Gå til innhold

Navnet Berit og din alder


Piraka

Anbefalte innlegg

Vi lurer på å kalle jente nummer tre for Berit (hvis det blir ei jente). Har spurt litt om det navnet her inne før og fått litt ymse tilbakemeldinger om at mange ikke liker navnet. Lurer på om det er fordi det er for tradisjonelt og at det er mange unge mødre som ikke liker det eller om det er en gjengs oppfatning at det navnet bare ikke går an. Så derfor, litt uhøytidelig dette her, men liker du navnet Berit og hvor gammel er du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror berit blir litt nedstemt fordi det er et av disse gamle navna som ble brukt så mye før.

De fleste av oss kjenner en og annen Berit i 40 - 50 årene liksom.

 

Jeg syns ikke det skal ha noe å si for Berit er et fint navn som ikke skjemmer noen.

 

Alle kan ikke hete Emma og Emilie heller liksom.

 

Hvis du liker det syns jeg du skal bruke det uansett hva andre sier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok ikke valgt det selv, men synes ikke det er stygt.

For meg er det egentlig et litt voksent navn, men når jeg tenker etter passer det utmerket til ei lita søt jente.

Faller i samme kategori som Marit, Tove, Mette....

 

Jeg er 32 år ung!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stygt og ikke fint.....

Vanlig, litt kjedelig.

Jeg foretrekker navn som er litt mer staute og sterke fremfor for eksempel Emilie, Celine osv, men Berit har jeg ikke noe spesielt forhold til.

Jeg er forresten 32!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg synes Berit er et lite pent navn...vet ikke helt hvorfor, tror det må være noe med klangen i det jeg ikke liker. Liker f.eks Marit bedre, selv om det er samme "type" navn.

 

Er forøvrig snart 30.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville faktisk heller kalt jenta mi for Berit heller enn Emma/Emilie (for det heter alle nesten)

 

Men som noen nevnte over her så ser jeg for meg en slags "tante" Berit i 40-50 års alderen. Men navnet er ikke stygt da.

 

Jeg er forresten snart 25 år.

 

Kall jenta Berit hvis dere liker det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Berit er helt ok. Ikke spesielt fint, men heller ikke spesielt stygt. Det er et typisk tantenavn, og de færreste kaller opp barna sine etter sine tanter. Det vil sikkert bli populært igjen om en generasjon eller to, når våre barn begynner å kalle opp barna etter sine bestemødre og oldemødre.

 

Jeg er 27 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Jeg har mange i familien min som heter Berit, og assosierer da navnet med fin mennesker,navnet har som du sikkert vet vært populært i flere generasjoner tilbake,litt på og av.

Søster på 47 år.

Svigermor på 70 år.

Bestemoren min het det, hun er død for mange år siden, ville sikkert vært over 100 om hun hadde levd.

 

Hvorfor synes vi Emilie, Emma, Ingrid osv.er fine navn i dag ?

For 20-30 år siden var jo disse navnene gammledagse som vi forbandt med gamle damer...

 

10-20 år frem i tiden er sikker Berit, Tone, Karin, Tove o.l på poppislisten igjen..og da synes alle de er kjemefine..

Rare greier :-)

 

Hvis du liker navnet Berit synes jeg du skal bruke det, mye mer spennende enn et navn som alle bruker for tiden..

 

Lykke til med navnevalget !

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 22 og syns berit er ett fint navn.Hun skal jo trossalt bli en gammel dame engang hun også...hehe. Men kanskje det går an å kombinere det med andre navn, f.eks; Berit Ceciile, Anne Berit eller noe...men det er bare meg da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit er fint! Når jeg tenker litt på det så tror jeg at jeg liker det ganske godt faktisk. Det passer på både liten og stor.

Jeg er 23 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lærer på barneskolen het Berit, og det gjør også en venninne av moren min. Misliker ikke navnet, men synes det er litt gammeldags. Jeg er 24 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, men litt for voksent navn egentlig... Ikke det verste du kan kalle en baby, men passer bedre på voksne damer.

 

 

Jeg er 24...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner bare en Berit og hun er i 50 årene. Hyggelig dame, men siden jeg bare tenker på henne når jeg hører navnet blir det litt feil for meg å tenke på en liten baby som heter Berit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 30 år og forbinner fortsatt Berit med navnet på en av "barnehage-tantene" jeg hadde da jeg var liten. Berit var hyggelig, men streng. Altså forbinder jeg det navnet med en eldre dame, en mors-figur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

barneskolelæreren min het berit!

 

forbinner det bare med en gammal dame,eller ett tullenavn!sorry...

 

er 21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet Berit har jeg alltid syns har minnet meg om bær. Vet ikke hvorfor, kanskje en kombinasjon av Bær og Ribs? ;-) Aner ikke...

Men verken liker eller misliker navnet, men syes ikke det er fint eller for å si det slik. Som nevnt ovenfor så forbindes det lett med damer over de 30, og ikke på ei lita jenta selv om det kanskje kan passe. Tror mye vanen spiller inn her.

 

Og jeg er 29 ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann priaka! Det er alltid så koselig å se nicket ditt!

 

De Beritene jeg kjenner, er gode, snille og glade jenter og damer, og assosierer derfor navnet til bare positive ting. Det er nok ikke mange som velger Berit som navn til jenta si i dag, men jeg tror også at dette er et navn som kommer tilbake igjen. Vi har valgt å kalle vår kommende jente for Ingeborg, og det er jo litt i samme gate?

 

Gå for Berit, jeg synes det er et pent navn. Og så var det alder, ja: 34 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ser at det er fleire som tenker som meg: Namnet er enno i tantegenerasjonen.... Sjøl har eg og mannen min 3 stk tante Berit, dei er i alderen 60+, og det gjer nok at vi syns namnet er uaktuelt som babynamn.

 

Har lest ein eller annan plass at det er fyrst nokre år etter at dei fleste "tantene" er døde at namna kjem att for fullt.

 

Men eg støttar fullt ut å bruke namnet! Det er altfor mange Emma/Nora/Thea/Ylva...

 

Helsing 35åring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner mange som heter Berit. Alle er ca 75-85 år. Liker ikke navnet. Sikkert fordi jeg bare forbinner det med gammel dame, og syns ikke det har noe på ett barn å gjøre.. (Jada, de var barn en gang de og...)

 

Er 27 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...