Gå til innhold

Kan jeg forlange dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er stemor til en gutt på 13, som er veldig "pappadalt". Han henger på pappan hele dagen, skal ha full oppmerksomhet, pappan bruker penger på sin særkullsønn, men lite på vår felles lita tulle. Hans gutt har egen sparekonto med rundt 80 tusen på, som han kan åpne når han fyller 20 år, og eventuelt kjøpe bil eller hva han måtte trenge. Vår lille jente har ingen sparekonto, antagligvis fordi faren ikke gidder. Jeg er hjemme med tulla enda, så jeg jobber ikke og har dermed ingen mulighet til å legge av penger til henne. Faren tjener rundt 400 000 i året og betaler ingen bidrag da gutten er hos oss annen hver uke.

Men det verste er at gutten har nå begynt å sove i seng ved siden av oss. Faren har flyttet diger seng inn på soverommet vårt der gutten sover. Det betyr at vi må være 3 stk på rommet annen hver uke (tulla ligger på eget rom). Det er 2 andre soverom å velge mellom, men stesønnen maser om å få sove hos oss.

Kan jeg forlange å flytte gutten ut av rommet? Hos mor sover han alene, og mor jobber som nattevakt på sjukehuset, så gutten er mye alene hjemme om natten.

Jeg vet at i noen land er det ikke lov å ha barn på samme soverom som voksne mennesker av annet kjønn fra barn er 3 år gamle. Skulle ønske det var slik her i Norge.

Sukk....Hvis jeg stiller krav om at gutten må ut av rommet, kommer faren til å bli fly forbanna. Det sliter på sexlivet også. Jeg kan ikke stoppe mitt privatliv annen hver uke og 5 uker på rad i helgene! Enten vil mannen min ha sex med meg, eller ikke. Det kan ikke være slik at han får lyst når stesønnen ikke er her, og så blir lysten borte når han drar igjen. Føler meg som litt av en hore i mitt eget hjem, som blir kalt på 14 bestemte dager i uka... Grrrrrrrrrr

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres jo helt utrolig ut!

Min mann flyttet vesla ut av vårt soverom da hun var 5 mnd gammel, for at vi skulle ha voksensenga og voksenrommet i fred (jeg syntes det var litt tidlig da...).

Det har aldri vært aktuelt at stebarna skulle sove inne hos oss!

Høres ut som den mannen din forsømmer sine "ekteskapelige plikter,"

med mindre 13 åringen er syk da eller noe annet helt spesielt?

Dette med penger og sparekonnto: kjenner meg litt igjen. Farmor og farfar til tulla har gitt henne 12000 kr å spare på. Det er jo mye og generøst, men de har gitt mye større sparebeløp til de to eldste/stebarna. Hadde alle tre vært mine, hadde jeg nok ikke tenkt så mye på det, men når man har ste+egne barn er det nok lett å begynne å gruble over slike problemstillinger..

Jeg sparer selv til vesla, uten at noen vet:) Ønsker ikke noen diskusjoner omkring forskjellsbehandling likevel. Har et mål om å gjøre vesla så selvstendig som mulig, så hun med tiden kan forsørge seg selv.... (stebarna har aldri lært seg å gjøre det slag hjemme, får lommepenger uten å yte noe).

Skrevet

Hvorfor vil han sove på rom sammen med dere? Er det tryggheten han vil ha, eller nærhet til sin egen far?

Jeg vet jo ikke grunnen til at han vil sove med dere. Men jeg syns det høres så "rart" ut at en på 13 år selv ønsker dette. Spesielt om det står bra til med han ellers (med forholdet til far og mor, deg og nytt barn)

Ikke meninga å være dømmende, men det kan hende han føler at han ikke "har" faren sin på samme måte.... som før altså..... At det føles tryggere at han er nær faren, selv når de sover.........

Jeg vet ikke, men jeg ville nok ha snakket med stesønnen om dette (om dere har slik kontakt at det ikke bare blir rart).

Skrevet

Gutten er ikke syk, heller ikke utrygg. Han har masse venner, faren kjører han rundt på fotballtreninger osv, og tilbringer mye tid med han. Han er glad i vesla også, leker mye med henne. Men det med sovinga og henginga på pappan når han steller vesla, lager middag eller bare vil snakke med meg alene er vanskelig å takle. Sukk

HI

Skrevet

Ikke lett å vite hva en skal gjøre eller si, sålenge faren ikke sier eller gjør noe..... Men det høres ut som det kan være sjalusi inne i bildet....

Kan hende det hadde hjulpet om du og han hadde hatt litt tid alene, bare dere to. Og så kunne dere gjort noe hyggelig sammen. Kanskje han da hadde fått merke at du og det nye barnet ikke er noen trussel............

Bare et tips :-)

Skrevet

Det med sparepenger kan jeg ikke si så mye om, dessverre. Her er det omvendt.....

Her er det jeg og min familie som har mer penger enn faren og moren til mine stebarn. SÅ her er bekymringen andre veien. Mine barn vil jo få nok å arve, men mine stebarn da?

Vi har fortsatt ikke bestemt oss. Kan hende jeg deler det de skal arve av meg i 3..... 2 tredjedeler til mitt barn. Og så får mine to stebarn arve den siste tredjedelen sammen....... De skal jo i teorien ikke arve meg, da de skal arve sin mamma og pappa. Men det kan bli litt tull med det, da jeg har vært i barnas liv så lenge........

