Gå til innhold

Jobbe redusert? 80% 90% Erfaringer takk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg skal trappe opp jobbingen fra august. Da begynner også minstingen i barnehage. Er usikker på om jeg skal jobbe fullt eller redusert, og i så tilfelle hvor mye redusert... Har ikke en stilling som i utgangspunktet egner seg til deltidsarbeid, så jeg er redd det blir mindre lønn for like mye jobb/stress.

Er det noen av dere som har gode råd til gunstige løsninger mht arbeidstidsordninger osv? Vil gjerne høre deres erfaringer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er (jeg jobber 80%) at det er best med 1 dag fri pr uke, fremfor litt kortere dager. Da er det mer synlig for kollegaer at du jobber deltid. Ved å ha kortere dager blir de lett "spist" opp med "skal bare før jeg går". Men uansett krever det at man er flink til å være tydelig på at fridagen er fridag, og at det ikke innebærer at du skal jobbe overtid de dagene du er på jobb, for å ta igjen den dagen du har fri.

Også er det kjempegodt med en fridag som er bare min og sønnen min sin. Selv om jeg også bruker den dagen til litt husarbeid, sånn at helgene blir mer fri, så er vi sammen hele dagen, og får gjort mye annet sammen enn bare husarbeid. Og ikke minst trenger jeg ikke å vekke han om morgenen, og han kan leke i sitt eget tempo.

Skrevet

Takk for svart! Er det akkseptert fra lederen din og kollegaene dine at du jobber redusert? Jeg har hintet frempå at jeg vil ha redusert stilling i en periode, og få lite god respons fra min sjef...

Dilemma dette her, å ønske å "være best" både på jobben OG hjemme!

Skrevet

Hei igjen

Jeg tenkte og tenkte i 2 år før jeg bestemte meg. Både fordi jeg følte at stillingen min ikke egnet seg for deltid, og fordi jeg var usikker på om vi hadde råd til det. Det var andre på jobben som fortalte meg at jeg kan søke om redusert stilling så lenge jeg har små barn, og når jeg søkte fikk jeg beskjed om at det bare var å få godkjennelse fra nærmeste leder, så var det på plass. Jeg måtte selvfølgelig tilpasse fridagen til hvilken dag i uka som var best for både meg og jobben, og siden vi har valgt å allikevel ha full plass i barnehagen, kan jeg være fleksibel på å bytte dag når det er nødvendig. Hos oss er det mange småbarnsforeldre, også blandt ledelsen, så det var ingen propblem.

Det som derimot har vist seg å være vanskelig er mine egne krav til meg selv. I perioder har jeg jobbet en del overtid, men har nå lært at jeg jobber vanlige dager de dagene jeg jobber, og har helt fri den dagen jeg har fri. Innimellom må jo jeg også jobbe overtid, men ikke for å kompensere for den dagen jeg har fri. Jeg har lagt fridagen inn i kalenderen på jobben, sånn at alle ser når jeg har fri.

Det kjennes på lommeboka at jeg jobber redusert, men det kan man kompensere ved å feks kjøpe noen ting billigere enn vanlig. Jeg brukte feks dyre kremer før, men har gått over til billige, og jeg har byttet fra dyr til billigere frisør. Mange sånne småting hjelper fort. Også får man så mye igjen. Gutten vår elsker fridagen vår, samtidig som han er veldig glad i barnehagen sin. Han har fått en mamma med mer energi, og vi trenger ikke lengre å bruke helgene på husvask :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...