Gå til innhold

navnenedring og pass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta mannen min sitt etternavn som mellomnavn når vi gifter oss. Det er et beskytta navn, så vi må være gift for at jeg skal "få lov" å ta det. Er det noen som vet om jeg likevel kan ordne passet på forhånd, med navneendringsmelding, eller må jeg vente til etterpå, når navneendringen er i boks?

I så fall får jeg ikke reist på bryllupsreise med nytt navn...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ikke gifte deg for å få mannen dins navn, men nå som du skal det send navnendring og bryllupspapirene inn sammen og gi beskjed om at du vil ha det nye navnet til bryllupet f.eks. Det gjorde jeg. Fikk det nye etternavnet mitt før vi giftet oss faktisk. Jeg og min mann har navn som er beskyttet. Han måtte bare signere papiret for navnendring, godkjenne at jeg tok navnet. Hvis du har pass fra før trenger du ikke nytt, men får et stempel i passet med det nye navnet skrevet (at du har lovlig skiftet navn til ...) Men da må du ha papirene fra folkeregisteret som beviser navnendring.

Skrevet

Sukk, det der funker ikke for oss. For å få lov til å ta samboers navn (dvs uten/før giftemål) må man ha bodd sammen i minst to år. Ritkignok flytta han inn etter bare tre ukers bekjentskap, men det er ikke mer enn et halvt år siden, knapt. Sånn er det når det går fort i svingene, jeg får bare godta at jeg må få nytt pass nå med gammelt navn, og heller vurdere å skifte det ut (til fullpris! de endrer ikke navn i maskinlesbare pass...) til høsten...:-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...