Gå til innhold

Gaver!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter noen år nå, som både jeg og mannen min har synes vært urettferdig, har vi kommet fram til en ordning når det gjelder bursdagsgaver og julegaver iforhold til særkullsbarna hans og vårt felles barn.

Når særkullsbarna feirer jul her har de med seg gaver fra moren og den nye typen hennes. Besteforeldrene sine på den siden + stebesteforeldrene på den siden + tanter/onkler etc... Ganske mye må man si... Det bare flommer over... I tillegg gaver fra oss.

Vi var i begynnelsen enige om å behandle barna likt med tanke på gaver etc, men særkullsbarna hans får jo DOBBELT så mye gaver, om ikke mer, enn vårt fellesbarn... Foreldrene mine lever ikke lenger, og jeg er enebarn, slik at det ikke er mange gaver fra min familie. Og fellesbarnet vårt får heller ingen gaver fra særkullsbarna til mannen min (utenom de som mannen min må kjøpe selv fra de andre barna hans)

De andre barna hans pakker ut, og pakker ut og pakker ut i lange tider, og barnet vårt sitter og ser på.... Jeg synes det er trist jeg...

Nå han jeg og mannen min blitt enige om å kjøpe litt mindre til hans særkullsbarn barn, og kjøpe mer til vårt barn... Det blir litt mer rettferdig. Barn gir jo f.... i hvem man får hva av, så lenge de får pakker.

Hva synes dere om dette? Skal man gi like mye til fellesbarn/særkullsbarn uansett?

Vi har nå bestemmt oss vi da... at dette er den beste løsningen, men vil gjerne høre andres synspunkter...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har også litt av det samme dilemmaet. Men her mener pappaen at det er helt greit at hans særkullsbarn får mest! Dette er noe som er en gjenganger i kranglene våre. Jeg har også særkullsbarn som ikke har far (død) og ingen besteforeldre på farssiden. Og så mener mannen min at mine foreldre (som er de eneste besteforeldrene mine barn har) skal kjøpe likt til alle barna. Ett av mine forslag som vi skal prøve ut er at hans barn skal feire "jul" hos moren før de kommer til oss og feirer på juleaften, dermed blir ikke dette så synlig. Dette er bare trist.

Skrevet

barna likt hele veien, og hadde nok aldri kjøpt flere eller dyrere gaver til noen av barna våre. Særkullsbarna våre har jo 2 hjem å fylle opp, greit å slippe å dra med seg alt frem og tilbake.

De fleste barn får nok gaver i Norge, og jeg tror ikke barn har vondt av å se at andre av og til får mer. Men om det blir en så voldsom forskjell som du forespeiler ville jeg kan hende foreslått at de kan åpne gaver fra morsfamilien hos henne, selv om jeg i utg.pktet er tilhenger av at man bare har en julaften.

At fellesbarn ikke får gaver fra søsknene synes jeg er en forsømmelse av faren, dette burde han hjelpe dem å ordne.

Skrevet

at dine foreldre skal kjøpe likt til biologiske og stebarnebarn, spesielt om de også ser at dine barn har færre som kjøper til dem. Dette må være opp til den enkelte giver å bestemme selv.

Skrevet

Helt feil at særkullbarna har med seg gavene fra mor til dere!!!

De gavene får åpnes hjemme hos mor!

Sånn har vi gjort det hele tiden,det har aldri vært spørsmål om det engang. Eneste var at biomor reagerte på at ungene ikke fikk ta med seg gavene fra oss hjem til dem,men det gikk fort over. Jeg er mor også som har barn som er hos sin far annenhver jul osv.,de gjør det likedan.

Når vi ikke har ungene til jul,da ordner vi en egen liten julaften med alle og åpner gaver og koser oss med god mat. ( ikke julemat,den sparer vi til julaften)

Skrevet

Får fellesbarna alle gavene sine på liksonjulaften også da, sånn at det blir likt? Har dere ingen egentlig julaften dette året da?

Skrevet

Biomor nekter barna å ha noe særlig av ting her uansett. Vi kjøpte en joggedress en gang til dem begge. Dressene ble igjen her da de dro hjem( de er her annenhver helg) og vi fikk da en telefon om at biomor synes vi skulle sende med dressene hjem til henne, fordi barna var så triste over at de ble igjen hos oss.... (!) Lurer på hvem det egentlig var tristest for jeg...det var vel henne selv...

