Gå til innhold

Leggetidspunkt for 1-åringene, stoooor viktighet??!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor stor betydning har egentlig leggetidspunktet for barna?

- De kan jo ikke klokka....!

Vår jente legger seg mellom kl.21 og 21.30.

Dette fordi dagen vår ser slik ut (ca.!):

Morgen kl.09.00

1.dupp: 12.00-13.00

2.dupp: 16.00-17.00

Natta: 21.00

Når hun kun trenger 1 dupp til dagen så blir jo leggetidspunktet automatisk tidligere, men nå så klarer hun ikke å være oppe hele kvelden uten den andre duppen, og hun vil ikke ha den før jeg kommer hjem fra jobb og kan gi henne pupp.

Noen reagerer på at jeg ødelegger søvnmønsteret hennes når hun legges så sent.

Men har det egentlig noen betydning??! De kan jo ikke klokka....!

Nå i løpet av 1-3 mnd. vil jeg anta at hun klarer å være lengre våken og dermed kun trenger 1 dupp på dagen, og da vil jo automatisk leggetidspunktet blir tidligere.

Det kan legges til at hun sover hele natten og sover 11-12 timer hver natt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigeste er vel at barnet får nok søvn. Hadde nok kuttet ut nr2 dupp. Barnet er kanskje litt gammelt for deg, og det tar raskt å venne av barnet med den. Ta en tur ut istedet. Når barn har begynt i bhg. tror jeg en god og lang natt er viktig, og det er vel ikke tilfelidg at de fleste som jobber med søvn anbefaler leggtid kl 1900. Men det skal jo fungere for dere også:)

Skrevet

Jeg mener at leggetiden må tilpasses døgnrytmen til den aktuelle familien. Hvis det passer for dere å starte dagen kl 9 så har dere riktig leggetidspunkt.

Skrevet

Hvorfor 19:00? Det er vel antall timer som er viktig.

Skrevet

ja, det har du rett i. Tror Karin Naphaug med Co, regner med at barn begynner tidlig i bhg. og skal en ha 12 timer med natt må leggetidspunktet være tidligere enn td. 2200.

Skrevet

12 timer om natta er vel gjennomsnittet. Noen sover mer andre mindre. Leggetidspunktet må derfor tilpasses døgnrytme OG søvnbehov.

Skrevet

Jenta vår går ikke i bhg. ennå, hun har dagmamamma som kommer hjem til oss.

Hun skal i bhg.når hun er 2 år og da er nok sovrutinene helt annerledes.

Jeg har prøvd å kutte siste duppen, men hun er stuptrøtt og kan i det lengste drøye det til at hun blir lagt kl.18.00. Da legger hun seg på gulvet med kluten sin og sier natta-natta, hun orker ikke mere. Og så er det morgen kl.6 og hele huset blir satt på hodet..

Hovedinnlegger

Skrevet

Akkurat slik er det her i huset også!! Vi har ei jente på nesten 1 år. Jeg har tenkt akkurat det samme som deg. Godt å høre at det er flere.

Nå hender det faktisk noen dager at hun sover kun 1 lur. Og de dagene legger hun seg automatisk tidligere om kvelden. Da blir det gjerne opp igjen forholdsvis tidlig dagen etter, og det fører igjen til at hun helt sikkert trenger 2 lurer den dagen igjen. Vi ser det an!

Jeg synes dette regulerer seg helt fint av seg selv. Jeg opplever også at andre reagerer litt på at hun legger seg så "sent", men det fungerer jo helt fint... Hun er så blid og fornøyd at! :-)

Skrevet

I overgangen fra 1 til 2 dupper på dagen hadde vi også sånn annenhver dag med tidlig kveld og sein kveld (og tilsvarende tidlig og sein morgen)

Nå er han 15 mnd. og det begynner å stabilisere seg med 1 dupp på dagen så leggetiden blir mer lik hver kveld. Vår lillemann legger seg ca 21 og sover da 10 timer.

Skrevet

Jeg fikset det slik at jeg satte på kl fra 7-8 om morgenen slik at det passet seg med to dupper om dagen og at jeg får henne i seng mellom 7-8 igjen!

Skrevet

"Kl 19-doktrinen" kommer rett og slett av at folk flest står opp klokka sju. Det er ingen grunn i verden til at dere skal legge ungen da hvis dere begynner dagen klokka ni!

Noen blir tvunget til å skyve på leggetidene, fordi barnet våkner tidlig uansett (kanskje noe med lyset og lydene?), men hvis dere ikke har det problemet, så pris dere lykkelige!

Eneste problemet etter hvert (her snakker jeg av egen erfaring!) er at det blir fryktelig tungt å få kveldene til å gå for en aktiv krabat. Om vinteren er det en EVIGHET fra middag til klokka 21, og om sommeren går alle de andre barna inn klokka sju. Ikke særlig kult å være igjen på lekeplassen da. Vi begynte å legge tidligere rett og slett på grunn av det. Tida om morgenen er mye lettere å få til.

Skrevet

Gutten min legger seg kl 20 og våkner kl 06. Han sover mellom kl 09-11 og kl 13-15. Vi tenkte at vi måtte legga ham litt tidligere siden alle våre venner gjorde det men da stod han opp kl 04:30 eller 05. Så her var det raskt tilbake til leggetid kl 20.

Regner med at det forandrer seg da han kun trenger en dupp på dagtid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...