Gå til innhold

Barn over 15 kg og sikring i bil.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minsten er snart 15 kg og nærmer seg å vokse ut av setet (altså hodet begynner å komme over bak) hun bruker nå. (BeSafe Kid, gammel modell).

Vi har slik BeSafe Kid (slik pute med rygg som kan reguleres) som hun etterhvert skal bruke. Må uansett skifte til den når hun blir 18 kg eller ørene kommer over kanten.

Vi lurer litt på om det er likegreit å begynne å bruke den når hun passerer 15 kg.

Men er det noen som VET hva som er "best"? Altså barnesete med fem-punktssele, eller pute med rygg der barnet er festet med bilens seler.

Noen har sagt at fem-punkts er best, andre at det da blir to "rykk", altså fra selene i setet og bilbeltet som den er festet med, ved en evt kollisjon (den er forovervendt) slik at bilens seler er best når barnet sitter fremovervendt.

Har prøvd å se på trygg trafikk sine sider, men finner ikke noe der. Noen som vet forskjellen, og evt har ei nettside å referere til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vi har pute med rygg, og jeg er nesten sikker på at det er fra 15 kg det er godkjent, og så har det noe med lengden å gjøre også. Enkelte veier jo ikke 18 kg før de er 6-7 år gamle! Er du usikker, kan du ta en telefon til en baby-butikk eller naf og spørre.

Det med fem-punkt eller bilens egne belter VET jeg ikke, men jeg har hørt at det er best med bilens egne når barnet passerer femten kg. Kanskje noe med at 15 kg er ganske mye å tåle for de festene som setet er festet til bilen med, hvis du skjønner?

Skrevet

Det er helt klart best når man sitter med kjøreretningen at barnet sitter med bilens egen sele, så lenge barnet er stort nok. Det er ikke mer gunstig for ett barn på ni kilo å sitte med kjøreretningen med tre punkts sele enn fem punkts, for når de er så små må de ha trykket mer jevnt fordelt. Men så snart barnet er 15 kilo vil de tåle trykket fra en trepunkt-sele godt, og da sitter de best med det - nettopp som du har hørt, at det bare blir ett nøkk i stedet for to. Jeg har ikke noe å henvise til, men har hørt selgeren fra HTS uttale seg om det. Fikk også samme beskjed på Babyshop da vi måtte snu vesla vår.

Skrevet

takk for svar, jeg har sendt et spørsmål om det på tryggtrafikk.no tidligere i dag. Får se hva de svarer.

Skrevet

Vi har et Recarosete til gutten vår og er kjempefornøyd med det. Han er 4 år og vi synes det er for tidlig å begynne med pute. I Recarosetet sitter han i kjøreretningen og bruker bilens belte. Ut fra det jeg har lært er det sikrest å bruke bilens belte når barnet sitter i kjøreretningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...