Vel nok om det... Ja, det er virkelig STORE forskjeller i antall gaver (også spesiellt da biomor og ny samboer har masse penger og kjøper gaver til 2-3000 til hver av dem) Det er snakk om playstation, dvd-spillere og dyre ting. Vi har ikke mye, men i begynnelsen pleide vi å gi for ca.6-700 kr til hvert barn. Nå skal vi gi 500 kr til hans særkullsbarn og 1000 til vårt fellesbarn.

Særkullsbarna hans setter ikke pris på hva de får heller. De får jo alt for mye, og akkurat hva de ønsker seg. Hadde fellesbarnet vårt fått tv/ palystation hadde han blitt så glad, så glad. Og det er jo tydelig at han er sjalu på de andre to. Selvfølgelig....

Biomor er også slik at hun ikke vil at barna skal ha to "julekvelder". Alt på en gang...

Og jo... faren ordner gave (som sagt tidligere) fra særkullsbarna til fellesbarnet og omvendt. Men det er jo bare symbolsk da (ihvertfall for særkullsbarna) da dette ikke dreier seg om mer enn kanskje 150 kr.

På en måte er det vel urettferdig at vi gir barna hans mindre hvis det dreier seg om kroner og øre. Men i det store og hele, i denne sammenhengen, og om man bruker hue og skjønn så er det jo ikke urettferdig, siden de får det de ønsker og mere til av all familie og slektninger. De gavene vi gir til særkullsbarna er bare som en dråpe i havet allikevel... uansett om det er 500 eller 1000 kr...

Vet også at særkullsbarna ikke kommer til å merke at vi gjør forskjell. De løper rundt og sjekker ut alt de har fått, og ser ikke en gang på hva sønnen vår har fått. Og de spør heller ikke.

Nei... vondt er det for meg som mor å se på at sønnen vår blir lei seg når brødrene hans får så utrolig mye mer. Det hjelper liksom ikke han når han er i den alderen å si...: Ja, men du vet det gutten min, at du er heldig på en annen måte siden du har foreldre som bor sammen og er glade i hverandre... En materialistisk tid dessverre, og det er tøfft å ha mye utstyr/leker etc... Noe å skryte av på skolen...

Han er 10 år, og storebrødrene 12 og 13 år.

Skrevet

ÅÅÅÅÅ....blir så irritert når mødre er sånn! i dette tillfellet biomor.

Skit i henne! Gavene som dere gir blir hjemme hos dere!

Gavene som kommer fra henne og hennes familie får bli hos mor og åpnes der!!!

Blir så sinna og irritert når jeg hører sånt! Sååå vondt for din gutt å se på dette!

Skrevet

Jeg er selv stemor, hun er 3 1/2 år. Jeg og samboern min har snakket litt om dette når vi får barn sammen( som kommer i september). Han mente at mine foreldre ikke trenge å kjøpe "store" ting til dattern hans, for det kunne hennes besteforeldre gjøre. Men jeg vet at mine foreldre aldri ville gjøre forskjell på dattern hans og vårt felles barn.

Dattern hans feirer jul hos oss annet hvert år. Så i år skal hun feire med oss noe som vi alle ser veldig fram til. Det blir den første julaften for lillesøsteren hennes også. I fjor feiret hun med moren sin og foreldrene hennes. Men de gavene som hun får fra den siden hun ikke feirer med er hos den ene foreldren og de åpner hun når hun kommer dit. Hvis du skjønner hva jeg mener..

I år skal hun feire med oss og da er det pakker fra familien til pappaen hennes og min, men ikke fra familien til moren hennes. Det er jeg glad for, for ellers hadde det blitt alt for mye pakker. Synes det er mere nok fra før jeg..

Jeg skjønner deg veldig godt at du synes synd på deres fellesbarn.. Blir jo bare verre jo større de blir og skjønner mer liksom..

Sånn gjør i hvertfall vi det

Skrevet

Vi har også en "liksomjulaften" når særkullsbarna kommer tilbake til oss fra de andre foreldrene sine (eksene våre) de årene de feirer julaften der.

Da får de gavene fra oss (store og små i den nye lille kjernefamilien som har vært her hele tiden og feiret jul sammen) og gir gaver til oss og hverandre. På selve julaften gir vi bare gaver til og fra de som er til stede, også de årene alle er her. Ettersom det alltid er mer enn nok gaver når man feirer jul med mange barn pleier vi uansett spare noen av gavene fra venner/slektninger som ikke er her til en dag senere i jula. Ellers blir gaveorgien nesten litt too much. Er det ikke et poeng at de skal kunne glede seg over hver enkelt gave og over å gi bort gavene de har laget selv og ikke bare måle størrelsen på haugene?

Synes det blir helt feil å kompensere for at barna med to hjem får flere gaver enn de med ett hjem: om de ikke skal slepe med seg mer enn nødvendig frem og tilbake trenger de faktisk nesten dobbelt opp av det meste. Opplever også at det er helt greit å forklare dette til de andre barna i familien: og sunt for dem å lære seg at rettferdighet ikke alltid betyr like mye av det samme.

Gjennom årene har jeg vært borti ganske mange diskusjoner av akkurat dette med venner og kjente. Opplever at det nesten alltid går greit i dine-mine-våre-barn-familier mens det mye oftere oppleves som et problem i dine-og-våre-barn-familier. Og da særlig av den foreldren som bare har fellesbarn og ikke særkullsbarn.

Kjenner en familie der de (dvs. mor) pleier gjøre et anslag over hvor mye gavene til de ulike barna har kostet (summen). Og så regne ut differansen mellom gavesummene til stebarnet og fellesbarnet. Og så tar hun med fellesbarnet i lekebutikken så han får velge seg leker til den summen i romjula. Etterhvert som barna er blitt eldre (nå er fellesbarnet 11) har dette utviklet seg en helt vanvittig rettferdighetsmåling. Om sommeren har de faktisk en digitalvekt på middagsbordet for å sikre at alle får like mye jordbær når de spiser dessert - sånn at det ikke blir krangling.

Er ikke det ganske tragisk / sykt?

Skrevet

Jeg synest man skal se an hvor mye man gir til hver. I det tilfellet som du HI beskriver, synest jeg det bare skulle mangle at dere ikke gir litt mer til fellesbarnet. Hvorfor ikke gi noen gaver til barnet bare fra deg f. eks? Stebarna får jo sikker mange gaver fra sin mor? Ser ikke problemet med det, og det blir jo mye mer rettferdig.

Skrevet

Det synes jeg var ganske sykt ja.. Sånn vil ikke jeg ha det hjemme hos oss. Hvis den ene ønsker seg noe og den andre noe annet, så hvorfor må det være helt nøyaktig pris hvis det er det de ønsker seg synes nå jeg da. Begge har jo fått noe de ønsker seg..og er da glade for det..I hvertfall når de er små og ikke er så opptatt av hva ting koster og sånn

Skrevet

Dette fungerer hetl supert hos oss faktisk :-)

Både vi og biomor er opptatt av at enkelte ting skal være hos oss eller hun, og ikke være felles. Såklart går det an ta med frem og tilbake, men ikke alle leker og ting.

Vi prøvde med å åpne alle gaver et sted, men det fungerte dårlig for jentene. For siden mors families gaver skulle tilbake til mor, og våre skulle være hos oss, så måtte vi jo hele tiden huske hva de fikk av hvem. Og på en dag da det pakkes opp mange gaver, så kan det fort bli kaos.

Så nå har de med seg to eller tre "fine" gaver fra mor, som de tar med seg tilbake. Og så pakker de resten opp sammen med mors familie på lille julaften.....

Hos oss vil vet da bli omvendt. Og vi sliter litt med det. Eller jeg sliter litt med det. Jeg vet at min mamma og pappa vil sette størst pris på eget barnebarn, og det er de som sitter på kapitalen av alle involverte parter.

Så vi kommer til å be dem om å heller sette inn penger på en konto om de vilgi noe ekstra til "mitt" barn. Vil ikke at jentene skal se på at "mitt" barn for mer og dyrere enn dem. Nå vil de heldigvis være ganske store når en eventuell baby kommer. Og da vil de ønske seg annerledes ting. Ikke så ett for dem å sammenligne da. Pris på Duplo-lego og inlines ol... :-)

Men vi håper at de julaftnene vi alle får sammen, at det vil være like mye til hver av barna...... :-) Mine stebarn vil jo fo dobbelt med 2 julaftner, mens "mitt" barn får litt ekstra av besteforeldrene sine :-)

Skrevet

bare nysjerrig, Jalla, hvorfor vil du bare ha ett barn? Er du enebarn selv?

Skrevet

Det er bare rent praktisk :-) Er enebarn selv, men ønsker meg egentlig MINST to.

Men så har jeg to stebarn....... Og vi ønsker at de skal være endel av familien....... Og da vil vi innimellom være 5 (med "min" unge). Om vi da blir 6, må det plutselig kjøpes ny bil, det blir dyrere å dra på ferier osv..... Så jeg har begynt å innse at det antakeligvis "bare" blir en unge. Men det vil jo ha stesøsken da. Og det er mer enn det jeg hadde.

PS. egengtlig ønsket jeg meg 3 "egne" barn............ :-)

Skrevet

Du sier Jalla, at dine foreldre heller kan sette inn penger pga av stebarna. Du sier også at stebarna da vil være "store".

Hva med å si til barna at de får flere pakker når de kommer hjem til sin mor. De kommer sikkert til å skjønne det. Og de får jo mere gaver enn dine barn også. De får fra din familie, men dine barn får sikkert ikke fra stebarna dine sin familie(?) Ergo blir det mindre gaver.

Her gir foreldrene mine det de har lyst til til stebarna mine. Jeg tvinger dem ikke til å kjøpe noe heller. Men jeg har sagt til dem at det er bedre at de kjøper en større ting det året de er her, enn å kjøpe en liten ting hvert år. (min mening)

Når de ikke er her julaften blir det ofte ikke så høytidelig. De bare pakker opp for å pakke opp. Så da er det bedre at de får en ting de setter stor pris på det året de er her på julaften.

(må kanskje legge til at det året de ikke er her julaften, får de ikke pakket opp gavene før 4 juledag).

Men mine foreldre vil gi en gave hvert år da, men de gir bare en symbolsk ting den andre julen. Men min mormor (barnas oldemor) gir stebarnet mitt julegave annenhver jul.

Mine barn får ikke like mye gaver de heller. For fadderne til barna gir bare til fadderbarnet. Og de har ikke samme faddere. (den ene har 3 tanter og 1 venne av familien (fadderbarnet får da en ekstra ting eller en større/dyrere gave). Den andre har 1 tante og 3 venner.

Så ikke alle kan få like mye.

Og det er ikke høflig å telle gaver og sitte med kalkulatoren å rekne ut prisen for å samenlikne....(har jeg lært av mamma`n min...hihi)

Ble litt rotete dette, men håper du skjønnte hva jeg mente :o)

Ja en ting til. Hva når barnet ditt blir så stor at det skjønner at stebarna får enda flere gaver når de kommer hjem til mor da? Eller allerede har pakket opp mange gaver? Enda de har fått like mange gaver som h*n.

Skrevet

Jeg ser poenget. Men saken er at det alltid vil dryppe litt på mitt barn.....

Mamma og pappa venter febrilsk på et barnebarn.... Og det vil nok få mer en kvota si. Men innen barnet mitt blir så stort at det skjønner dette med antall gaver, så har stebarna blitt så store at de forstår at mitt barn får litt ekstra.

Dette er jo noe som ikke vil kunne gå i evig tid. Men i førsten. Det som er verst er at biomor vil føle på det. Hun vil føle at det er urettferdig at "mitt" barn får mer enn hennes barn. Det er derfor det er så viktig for oss å få barna til å føle seg hjemme hos oss. Så de kan føle at de tar del i mine foreldres penger......

Jeg vet jeg er heldig i og med at jeg er enebarn, og vil arve mye. Men det er ikke så lett heller. Spes når de andre partene føler seg underlegne....... Jeg kjøper jo mye fint til oss. Både til min kjære og stebarna. Og dette ser jo biomor. Klart hun blir lei seg (og da sur og lei). Og hun har ytret ønske om at min samboer skal betale mer i bidrag. Han har jo råd til så mange fine ting.....

Men det er jo meg og min familie som betaler for alt det...... Ikke lett dette her. Men for all del. Vi prøver IKKE å kjøpe jentene........ De får ikk mer enn andre barn. Men vi har romsligere økonomi selv om de får ting.....

PS. Vi gleder oss stort over det nye huset. Men det er et skår i gleden at biomor ikke vil snakke med jentene om de nye rommene dems der...... Stakkar jenter. Men forstår at det er bittert. Jeg og min kjære får jo det livet HUN ønsket seg. Men skal vi da legge demper på vår glede ved å være huseiere....? Vi syns det er SÅ stas å ta med jentene for å se på nye senger ol... Men det vil altså ikke moren ta del i........

Skrevet

PS. Vi snakker ikke nytt hus med biomor. Hun har fått beskjed om at vi skal flytte, hvor vi skal flytte og når. Og hun har vært og sett på det. Sammen med jentene. Så vi gnir det ikke inn. Men det er klart at når vi snakker om det her med jentene, og de gleder seg, så vil jo mora også høre om det når de kommer hjem......

Syns dette er vanskelig jeg......... Dette med penger ol..... Jeg vet at mange er misunnelige på meg. Men det gjør ikke situasjonen lettere for meg.

Vi skal jo ha lov til å glede oss over nytt hus, førstehjemshus også. Og nybygd i år :-D Eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...