tåke Skrevet 21. juni 2006 #1 Skrevet 21. juni 2006 jenta mi snakker nesten ikkje, bare med enkelt ord. kan ikkje si navnet sitt osv. imåra skal vi til spes psykolog på testing. off fleire som har "seine" barn?? er so bekymra, det har vore nevnt autisme.
PrinsesseSjefen Skrevet 21. juni 2006 #2 Skrevet 21. juni 2006 du skriver ikke hvor gammel hun er.... Eldste jenta mi snakket veldig lite som liten. Da hun var 2 sa hun mamma, pappa, baby (fikk en lillesøster da) og ba (banan, ball, barnetv, bade....) Fikk hakeslepp da hun rundt 2 årsdagen sa bestemor..... (siden hun bare sa noen få ord) Begynte i barnehage da hun var 3 1/2, og det var egentlig først da hun begynte å snakke "skikkelig". Nå er hun 7 år, og skravler som bare det, iallefall med de hun kjenner. Men sier lite sammen med fremmede. Husker ikke hvor gammel hun var da hun sa navnet sitt, men minsten min på 2 år og 4 mnd har nettopp begynt å "si" navnet sitt (blir ikke helt riktig....)
enogtoogtreogfire Skrevet 21. juni 2006 #3 Skrevet 21. juni 2006 Hei ! Kjenner meg igjen der. Har også en liten jente som er forsinket med språket. Hvor gammel er din jente og hva er grunne til at de har nevnt autisme. Hven er det som har nevnt det. Tidlig hjelp fra PPT er viktig og vi skal nok ikke alltid frukte spes.ped. selv om vi ønsker at våre barn skal utvikle seg etter normalen.
Joikaboll@ Skrevet 21. juni 2006 #4 Skrevet 21. juni 2006 I fare for å si noe galt, vil jeg bare meddele at jenter på 2 år/gutter 2,5 år bør/skal henvises videre om dem ved denne alderen har lite eller ikke språk. Barn i denne alderen "skal" kunne ord som andre enn familie og venner skal kunne forstå. Uten språk rundt 2 års alder, som en dag "plutselig" begynner å prate (da gjerne setninger) viser seg ofte å få diagnose aspergers seinere. Har selv en sønn på 20 mnd som er under utredning, hvor diagnosen nå peker mot infantil autisme. Eldste gutten på 8, 5 år er under utredning for aspergers. Så har lest en del om autisme og det meste innenfor dette spekteret, samt hvert på noen kurs. Huff.... når jeg leser over nå føler jeg at jeg har tråkka i salaten, men la meg si det på den måten at jeg virkelig anbefaler dere å utrede videre og ikke utsett starten med det. Var ikke meningen å skremme noen med mine erfaringer.
tåke Skrevet 21. juni 2006 Forfatter #5 Skrevet 21. juni 2006 Takk for alle svar. Jenta vår blir 3 nå i sommer. Ho snakker lite, men babbler å bruker ord innimellom. Viser føleser å empati. Er flink motorisk både grov og finmotorikk. Kan utføre oppgaver ho får å eks ser ho noe som skal hives, så teker ho det opp sier æsj, boss å so går ho og hiver det. Vi samarbeider med spes. ped i barnehagen og det er ho som har sendt oss vidare til barnehabiliteringa, med spes psyk. Det var ho som nevnte autisme iforhold til kommunikasjon med andre barn og sosialtsamspill. lite intressert i det. Gud ka man kan bekymre seg for disse små, dei er jo vårt allt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå