Gå til innhold

Det virker så enkelt på TV......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på disse "oppdragelses"-programmene av og til. Man kan jo plukke opp et og annet tips.

Ser at de er opptatt av den fysiske høyden, og anbefaller at man skal sette seg ned når man snakker med et barn. Øyekontakt og likeverd og den suppa der. Flotte greier! Men problemet er nok at treåringen min ikke har sett disse programmene. For når jeg setter meg på huk for å ta en alvorsprat med barnet, så setter han seg på huk han og!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sukk, ja, alvorsprat med treåring har jeg også prøvd meg på en del ganger. Funker sånn ca en av fem ganger. De siste dagene har han vært hjemme fra barnehagen pga forkjølelse, og jeg oppdager at han er veldig mye blidere og lettere å ha med å gjøre når han ikke er sliten fra barnehagen, og når han får mye oppmerksomhet fra meg eller pappaen hele dagen. Hvordan reagerer 3-åringen din på baby i huset...? Min begynner å venne seg til situasjonen, og viser til og med tendenser til omsorg av og til... Ihvertfall når han får MASSE oppmerksomhet.

Skrevet

Hei Strikkballen!

Må skryte litt av treåringen min. Synes han har taklet storebrorrollen over all forventning. Det første han sa når han fikk se lillebroren var: vi må pusse tanna hans og lalle han! Han skal stadig klemme og klappe på han, og vil gjerne hjelpe til med stell og mating. I går var han litt for hjelpsom. Kom fra byen, og baby var i ferd med å vokne. Så jeg satt bagen på stua, og skulle sette på plass litt varer. Når jeg kom inn på stua, hadde treåringen tatt av babyen både jakke og lue. Baby lå og gurglet fornøyd! Synes ikke han har virket sjalu i det hele tatt. Sier stadig til han at slik gjorde vi når du var liten, og nå er det babyen sin tur, og prøver å la han hjelpe til med det han kan. Og så får han store mengder med storebrorskryt! Han har fått halv plass i barnehage fra høsten, men tror faktisk det har vært en fordel at han har vært hjemme denne første tiden, så han har fått bli med på alt sammen. Han er også så heldig at han har en beste kompis som kommer på besøk 2-3 ganger i uka.

Kanskje dere får tid i sommerferien til litt felles aktiviteter. Det kan jo være at din treåring er litt sjalu fordi han forstår at babyen får være masse sammen med mammaen når han er i barnehagen?

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...