Gå til innhold

Spedbarn i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min får sannsynligvis plass i (familie-)barnehage til høsten og vil være nesten 11 måneder ved oppstart. Plutselig synes familien min at det er alt for tidlig å sende ham i barnehage - og mannen min er enig. Jeg var i utgangspunktet 100 % innstilt på å gå tilbake i jobb, men nå er jeg usikker og kjenner et snev av dårlig samvittighet. Vi har muligens råd til at jeg er hjemme en stund til, men jeg kjenner ingen andre i nærheten som skal være hjemme utover svangerskapspermisjonen. Sender dere barna under 1 år i barnehage? Går det bra? Trodde "alle" gjorde det jeg da selv om man kanskje gjør det med tungt hjerte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min skal i barnehage 11 mnd gammel. Syns jo han er litt litt liten, men ikke for liten. Har jobbet mange år i barnehage tidligere, og har ingen betenkeligheter med å sende han ut i verden så tidlig.

Jeg er heldigvis i en sånn posisjon at han vil få korte dager og med mulighet for fri litt nå og da.

Skrevet

Først og fremst vil jeg mene at en baby på 11 mnd ikke akkurat er et spedbarn da. Men pytt, pytt...

Min gutt er litt under 12mnd når han begynner i barnehage, og jeg har ikke dårlig samvittighet. Tror han kommer til å stortrives! Ser allerede nå at han har stor glede av å være sammen med andre barn, noe han er mange ganger i uka i barnepass på treninga. Blir jo ikek akkurat det samme, men...

Han kommer til å være i barnehagen fra ca 0815 til 1545, synes det er passe lenge.

Men det skal være sagt, at dersom økponomien utover høstene tillater det, skal jeg vurdere 80 % stilling. Da blir det barnehage fra 0815 til ca 1445.

Skrevet

min datter er bare 9,5 mnd når hun begynner i barnehagen.. hvis hun begynner,det spørs litt om jeg får meg jobb eller ikke, hvis jeg ikke får jobb, og jeg ikke har mulighet til å få redusert plassen hennes til halv plass, vil jeg mest sannsynlig si opp.

Skrevet

HI

Rent definisjonsmessig er man vel spedbarn så lenge man er under 1 år, men jeg ser vel at "barn under ett år i barnehage" hadde vært en bedre overskrift :)

Takk for svar i allefall!

Skrevet

Hvis du har mulighet til å være hjemme, så gjør det :) Denne tiden kommer aldri tilbake, og de er jo så små.

Har selv vært hjemme med mine, de to eldste til de ble 3 og minste her muligens til hun blir to. Hun fyller 1 år nå og jeg hadde heller ikke klart å ha henne i barnehage, så er hjemme et år til. Vi går mye i åpen bhg, på bibliotek osv. Kjenner jo en del hjemmeværende, så det gjør jo en del med hverdagen... men sikker på at det ikke er noen som er hjemme? Har du åpen bhg i nærheten? Lekeplass hvor noen møtes?

Dagene flyr jo uansett...

Det er jo mange som har så små barn i bhg, av div grunner, men jeg kjenner som så at hvis man ikke må eller vil- så er denne tiden hjemme med barna gull verdt.

Skrevet

Eg har ikkje sett på barnehage som eit alternativ til guten vår når eg er ferdig med permisjonen. Eg synest han er alt for liten, vil heller ha han hos dagmamma.

For øvrig har eg ikkje nokon jobb å gå tilbake til, held på å starte opp eit firma, så det blir nok veldig uregelmessig jobbing. Eg reknar med at han kjem til å vere hos dagmamma (eller ev. ha praktikant) to-tre dagar i veka og at besteforeldra kjem til å passe han dersom det blir nødvendig utanom.

Ideelt sett vil eg veldig gjerne jobbe ca 50% og vere heime resten, men vi får sjå korleis det går med firma og økonomi.

Skrevet

Mina begynner i barnehage når hun er 10mnd, synes det er litt tidlig, men har ikke noe valg.. Trenger de pengene..

Tror ikke de tar noe skade av det, er nok mammen det er værst for i førsten tror jeg..

Skrevet

Ikke ha dårlig samvittighet! Selv så små barn koser seg i barnehagen. Er selv førskolelærer og har jobbet i mange år med de minste barna.Min eldste begynte når hun var 10 mnd og yngste vil begynne når hun er 9,5 mnd.

Heller barnehage enn dagmamma! Ville aldri sendt ungene mine til dagmamma hvis jeg ikke kjente dagmamman.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...