Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Hadde vannavgang for 2 1/2 uke siden, da var jeg 18+3, og legene ville avslutte.

Jeg nektet, fordi det var liv, og litt vann...

Nå nærmer jeg meg 21 fullgåtte uker, det er litt mer vann for hver gang (tror vi), selv om det fortsatt lekker litt.

Ingen andre symptomer på at noe er galt, men det ser jo ut som om det går mot prematur fødsel, hvis vi kan klare oss uten infeksjon.

2 uker til, og vi er over den første barrieren, men... Legene er veldig klare på at vi fortsatt har et "valg" (jeg føler at vi ikke har det, selv om loven sier noe annet).

Her inne ser det ut til at dere har opplevd litt av hvert... Søker dere som har fått veldig premature barn (23-24-25-26).

Akkurat nå virker det å skulle holde på junior til uke 26 helt uoverkommelig, men ingen vet...

Hva betyr det egentlig - følelsesmessig og praktisk, at barnet er så mye for tidlig ute?

Er det andre her som har hatt for lite fostervann, og hva har det betydd for utviklingen til barnet?

Jeg lurer på alt, egentlig...

Vet at ingen sitter med fasit for mitt tilfelle, men skulle gjerne hørt fra andre i lignende situasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei moderen, vil bare si at jeg har tenkt masse på deg og dere siden jeg leste historien din for ca en uke siden. Kan nesten ikke tenke meg hva du går igjennom. Krysser alt jeg har for at det skal gå bra. Synes det er flott at du ikke hørte på legene! Dere skal vise dem dere :-)

Har selv en jente som er født i uke 27 og alt går kjempebra med henne, er utrolig takknemlige for det har gått så bra.

Hun bestemte seg bare på å komme en lørdagskveld, helt uten forvarsel.

Tipper babyen din får normalt med næring inni magen din, og det er jo et pluss at den ikke er underernært når den kommer ut, mange premature er jo det.

Vi var to månder på sjukehuset, babyen måtte vokse seg stor og sterk før vi fikk reise hjem, så måtte hun kunne spise selv.

Men det gikk greit, hva er vel 2 mnd av et helt liv?

At jeg har barn fra før, var et stort pluss synes jeg.

Er klar over at vi har vært heldige, men de er noen små kjemper disse små babyene, så veldig ofte går det bra.

Ønsker dere masse lykke til!!!

Varm klem i fra

Skrevet

Hei moderen!

Hold ut kjære deg.

Selvfølgelig sier de at du har et valg, men vi som mammaer hører ikke på det øret... Jo vi hører men vi vil så gjerne holde ut til det motsatte er bevist.

Jeg kan fortelle om min historie selv om den ikke er helt som din.(Tvillinger) Fikk styrtblødninger i uke 21+5 og kom på sykehuset(lokalt) etter 4 dager der og de så at jeg hadde 5 cm åpning og CRP(infeksjon) begynte og stige så ble jeg sendt til Rikshospitalet. Da jeg kom dit så sa de at hvis mine to kom nå, hadde de ikke sjanse til å overleve og senskader og komplikasjoner kunne oppstå.Og jeg kunne si at de bare skulle få slippe og bare dø hvis de ble født nå.. Jeg sa: dere skal gjøre det dere kan for dem, men de skal ikke pines.2 dager gikk, CRP var høy og kroppen reagerte ikke på antibiotika i det hele tatt, da kom legen min og sa på kvelden: Imorgen må vi sette igang fødselen. Vi kan desverre ikke tenke på barna dine lengre, nå må vi tenke på deg og om du mister de så er det ingen problem og bli gravid igjen. Jeg gråt og gråt og samboern ble ringt etter og han kom. Dagen etter så gikk vannet av seg selv da jeg fikk lov til å gå ut av sengen etter å ha ligget i en uke. Vannposen lå helt nede og da pleieren kom og hentet middagsbrettet gikk det. Mine to tvilling jenter ble født i uke 22+5. 6 august 2005 kl 15.50 og 15.55. Tvilling 1- lever og tvilling 2 døde etter 7 timer.

Hun veide 445 gram og var 27 cm lang, gikk ned til 402 gram. Du tror det nesten ikke men det er sant, hun er et lite medisinsk under.

Bare spørre hvis du vil vite mer, vil gjerne høre mer fra deg, lykke til

KLEM

Skrevet

Hei hei moderen.

Tror ikke jeg har så mye å bidra med i ditt tilfelle da jeg fødte i uke 30, og da med alle mulige lovord om å få et frisk barn. Noe jeg fikk, og fortsatt har.

Men jeg ønsker bare å si så masse lykke til!! Håper virkelig at du klarer å ta vare på den lille babyen din i noen uker til. Vi hører jo stadig vekk om solskinnshistorier om babyer født så tidlig som rundt 23. svangerskapsuke. Håp på det beste. Vær forbredt på det verste.

