Gå til innhold

Starlån fra kommunen / husbanken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til høsten skal jeg i møte på kommunen for å søke om startlån (fullfinansiering). Jeg er alene med to små barn. Betaler nå 6500 i husleie (ca 3000 i bostøtte). Har nå overgangsstønad som eneste inntekt. Har forøvrig barnetygd på 3500,- og barnebidrag på 3000. Utpå høsten vil jeg også få kontantstøtte for minstemann. Det vil da si jeg vil ha en reell inntekt på 17500,- + kontantstøtte.

Jeg er ferdigutdannet, men velger å vøre hjemme et år ekstra med minsten. Det jge lurer på er da om jeg hatr muligheter for å få lån under disse omstendighetene? Vil de ta utgangspunkt i min inntekt nå, eller kan de feks ta med i beregningen inntekten jeg vil ha når jeg begynner å jobbe neste høst?

Noen andre aleneforsørgere som har fått lån under tilsvarende omstendigheter...Hvor mye fikk dere evt i lån?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Oslo vet jeg at de ikke gir startlån når du kun har OS som inntekt. Både OS og kontantstøtte er inntekt i en begrenset periode, og du er ikke garantert jobb når du skal ut i arbeidslivet.

Skrevet

Takk for svar:-)

Er veldig klar over at jeg bare har inntekt nå for en viss periode, men sånn det vil det jo bli jeg begynner å jobbe også...Jeg vil etter all sannsynlighet ikke få noen fast stilling med det første. Vil det da si at jeg ikke vil kunne ta opp et evt lån så lenge jeg bare har et vikariat (det er jo og inntekt for en begrenset periode...)?

Skrevet

Kan bare svare for hvordan det ble/blir praktisert i Oslo.

Jeg hadde OS en begrenset periode på slutten av studiene. Søkte da om startlån og fikk avlag pga midlertidig trygdeinntekt.

Når jeg fikk vikariat etter endt studie søkte jeg på nytt og fikk tilslag. Så jeg tror nok de regner vikariat som mer stabilt. Da har du jo også evt. arbeidsledighetstrygd å falle tilbake på.

Glemte vel i første svaret mitt forresten å si at både bidrag og barnetrygd regnes som fast inntekt i dette tilfellet :)

Skrevet

jeg var og hørte ang dette hos komunen her i drammen,og man får ikke lån så lenge man har os.. men får du deg jobb så kan du søke.. du må bare ha med en lønnslipp på hvor mye du tjener.. pluss alle andre papirer men trenger da selvfølgelig.. tror du kan lese litt om dette på husbanken sin hjemmeside også.. :)

Skrevet

jeg fikk lån på 1 mill da jeg hadde kun os, dobbel barnetrygd og bidragsforskudd. jeg fikk lån fordi jeg utdanner meg til noe innen helsevesen og lett å få jobb etterpå.

Skrevet

Man må vel ha kausjonist også???

Skrevet

Hei.. Jeg kunne få startlån på ca 900000,- kom ann på hvor høy husleien ble. Bor i oppegård komune. fikk avdragsfritt(eget valg),i de 2 årene jeg skulle ha os. Men fikk det fordi jeg hadde fast jobb og gå tilbake til.

Skrevet

jeg har ingen kausjonist nei

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...