deg vil heller ikkje produksjonen din bli skada. Guten vår "hang" i puppen nær sagt konstant dei første månadene, spesielt på kveldstid. Han la på seg kjempebra likevel, og då han var rundt 3 mnd begynte han å ete sjeldnare. Sannsynlegvis vil det heile gå seg til i løpet av ikkje så alt for mange veker.
druett-gutten kom 030106:) Skrevet 25. juni 2006 #9 Skrevet 25. juni 2006 Hei:) Du har min fulle sympati:) Jeg satt slik i 3 uker før gubben satte ned foten og kjøpte mme. Funka fra 1.forsøk her, vi starta med 50ml og økte etter behov. Slutta med det da vi starta på grøten.
Clementine Skrevet 25. juni 2006 #10 Skrevet 25. juni 2006 Vi har det på samme måte her, jenta vår er 6 uker. Neste helg skal vi på en fest og ha barnevakt. Jeg har heller ikke fått til pumping, verken men avent håndpumpe eller håndmelking. Har prøvd mange ganger, men det kommer bare ut litt, og jeg blir sår og øm. Har gitt opp hele pumpingen nå, det har bare låst seg i hodet mitt til slutt, så tror nok aldri det vil gå. Chattet med ammehjelpen for å få noen tips, men det var ikke noe særlig hjelp å få der. Av den grunn må barnevakten gi mme neste helg, så derfor øvde vi oss i går med å gi det, bare for å vite at hun vil ha det og klarer å suge fra flaske. Det gikk helt strålende. I dag fikk hun veldig vondt i magen og hylte veldig. Hadde spist noe hun ikke tålte. Ga derfor mme i dag også og hun sovnet som en stein kl 21, hun pleier å sovne i tolvtiden. Eneste minus var at hun gulpet veldig etter måltidene i natt og i morges.
Sassy. Skrevet 26. juni 2006 #11 Skrevet 26. juni 2006 Høres veldig ut som slik jeg hadde det på den tiden..... Jeg ble veldig sliten selv,ikke sov hun noe særlig om natta(våknet ofte for pupp). Jeg gav henne hele tiden,og hun hylskreik i mangen timer hver kveld. Så jeg prøvde med MME på kvelden,og det har fungert kjempebra for oss. Nå er hun 11 uker,får en flaske MME på kvelden(ca 140-150ml)) + hun får pupp etterpå. Da drikker hun like mye og like kraftig av puppen som hun gjør ellers om dagen,så hun tømmer den for det den har. Så legger jeg henne,og da sover hun ca 7-9 timer før neste måltid :-) Fullammer henne ellers på dagen :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå