Gå til innhold

hensyn til søskenforhold..

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venn av meg har en 3 år gammel sønn. Sønnen er hos han i praksis halvparten av tiden, men på papiret bare annenhver helg + en dag i uken. Han ønsker egentlig 50 % eller mer på papiret også, men biomor protesterer. Hun har 2 eldre barn fra et tidligere forhold, og mener det er viktig at minstemann bor hos henne pga søskenforholdet til de to eldste. Hun ønsker også å fjerne farens etternavn fra gutten, for at gutten skal ha identisk etternavn med de to eldste barna.

Blir så provosert!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom barnet er femti prosent hos han, så kan han gå til familievernkontoret og be om ny samværsavtale dersom mor protesterer. Og han vil sannsynligvis få femti prosent dersom han går til sak (såvidt jeg vet). Om mor utnytter dette, så ville jeg gjort noe med det. Ved femti/femti vil bidraget reduseres eller forsvinne (kommer an på inntekt). Det med navn vet jeg ikke....

Skrevet

Ved rettsak kan man ikke "idømmes" delt omsorg eller 50/50 samvær. Man går til sak om hvem som skal ha hovedomsorg. Den som vinner hovedomsorg får da retten til å bestemme om den andre skal ha mer enn "vanlig samvær".

Skrevet

Og mor vinner. For en jente må være mest hos sin mor for å bli kvinne.

Og en gutt må være mest hos sin mor, for mor er den svake part om far skulle gå til rettsak. Da er det jo ham som "skaper konflikter".

Nei, mannen er et skaffe-dyr, og 50/50 i praksis, men bidrag å betale likevel, og mors rett til å kutte i samværet dersom hun f.eks. vil at gutten skal bli mer knyttet til en ny stefar, er det beste far kan håpe på.

Skrevet

Det kan idømmes delt foreldrerett, og da får de vel femti/femti om de vil det? Ja, ja, ville nå sjekka med familievernkontoret:-)

Skrevet

Biomor fikk ikke byttet etternavn på min stedatter uten farens samtykke. Noe hun ikke fikk. Ungen kan bytte når hun blir myndig. Ikke sikkert det er like aktuelt da.

Skrevet

Hmm.. trodde at det var vanlig å bli kvinne når man først er født som jente gitt... Her var det mye tøys, men det var vel meningen kanskje!

Skrevet

Dersom de har felles foreldreansvar kan hun ikke endre barnets navn uten samtykke fra far. Det kan høres ut som om hun ønsker at samværet ikke skal endres på papiret av andre grunner enn forholdet til søsken. Han er jo allerede masse hos far. Bidraget hans vil bli redusert dersom han er mer hos pappa. Hvis mor blir med, er familiekontoret et fint sted. Spørs vel om han får henne med seg... Dersom begge er enige kan man be fylkesmannen om å bestemme. Det kan bli bestemt 50-50, men det forutsetter at begge foreldrene er innstilt på samarbeid etterpå. Ellers er jo rettsvesenet et alternativ. Ikke et godt alternativ, det tar tid og er gjerne konflikteskalerende, men absolutt et alternativ! Det er sånne biomødre som gir oss andre dårlig rykte :-(

Skrevet

enn delt omsorg, og du har helt rett i at de aller fleste får delt foreldrerett om de går til sak. Men så vidt meg bekjent er er det ikke vanlig å idømme 50/50, nettopp pga at en sånn ordning krever et godt samarbeid for å fungere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...