Gå til innhold

Matprat og litt annet

Anbefalte innlegg

Skrevet

God kveld, modenmammaer!

Etter å ha suget lenge på to slunkne pupper har den lille nussa mi endelig falt til ro. Nå sover hun forhåpentligvis noen timer slik at puppene får tid til å fylle seg litt igjen. Kveldsmåltidet besto også av 30 ml maisgrøt med min melk fra fyseren, iblandet litt knust banan. Grøten måtte jeg i kveld nærmest tvinge i henne. Det er veldig forskjellig hvordan den blir mottatt. Tror hun liker den ca hver tredje dag. Og i dag var det ikke en av de dagene. Men det er ikke godt nok. Har litt lite melk og har fått beskjed om at hun legger på seg for lite. Det betyr at jeg må få i henne litt mer enn hun får fra brystene. Og da hun ikke vil ha flaske eller tutekopp, må vi bruke skjeen. Banan alene prøver vi også, men den smaker visst best på fingeren.

For to dager siden bestemte jeg meg for å begynne med middagsmat. Tenkte at det måtte være siste utvei. Kanskje jeg har et "middagsbarn", tenkte jeg optimistisk. Har en bok om babymat med mange fine oppskrifter. Der står det også hvilke matvarer man kan gi dem når de er 4 mnd, 5-6 mnd, 6-9 mnd og 9-12 mnd. Jeg fant en passende oppskrift som inneholdt potet, gulrot, linser, mme, tørket koriander og tilsatte i tillegg ørlite grann hvitløk. Spiser mye hvitløk selv, og bruker også en del koriander i maten. Hvis melken tar smak av det moren spiser, kan det derfor hende at dette er smaker som er i den. Jeg gikk i hvert fall i gang med å veie og måle opp, koke og mose. Resultatet ble en meget delikat og velsmakende mos, selv for en voksen gane!

Jeg fylte en isterningform (12 terninger) som jeg satte i fryseren og gjemte litt i kjøleskapet til dagen etter. Så lot jeg henne smake litt på fingeren, og hun suget det i seg. (Man skal jo ta det litt forsiktig i begynnelsen.) I går forsøkte jeg med første porsjon (ca 1 ss) og, tro det eller ei, jeg tror hun likte det. Hun gren ikke på nesen, brakk seg ikke, knep ikke igjen munnen og vendte seg ikke mot puppen. Hun grep derimot etter skjeen og ville ha den inn i munnen. Og det som var på skjeen forsvant. Du verden, for en opplevelse! Underveis tenkte jeg at det kunne være begynnerflaks. Mitt barn overrasker stadig, men da jeg prøvde igjen i dag, skjedde akkurat det samme. I dag ga jeg til og med ikke pupp først og hun vendte seg ikke mot puppen en eneste gang.

I boken min står det også at de kan få smake på ulike frukter når de er 5-6 mnd. Har latt henne smake når jeg har spist ferske aprikoser og fersken. Hun smatter i vei, og liker helt tydelig den friske, søte fruktsmaken. Avocado, derimot, var hun ikke så begeistret for, men det kan jo endre seg. Mor elsker det i hvert fall, så det vil bli nok av nye muligheter til å få smake.

Dette er jo storveis! Det er nesten så man tør våge å bli litt optimistisk!

Og dette er ikke det eneste som har skjedd i løpet av de siste dagene. For tre dager siden satt jeg med henne på fanget med bena vendt mot meg, og hva fikk jeg se!!!??? Noe hvitt. Kjente med fingeren, og ganske riktig. En liten tannebiss er i ferd med å bane seg vei. Ja, her går det unna! Nå er vi snart over på knekkebrød her i huset!

For ikke å snakke om hva som skjedde i dag: I ettermiddag snakket jeg i telefonen og gikk litt frem og tilbake mellom stuen og kjøkkenet. Idunn lå på ryggen i babygymmen og lekte......eller......jo.......jeg la henne da på ryggen, men plutselig lå hun på magen på et helt annet sted, og det måtte ha skjedd fort. Etter dette har hun gjentatt successen flere ganger, og det ser ut til at hun liker den nye aktiviteten (vel å merke når hun får med seg den underste armen.)

Jeg har jo blitt fortalt at ting kommer til å skje i rasende fart etter hvert. Hun er nå 5 mnd og 6 dager, og her går det virkelig unna.

Ja, ja, det var litt om hva som skjer her i huset for tiden. Hva med dere andre modenmammaer? Hva skjer hjemme hos dere? Sitt nå ikke bare og les! Logg dere inn og skriv så vi får pustet litt liv i denne døde siden igjen!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en flink jente - og mammen hennes også!!!! Blir skikkelig imponert over det å lage egen babymat. Det har jeg bare prøvd en eneste gang (med min eldste) og det var på ingen måte noen suksess ;-( Men med en sååå flink mamma som Idun har skal du se at hun blir en skikkelig gourmet ;-)

Her har vi kommet oss hjem etter en hyttetur med mors venninner. Mor sjøl storkoste seg, men Leonora syntes nok at mamma'n kunne ha tatt litt mer hensyn i matveien for hun fikk en del mer maveknip enn vanlig (reagerer når jeg spiser ting med melk i). Ja, ja. Nå i kveld virker det som ting roer seg litt igjen og godt er det. Får sååå dårlig samvittighet når den lille prinsessen får maveknip over at mor f.eks har skeiet ut med sjokolade eller andre fristelser. Tydelig at maven hennes ikke tåler så mye enda. Storesøster var likedan så jeg får vel bare innfinne meg med at de nærmeste månedene blir ganske "kjedelige" i matveien.

Ellers går ting ganske så bra. Til tross for at hun er 2 mnd på tirsdag har vi ikke akkurat kommet inn i særlig faste rutiner enda mht når hun sover etc, men det kommer nok. Hun spiser og sover stort sett hele tiden fortsatt, men øyeblikkene med "pratestunder" hvor vi nå får smil som belønning for mors grimaser kommer stadig oftere. Skummelt hvor raskt tiden går! Får lyst til å stoppe tiden og beholde henne som mors lille baby til evig tid, men....

Skrevet

Hei, så flott at du har funnet en middag hun liker! Det er veldig hyggelig når de spiser bra og man slipper å bekymre seg over det. Ja, jeg er også mektig imponert over kokekunstene. Storebror Peter fikk nok bare glass fra butikken, stakkars... Og det får nok Christian også, for nå har jeg enda mindre tid. Apropos brekninger - har du prøvd å kutte ut melk når du ammer, i tilfelle hun reagerer på det?

Her i huset har jeg nettopp hatt besøk av helsesøster, for å få litt tips om grensesetting og oppdragelse av storebror. Han er stort sett grei når en av oss er alene med ham, men ofte veldig krevende når Christian er i nærheten. Han trenger ekstra mye oppmerksomhet for tiden. Har vært en del bekymret for ham i det siste (er ganske flink til å bekymre meg, desverre...), og det var deilig å høre fra en hyggelig helsesøster at all trass, protester osv er helt normalt, og få litt tips om hvordan man kan håndtere det.

Lille Christian er så blid som dagen er lang. Et lite solskinnsbarn! Føler meg kjempepriviligert. Han sover ikke hele natten lenger, må ha et ekstra måltid. Han legger seg rundt 20-2030, og våkner en gang mellom 01 og 02. Får flaske og sover videre til 5-6 tiden. Men han sover greit mellom, heldigvis. Var en tur hos kiropraktor med ham forrige uke, for han fikk plutselig mye luftplager om natten for en uke siden. Etter en behandling sov han bra! Utrolig. Håper det varer.

Skal begynne å gi ham litt grøt snart. Han har "bursdag" torsdag og blir 4 mnd. Nå våkner han, så vi må nok ut å gå en tur! Rekker ikke treffet i dag, men håper å se noen av dere neste mandag.

Skrevet

Hei pregnanta og dere andre !

Ja, du verden så flink du er i matveien da. Jeg forsøkte å lage mat til mine eldste, men det var ingen suksess- så nå gidder jeg ikke å prøve engang. Lille Oscar har nå blitt 5,5 måneder, og de siste dagene har han fått fast føde 3 ganger om dagen. Grøt til lunsj og kvelds, og så middag i mellom. Han har ikke vært så veldig ivrig, men plutselig så "løsnet" det. Nå sitter han faktisk og gaper under måltidene.

Jeg ammer enten litt før eller litt etter måltidene. Han legger seg omkring kl. 19, og står opp ca. 07. Innimellom her får han vanligvis pupp 3 ganger (f.eks. 23.30, 02.30 og 05). Han får også pupp til frokost, men pleier ikke være særlig sulten da (pussig...)

Om 2 dager reiser vi på fotballcup til sørlandet. Blir spennende å se hvordan det går med rutinene da.

Ellers var Oscar med på fotballkamp i dag (også), og vi ble overrasket av styrtregn. Han satt på fanget under paraplyen og så kjempefornøyd ut. Det virker som han liker at det skjer noe.

Syntes denne alderen er helt herlig og koser meg veldig. Er veldig glad for at vi har fått litt struktur på legging og mating, det gjør alt mye greiere. Det er også deilig å ha noen timer om kvelden hvor man kan fokusere på noe annet.'

Ja, det var litt om vår hverdag for tiden.

Ønsker dere alle en fin St. Hans og håper på sol og glade barn (og voksne) i hele landet.

Skrevet

Jeg kom meg heller ikke på treff i dag. Vi var på helsestasjonen hvor Idunn fikk to vaksiner, den vanlige og mot hjernehinnebetennelse. Hun gråt litt etter begge to og fikk masse trøst og ros av mamma. Vi veide og målte også. Lengden var 68,5 cm. Vekten var 6710 gram. Det er bare 10 gram opp på en uke... Skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre for at hun skal legge på seg. Det går seg kanskje til når man kommer inn i bedre rutiner med fast føde??

Når jeg gir grøt, begynner det nå å nærme seg tvangsforing. Jeg må bare få i henne mat. Noe går inn og blir der, men ofte går den inn og ut og inn og ut igjen. Hvis hun skal få to grøtmåltider om dagen, må vi nok investere i flere bodier her i huset! Jeg prøvde to små isterninger med middag i dag. Tror hun syntes det ble litt mye, for hun mistet interessen etter en stund. Men fikk det omsider i henne. (Mor spiste den siste halve teskjeen selv...!) Fikk beskjed på helsestasjonen om at hun godt kan få middag to ganger om dagen hvis hun liker det bedre enn grøt.

Grunnen til at jeg laget babymaten selv er at jeg liker å lage mat. Har alltid hatt lyst til å prøve å lage babymat, men har jo ikke hatt noen baby å lage til før nå. Vet ikke om jeg kommer til å gjøre det hele tiden. Vet heller ikke om den retten jeg laget nå er livretten hennes, men vi får prøve å spise opp dette brettet, så får vi se hva som kommer til å stå på menyen i neste omgang. Mange fine oppskrifter i den boken.

Hvordan får man laget gode rutiner? Er så imponert når jeg hører om folk som klarer det. Idunn puppes i søvn en gang mellom 21 og 22. I kveld blir det senere. Hun sovnet på matten nå i kveld og sov ganske lenge. Lot henne sove. Sikkert en reaksjon på vaksinen.

Hva slags grøt får lille Oscar? Idunn får maisgrøt. Og hva slags middagsmat? Kommer nok til å prøve glass, men må vente til hun spiser litt mer av gangen. Hvor mye spiser han av de forskjellige tingene?

I dag var Idunn i survehumør første del av dagen. Det er nok tannen som plager henne litt. Tenkte det ville bli mye verre etter vaksinene, men hun er faktisk blidere nå. Kanskje fordi hun har fått en god dupp.

Nå snudde hun seg fra rygg til mage. Første gang i dag. Ser også tendenser til at hun prøver å strekke seg opp på armene. Det er interessant å se på.

Nei, nå er det på tide å slutte. Får begynne med kveldsstellet. Kom igjen, da jenter. Gjør som Strikkballen og MAJA-67 - Skriv!!!

Skrevet

Rettelse: Gjør som LilleGumman, Strikkballen og MAJA-67 - Skriv!!!

Skrevet

Hei pregnata

Etter å ha fulgt problemene dine med amming og mat syntes jeg det var flott å lese at hun spiste opp midagen sin, tydeligvis noe som smakte bedre enn grøt.

Selv fikk vi både en barnematbok som heter "lettlaget barnemat" og stavmikser til jul. Ønske fra den blivende mammaen ettersom jeg også har ønske om å lage mat til lille snuppa selv.

Eline er 4,5 mnd i dag, foreløbig går det bare på pupp, selv om vi har jukset med smaksprøve på banan og avokado. Avokadoen går ned mens banan virket som var absolutt favoritten. Moro å se at munne går opp når hun ser skjea komme.

Vi reiser 1 uke til Kos 1.09 da fyller Eline 7 mnd. den uka og jeg kunne tenke meg å ha i hvertfall 1 helt grøtmåltid inne innen den tiden, så tenkte jeg skulle begynne om en mnd. når hun er 5,5 mnd. aner jo ikke hvordan det vil gå om dt går fort elelr sent med innføringebn så det er greit å starte litt i god tid.

Eline har forøvrig snudd seg fra rygg til mage i 4,5 uke alt, er veldig oppsatt på å komme seg fremover og blir kjempefrustrert når det ikke skjer.

Har akkurat oppdaget at hun har tær og føtter som er fine både å ta på og putte i munnen.

Vær gang noe nytt skjer så er mammaen og pappen ivrige til å ta bilder for å forevige de nye skrittene i utviklingen. Alt må jo dokumenteres til albumet hennes.

Ellers er Eline en liten tålmodig sjel som nesten aldri sutrer. det skjer kun når hun er trøtt (selvsagt ikke hver gang) og veldig sulten.

Rutiner er fortsatt ett fremmedord her i gården, men vi tar kveldstellet på samme tid hver kveld og da er det rett i seng etter neste amming.

Noe som går greit noen kvelder og andre ikke.

Skrevet

Hei lifa!

Ja, den lille nussa mi synes nok at middag smaker bedre enn grøt, men hun skal bare ha bitte små porsjoner. Får prøve å øke etter hvert eller, som helsesøster foreslo, gi middag to ganger om dagen.

Hyggelig å høre at det går bra med dere. Det er lenge siden vi har sett deg. Har du i det hele tatt vært på treff siden Eline ble født? Vet du at vi har treff hver mandag fra kl. 12 og utover på Le Café Francais, veien ned mot Aker Brygge ved siden av Riktige leker? Ville vært hyggelig om du tok en tur dit en gang så vi får hilst på Eline. Vet ikke hvordan oppmøtet blir utover sommeren, men hittil har det vært ganske bra.

Skrevet

Hei igjen

Nei, jeg har kun kommet meg på det ene treffet jeg var på, kunne vært gøy å komme en tur og hilse på dere andre.

Ante faktisk ikke at det var treff hver mandag heller, noe jeg tydeligvis ikke har fått med meg.

Jeg får prøve å gå men vet ikke helt når, som du sier nå er det sommer, eller snrt sommer kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...