Gå til innhold

når dere skriver (korrigert)?hva mener dere med det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

når dere skriver at babyen er 5 mnd og så (2 mnd korrigert), hva i alle dager betyr det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lurer jeg og på....

Skrevet

de mener vel at de egentlig bare er 2 mnd fordi de er premature..

Skrevet

Det betyr at de er premature født. Lillegutt er snart 12 mnd etter når han kom tl verden, men er bare 10 mnd korrigert alder, for han ble født 2 mnd før tiden...;o)

Skrevet

ja,

min baby er 6 mnd, men 4 mnd korrigert. Altså han er 2mnd for tidlig født. Vi regner da fra termindato når vi sier korrigert, ikke fødselsdato...

Skrevet

Men hvorfor skriver dere det? Sønnen min er født en måned for tidlig. Han er 8 mnd nå. Hvorfor skal jeg skrive 7 mnd korrigert? Det er jo bare de første ukene de kanskje henger litt etter de andre... Synes bare det er litt rart.

Skrevet

Det er når barnet er prematurt at vi skriver det. Ikke hvis det "bare" er født noen uker for tidlig...;o) hos de som er født veldig for tidlig, da mener jeg 8,9,20,11 uker for tidlig osv, så har det STOR betydning når den korr. alder er! Barnet henger jo etter i forhold til barn født til ca termin. Når det gjelder f. eks vekt, motorikk osv...

Skrevet

Kanskje det oppleves rart for deg, men for meg en nødvendighet.

Her i gården regner vi bare på korrigert alder. Jenta mi er 7 måneder gammel, men ligger milevis fra en 7-mnd baby i utvikling. Men ligger ganske fint i forhold til den korrigerte alderen på 4.5 måned.

Hvis du har baby som er 4 uker prematur, så er kanskje forskjellene færre. Noen babyer henter seg fort inn, andre ikke. Babyer født i uke 37 regnes ikke som prematur, men som til termin.

Det jeg fikk beskjed fra sykehuset, var at vi ofte måtte tenke korrigert fram til ca. 2 års alderen. Da skulle hun være på samme utviklingsnivå som sine jevnaldrende.

Skrevet

De vil ligge etter i utviklingen motorisk som krabbing og når de begynner å gå og sånn...

Det som terminfødte barn etter "boka" klarer ved 6 mnd alder, klarer kanskje ikke min før han er 8 mnd....

Men det er jo forskjell på en som er født 12 uker for tidlig og 4 uker...

Så det på min eldste født 5 uker for tidlig, de andre var mye mer mobile før han... krabbet og reiste seg lenge før min som bare lå der!

På minstemann vil jeg nok merke enda mer forskjell, siden han er enda noen uker for tidlig født...

Men alle barn er forskjellige, noen er tidlig ute, noen er senere... Det være om de er født til termin eller ikke, så ikke heng deg opp i "boka"!!

hvertfall ikke hvis det står at barnet ditt skal nå kunne krabbe, mens din bare ligger i ro... det kommer, men det kommer når ditt barn er klar for det!

Du kan kanskje lese mer på prematur debatten?

Nå leste jeg forresten at barnet ditt er 8mnd! kanskje han er der han "skal" være..

Uansett så tar de det jo igjen jo større de blir, og jeg kommer ikke til å skrive korrigert alder i all tid!

Skrevet

Ok, jeg er med! Skjønner jo at dette kan ha stor betydning hvis barnet er prematurt. Sønnen min er jo bare født fire uker for tidlig, og når jeg spurte på HS om han kom til å henge etter pga dette, så sa de kun de første ukene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...