Gå til innhold

Er det noen som vet, ang. ferie i perm.. Vær så snill....


Knorten

Anbefalte innlegg

Det er ikke barebare å forstå dette med ferie i permisjon og utbetaling og slik.

Jeg går ut i permisjon nå på torsdag. Denne mnd fikk jeg jo feriepenger fra min arbeidsgiver. Jeg skal ta fem uker ferie i år, og på søknaden til trygdekontoret skrev jeg at ferien skal avvikles fra begynnelsen av august og fem uker frem. De sier nå at jeg ikke får utbetalt noen penger fra dem når jeg har ferie og at jeg derfor blir uten penger den mnd. Men det jeg ikke skjønner er at dersom jeg hadde jobbet som vanlig og ikke skulle hatt permisjon, så ville jeg jo ikke "mistet" utbetaling når jeg har ferie, man får jo lønn til vanlig da... Taper jeg altså ca 1 mnd lønn på at jeg nå skal ha permisjon eller? Er det noen som har peiling som kan være så snill å svare på dette? Har ringt trygdekontoret noen ganger, men de sier bare at de ikke vet helt sikkert hvordan dette er, treffer visst aldri på noen der som vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Feriepenger reguleres av ferieloven og har ingenting med fødselspengene å gjøre. Samtidig med at du får feriepenger, blir du jo trukket i lønn for avvikling av 5 ukers ferie. Vanligvis skjer det på juni-lønna, dvs. på mange lønnsslipper ser det ut som du har fått vanlig lønn fordi bare mellomlegget regnes ut. Se på lønnsslippen din, så ser du hva som står der. Når du avvikler ferie skal du ha vanlig lønn (fordi det allerede er trukket for denne ferien på juni-lønna.....). Hvis du får lønn fra arbeidsgiver i stedet for fødselspenger i permisjonstiden (da sender arbeidsgiver refusjonskrav i etterkant), går dette av seg selv. Du får vanlig lønn hele perioden, og alt ok. Men får du fødselspengene direkte fra trygdekontoret, skal du egentlig ha vanlig lønn fra arbeidsgiver i perioden du avvikler ferie. Fødselspermisjonstiden forlenges tilsvarende slik at du får fødselspenger på slutten av perioden.

 

Håper dette var oppklarende, selv om det ble litt langt :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at feriepengene er fra i fjor, dvs. regnes ut fra det du tjente i 2005. Feriepenger for 2006 utbetales i juni 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...