Skrevet

Dette blir for dumt. Om gutten er normal på alle måter, så skal han ikke sove i deres seng!!! Ta fighten med far, jeg hadde aldri godtatt det!!!! Når man er tretten år, så sover man sammen med far når de er på telttur, ellers ikke! Er dere (du og gutten) gode venner da? Kan du evt snakke med han?

Høres litt merkelig ut hele denne historien. En pappa som vil sove med ungen sin så lenge...? Tenker høyt, jeg nå, men kan det ha noe med at han er alene enkelte netter hos mor?

Nei, skjønner ikke at du holder ut, det hadde jeg aldri gjort!!! Synes det er greit at seksåringen kryper oppi senga vår og ser barneTV, men noe særlig utover det hadde vært uaktuelt!

Skrevet

For meg skurrer det rundt den ene forutsetningen - nemlig det at dette handler om en normal 13-åring. Dersom alt hadde vært bra, ville neppe gutten insistert på å sove sammen med pappa. Jeg tror faktisk jeg ville kontaktet noen jeg, PPT, familiekontor e.l. som kan snakke litt med gutten og pappa, kanskje mamma også. Da får dere hjelp til å nøste opp i dette og gutten gjenvinner den selvstendigheten han helst vil ha og kan sove alene også hos pappa.

Skrevet

Min stesønn på 8 år kom fort ut av vårt soverom.

Da min mann flyttet inn til meg kom hans 8 årige sønn opp i senga til oss.

Jeg syns gutten var altfor stor til dette.

Jeg satte foten ned, mannen skjønte ikke hvorfor han ikke kunne det, derfor la jeg meg i gutten sin seng.

Da føltes det ikke rett for pappaen og det tok 2 netter så sov gutten på eget rom.

Det får være noen grenser for hva store unger trenger av trygghet.

Det går faktisk an å sy ganske så store puter under armene på de.

Er du tretten så har du ikke noe på et foreldresoverom å gjøre.

Skrevet

JA!! Det kan du forlange!! Regner med at du som oss andre kvinner har forsøkt å snakke, snakke, snakke med mannen om dette? Og at han kanskje ikke forstår eller hører hva du sier? Da får du gjøre som en av innleggene på siden her : legg deg i et annet rom, og sexnekt. Deres forhold skal være prioritert, blant annet ved å snakke om ting om kveldene som 13 åringen ikke skal høre. 13 åringen har godt av grenser han også, samt han har godt å av å lære respekt for andre (spesielt for kvinner..) og der bør hans far gå foran som et godt eksempel...

Skrevet

Forstår ikke denne 13-åringen jeg!! Har en selv, og gudbedre meg hvis han plutselig ville ligge inne hos oss. Da hadde jeg fått ham undersøkt gett...

Skrevet

En trettenår gammel gutt er fremdeles ett barn, og hvis han blir overlatt til seg selv ofte fordi mor jobber nattevakt kan det ha skapt en utrygghetsfølelse som han ikke klarer å håndtere og som gjør at han trenger å være nær far når han er hos dere. Jeg ville jo øyeblikkelig fått istand ett møte med mor for å klarlegge hvor ofte dette skjer, og så ta det opp med gutten. han tør vel ikke si det høyt at han er redd fordi han ikke vil fremstå som en "liten" gutt. Stakkars gutt tenker jeg når jeg leser dette. Han må få hjelp til å løse denne konflikten inni seg så kommer dere til å få en helt ny unge.Det er jeg sikker på.

Skrevet

Selv om han er noen netter for seg selv, og jeg skal være enig i at det ikke er bra, så er det rett og slett unormalt for en 13-åring å ville ligge på samme rom som far og stemor.

Det tør jeg bestemt å si!

Barn i denne alderen har begynt løsrivelsesprosessen i forhold til foreldrene, og vil heller ha dem litt "unna" seg enn så nært som dette.

Jeg hadde IKKE funnet meg i det! Aldri i verden.

Skrevet

Nettopp fordi det ER unormalt burde det fortelle deg Clue at noe er galt her. Og da er det ikke bare å si at en ikke finner seg i det.Istedetfor å komme med slike utsagn håper jeg at dere finner ut Hi og faren hva som feiler gutten.

Skrevet

Jada, jeg SER at noe er galt!

Men det må jo gå an å ta tak i problemet uten at gutten blir liggende sammen med dem?

Akkurat det er jo bare et symptom.

Skrevet

Mulig jeg er på jordet, men en 13 åring bør vel ikke være helt alene hjemme på natta? Synes det høres skrekkelig ut.

En 13 åring skal selvfølgelig heller ikke ligge i dobbeltsenga til de voksne!

Skrevet

Nei, en 13-åring bør IKKE være alene hjemme om natta, og spesielt ikke på jevnlig basis.

Skrevet

Spør gutten direkte hvorfor han ikke ønsker å ha et eget soverom ? Han er jo såpass stor at han vet at det er uvanlig at gutter på hans alder ligger på foreldresoverommet. Hva med å la ham få pusse opp et rom til seg selv. Litt maling og noe småtteri som er hans eget. Høres jo ut som om dere har god plass.

Om ingenting fungerer, legg deg på et annet rom og fortell mannen din akkurat hva du synes om opplegget hans.

Og jeg hadde nok tatt opp det med sparingen også - barn skal behandles likt. Og de er jo begge farens barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...