Gjest poda Skrevet 24. juni 2006 #1 Skrevet 24. juni 2006 Hei, Har ei jente på 15 mndr som dessverre ikke har så mange å leke med om dagen. Alle i barselgruppen er i jobb, så en god stund nå har det ikke vært noen å være sammen med. Har ikke fått barnehageplass eller dagmamma heller, så det ser ikke lyst ut. Hun synes nok ikke det er så stas å bare være hjemme med mamma lenger, enda jeg prøver å finne på ting så godt det går. Jenta vår er helt vill etter andre barn, og hver gang vi er ute i butikken eller andre steder hvor hun ser barn, lyser hun opp i et stort smil og peker og styrer. Virker som hun savner å ha noen å leke med. Hvordan er det med dere som har barn i barnehage el. tilsvarende? Leker barna mye sammen og etablerer vennskap når de er rundt 15-16 mndr gamle, eller er det fortsatt sånn at de holder litt mer på med sitt? Mottar gjerne forslag til hvordan vi kan finne noen å leke med. Er det noen andre som er i samme situasjon?
lille sjura Skrevet 24. juni 2006 #2 Skrevet 24. juni 2006 Har ei jente på snart 16 mnd som heller ikke er i bhg eller dagmamma. Vi er ute hver formiddag på lekeplassen i byggefeltet her vi bor, men det er jo ingen andre barn der. På ettermiddagen er vi ute med de andre barna, heldigvis bor vi i et felt med mange barn på rundt 2-3 år som hun leker med. Det er nok det som berger oss, hun blir ikke så fort lei og henger ikke så mye på meg når hun har andre barn å leke med. Likevel leker hun ikke så mye, er mest bare sammen med de..., men det er jo tydelig at det er stas. Er glad for at hun har fått barnehageplass fra høsten, tror nok hun har godt av det, ja. Sett oppslag på nærbutikken om at dere ønsker lekekamerater, oppsøk lekeplasser/ turområder, mange barnehager og dagmammaer er kanskje på farting på slike plasser. Annonser for venner som kanskje har venner som også er hjemme med sine barn. Kan være gode lekekamerater selv om de er en del yngre en henne. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2006 #3 Skrevet 25. juni 2006 Gutten min er snart 17 mnd og vi har heldigvis fått plass i bhg fra august. Men frem til da er det oss to hjemme... Jeg har som mål at han skal leke med andre barn OG være ute hver dag. Vi har brukt åpen barnehage, og det er kjempebra. Han stortrives og kommer håpefullt drassende med barnehagesekken hver dag. En dag i uka er vi i badeland, der er det alltid andre i barnebassenget. Ellers har vi en lekeplass i nærheten hvor det er minst 2 dagmammaer hver dag med 3-4 barn hver... I helgene er det sykkeltur, mating av ender etc, etc.. Men det er langt i fra vennskap sønnen min etablerer, han dilter etter og rundt og både kjefter og forteller til de andre barna, men du skal nok ikke være redd for at jenta de blir "hengende etter". Gutten min har også nylig begynt å dytte, lugge og slå, så jeg skjemmes!
ennaH Skrevet 26. juni 2006 #4 Skrevet 26. juni 2006 Poden min på 16 måneder er i familiebarnehage. De oppsummerer at barna ikke leker SAMMEN før de blir nærmere to år. Før det er det mer parallell-lek, altså at de leker side om side. Jeg ser også hvordan poden lyser opp hver gang han ser barn på samme alder - i butikken, på lekeplassen etc. Barn er åpenbart mer spennende enn voksne. I flere store byer er det åpen barnehage - et hus der foreldre kan komme sammen med barna sine og være så lenge de vil. Det er et godt alternativ. Helsestasjonen der du bor vet sikkert om det finnes et slikt tilbud i nærheten. Ellers er det sånn at nå som nesten alle vil slutte i barnepark og heller begynne i barnehage, finnes det mange parker som sliter med rekrutteringa. Sjekk om det finnes noen barnepark i nærheten, og ring dem. En mulighet er selvsagt å starte som dagmamma selv. Eller annonsere i lokalavisa eller på helsestasjonen etter venner til barnet ditt.
Gjest poda Skrevet 26. juni 2006 #5 Skrevet 26. juni 2006 Takker for fine svar. Interessant å høre at de leker mest parallell-lek frem til de er rundt to år. Da er det kanskje håp for oss også. Tror det skal bygges en barnehage i nærheten som åpner etter nyttår, så vi skal selvsagt søke der. Håper vi får plass. Vi har faktisk gått i åpen barnehage med tilbud 2 dager i uken, men de stengte for sommeren for et par uker siden. Vi skal fortsette der igjen etter sommeren. Det med barnepark var jo et tips - skal sjekke her hos oss.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2006 #6 Skrevet 26. juni 2006 Det finnes også pedagogisk lekesenter i de fleste kommuner. Tilbud til hjemmeværende. Tilbud 3-4 ganger i uken. Spør på helsestasjonen eller ring kommunen. Føleger skolens ferie og fridager. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå