Gå til innhold

De med maaaange barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har no tre og har sååå lyst på minst to til.

Men, korleis går det økonomisk?

Korleis gjer de det?

Er de i full jobb begge to? Eller har de ein mann som tjener bra?

No er me jo berre fem i familien, men bruker 7-8000 berre på mat i mnd. Å reise på slalom ski heile famlien, ferie og alt sånt er jo kjempe dyrt.

Og det med hus. Har de eit stort hus der alle har kvar sitt rom, eller deler barna? Og korleis går eventuelt det?

Tips/råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har 5 barn. Vi har jobb begge to, men fortiden har jeg permisjon.Jeg jobber rundt 80% så det er gubben som tjener mest hos oss. De 2 minste er 7,5 mnd. Vi kjøpte oss hus i mars og det har 5 soverom så de store har et hver. Tvillingene kommer vel til å ha samme rom til hu eldste flytter ut tenker jeg. Hun er 13,5.

Ang ferie så sparer vi penger til det og feriepengene kommer jo også godt med. Tvillingene går jo gratis inn de fleste plasser enda, men det er mange steder som de har familierabatter.

Lykke til. :)

Skrevet

Jeg har 6 barn, men de er ikke helt tette alle.

De 4 første er tette, og vi tok oss aldri råd til dyre ferier, men reiste til Sverige på sommerferie som regel.

Jeg var hjemme med barna, men hadde lørdagsjobb, for da var mannen min hjemme.

Jeg var dagmamma til 1 barn i tillegg til mine egne nesten hele tiden, og det ga også en ekstra inntekt.

Vi hadde stort hus, men likevel delte de to jentene rom, og guttene delte rom. Det var aldri noe problem.

Vi fant et sted der de hadde gratis skitrekk, som ungene hadde mye glede av på vinteren. De arvet mye utstyr, for vi hadde ikke alltid penger til nye ski osv.

Jeg har en filosofi, som har hjulpet meg:

Om jeg bare har 10 øre på plussiden, så er jeg fornøyd!

Ungene sultet aldri, men det tok en de planlegging å handle mat på tilbud, og se etter gode tilbud på barneklær, og ellers leve nøkternt som foreldre.

Vi hadde aldri råd til å spise ute, så det gjorde vi aldri.

(nå når jeg bor i USA derimot, så her er det billigere å spise ute, så de gjør vi innimellom fordi jeg synes det er en fin ting å gjøre sammen)

Mannen jeg var gift med tjente ok. Dessuten hadde vi ikke to biler, inntil han fikk firmabil.

Bil er dyrt, så vi hadde kun en bil de fleste årene.

Det går fint å ha mange barn, og fremdeles overleve. Men det er ikke økonomisk å ha mange barn, men så har vel de fleste av oss mange barn fordi vi ville ha en stor barneflokk. Penger er ikke så viktig, selv om det selvsagt tar en del penger å ta seg av flokken sin.

Alt går, så lenge man har viljen, iallefall.

Og i Norge har dere jo barnetrygd og andre finansielle goder, som ikke vi har her i USA.

Tror jeg fikk med meg alt jeg ønsket å ta med =)

Lykke til med flerbarnsplanlegging!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...