Krysser alt jeg eier og har for deg!

Skrevet

Kjære deg !

Foren gripende historie både for deg og dere to andre som har skrevet innlegg som svar. Jeg ville bare fortelle deg at for en god tid tilbake var det en artikkel i Bergens Tidene om en dame hvor vannet gikk da hun var tre mnd på vei. Øyensynlig er Haukeland Universitets Sykehus i en særklasse når det gjelder denne problematikken. Jeg skal forsøke å finne mer ut i morgen om denne artikkelsen. Inntil videre ønsker jeg deg alt godt.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei moderen.

Jeg følger med deg inne på Bim, og vil ønske deg all mulig lykke. Jeg krysser fingrene for at bebisen din holder seg i magen lenge. :o)

Skrevet

Hei!

Jeg fikk ei jente i uke 27+3 for 2 1/2 år siden. Kontaktet sykehuset fordi jeg ikke hadde kjent liv på 2 dager. Ved undersøkelse fant de ut at fostervannet måtte ha gått, selv om jeg ikke hadde merket det. Det ble hastesnitt den natta, og det var litt av et miljø hun hadde hatt den siste tiden! Det var tomt for forstevann, morkaka var fullstendig morken( ble plukket ut i biter), og navlesnora røk ved berøring! Det har gått helt utrolig bra med jenta mi.Hun hadde oppnådd normal vekt og lengde etter 7 mnd, og i dag er hun en aktiv jente på 16 kg og 95cm. Hun snakker som en foss, løper og klatrer og ingen kan se at hun er født noe for tidlig. Hun hadde et komplikasjonsfritt opphold på sykehuset (trengte bare oksygen litt lenger enn vanlig), og derfor opplevde vi tiden på sykehuset som noe positivt. Hun vokste seg stor i kuvøsen istedet for i magen. Håper du klarer å holde på barnet i magen lengst mulig, men skulle du bli mamma lenge før tiden, så trenger det ikke å være en håpløs situasjon. Ønsker deg masse lykke til!

Skrevet

Hei alle sammen. Er 22+4 i dag, og junior henger fast der han skal, og ser ut til å vokse og trives, selv om det ikke er veldig mye vann. Men vi jobber begge to for å fylle opp det som renner ut, og det er foreløpig ingen tegn til infeksjon, så prognosen har bedret seg endel fra 18+3!!!

Godt å høre at det kan gå bra - så lenge det fortsetter å lekke her, så er det en veldig reell sjanse for prematur fødsel, men vi kniper så lenge vi kan!!!

Lykke til videre med deres små mirakler - min er også det, uansett hvordan det går...

Klem fra

Skrevet

Så fantastisk bra!! Tenker på deg vær gang jeg ser denne tråden. Men må si du begynner å nærme deg ei veldig magisk grense for at dette skal gå veldig bra. Selv om sjansen for prematur fødsel er stor, ser du nå at sjansene for at babyen din skal få det bra blir stadig bedre og bedre. Så kjekt at babyen fortsatt vokser :)

Masse masse lykke til :) Vi følger spent med videre

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei

Håper det går bra med deg. Hadde vannavgang fra uke 20, ble innlagt på sykehus i uke 22 med sengeleie. Fødte med keisersnitt pga foranliggende morkake i uke28. Hadde da stigende crp og dermed begynnende infeksjon. Alt har gått veldig fint etterpå. Så det er absolutt håp. Regner med at du ligg på sykehus og tar daglige blodprøver for å oppdage evt infeksjon. Jeg er foresten gravid igjen og frykter reprise.

Lykke til i en tøff tid!

Skrevet

Dere kan følge Moderen på Bim - Gravid i moden alder. ;o)

Skrevet

Hei.

er nå 24 fullgåtte uker, junior vokser som han skal, det er vann nok hos ham til at det ikke vekker bekymring (men jeg lekker fortsatt), og jeg overvåkes mht infeksjoner. Nei, Anonym - har vært hjemme hele tiden, med hyppige kontroller på sykehus. Nå er det hver 14.dag, med blodprøver hver uke. Er glad for at jeg kan være hjemme - her er også de bakterier jeg er vant til!!!

Fikk høre i dag at ved fødsel før uke 28, så skal det skje på Ullevål, og det vil jeg ikke, så jeg kniper...

Skulle forundre meg mye om vi ikke får prematurfødsel, men alt etter uke 28 er en bonus, ikke sant??? Må bare komme så langt først...

Takk for gode ønsker fra dere her inne!!!

Skrevet

Så godt å høre at det fortsatt går bra med dere. Har tenkt mye på deg. Du får bare holde bena krysset i 4 uker til så håper vi det ordner seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...